• Anonym (Tid?)

Restid vs arbetstid

Okej såhär är det. Jag arbetar som elektriker och är anställd av Johan AB som har sitt kontor i X stad (strax utanför Stockholm) ca 20 minuter bilväg från mitt hem men jag får inte åka in till kontoret på morgonen utan jag ska ta mig direkt till kund. Jag har en tjänstebil som jag får ta hem till min bostad varje dag (dock inte förmånsbil). Jag utför arbete i hela länet och kör alltså väldigt mycket bil. Ibland är jag på samma ställe en vecka, ibland flera ställen per dag. Om jag förflyttar mig under dagen så gör jag ju det på arbetstid och den kund jag ska till debiteras för min restid.

Nu till min fråga. Om jag börjar mitt arbete kl 7, är det då verkligen meningen att jag ska vara på plats hos kund kl 7? Det är ju inte mitt val att jag inte utgår från kontoret varje morgon. Vissa dagar skulle jag behöva åka typ kl 5-5.30 för att hinna men varför ska jag göra det när kunden ändå kommer bli debiterad för min restid från kontoret och dit?

Någon som vet?

• Svar på tråden Restid vs arbetstid
  • Anonym (tror sig veta)

Kommer ihåg barnvaktstråden. Tror lagen säger att kontoret är din ordinarie arbetsplats och att all pendling som är längre bort än din ordinarie arbetsplats (tidsmässigt) ska räknas som arbetstid. Ring facket och fråga.

• Carambolan

Jag jobbar i en helt annan bransch (revision) men har samma dilemma med kontor på ett ställe och många kundbesök på andra ställen. Vi rättar oss efter kundernas kontorstider vilket innebär att jag ibland är ute 07 och ibland 10 men oftast nånstans däremellan. Jag behöver ju bli insläppt, få hjälp att ta fram material, göra intervjuer etc. Om din kund däremot inte har något önskemål om tid och du utför uppdraget självständigt verkar det däremot ärligt talat bara skitkonstigt att komma dit redan klockan 7 på morgonen

• Carambolan

Eller jag kanske missförstod dig nu? Jag tänkte att frågan rör att du åker 5 och börjar 7 istället för att åka 6:30 som vanligt och börja 8:30 hos kund.

• ensam1

Om du arbetar utanför din hemortsgräns (finns i avtalet var den gränsen går) så ska du ha restidsersättning för den tid du behöver använda för att vara på plats när arbetsdagen börjar.  Vanligast är det vid 7 men kan ju ibland vara så tidigt som 6 eller inte förrän 8 för då ligger det fortfarande inom spannet för förskjuten arbetstid.
    Så länge du rör dig inom din hemortsgräns har du inte rätt till någon extra ersättning för tiden Hur stor hemorten är beror nog på hur långt folk normalt behöver pendla för att komma till jobbet, Här är hemorten ungefär en radie på 3 mil från kontoret, så den som bor längt ut i ena kanten på hemorten får köra 6 mil utan extra ersättning förutom det vanliga hemortstillägget.

Svar på tråden Restid vs arbetstid