• Hejida1989

    Sjukskriven för foglossning efter 1,5 år förlossning?!

    Hej! Jag får panik, jag har fortfarande problem med foglossning trots det är 1,5 år sedan jag födde. Nu till saken, jag ska börja jobba om 2 månader, i mitt jobb så tar jag hand om en man som väger va 120 kg..och jag måste använda en lyft å dra över golvet många ggr om dagen plus klä på honom i en säng och det är svinrungt! jag vet fasiken inte hur detta ska gå? Jag kan knappt lyfta mig själv ut sängen och när jag bär mitt barn så gör det fruktansvärt ont!

    Någon som vet hur jag ska gå till väga?

  • Svar på tråden Sjukskriven för foglossning efter 1,5 år förlossning?!
  • Fogen slogen

    Kontakta sjukgymnast Thomas Torstensson och hans team på sjukhuset i Sundsvall. De tar emot patienter från hela landet. Du kommer hitta en hel del bra att läsa bara av att googla hans namn.

    Gör inget som du får ont av. Allt du får ont av, även om smärtan kommer senare, gör att tillfrisknandet tar längre tid. Sjukgymnastik är bra men ska göras försiktigt och under kontroll.

    Jag har också foglossning fortfarande. Mitt barn är 3,5 år. Jag var sjukskriven när hon var bebis eftersom jag inte kunde lyfta henne utan att få ont.

  • Carambolan

    Vad säger din läkare? Har du haft kontakt med rehabilitering, sjukgymnast etc.?

  • Fogen slogen

    Och bär inte ditt barn. Det är verkligen inte bra.

    Saker de flesta med foglossning bör undvika: lyfta saker/barn, dammsuga, köra kundvagn/barnvagn, gå annat än långsamt med korta steg, trappor, ojämna underlag att gå på (ex skogen och kullersten), dåliga skor.

    1177.se har bra information, har jag för mig.

    Akta dig för sjukgymnaster som ger för tunga övningar. Det ska börja skitlätt och får absolut inte ge ökad smärta.

    Det går att bli bra. Det finns hjälp.

  • Hejida1989

    Ligger här klarvaken för det bara värker i fogarna, har haft ont sen innan graviditeten och gått till kiropraktor men de var först nu det slog mig att vafan jag kommer ju inte kunna fixa mitt jobb! Bär mitt barn ofta men måste sluta med det, bättre sätta mig på golvet och leka för blir helt kallsvettig av tanken att det ska fortsätta göra såhär jäkla ont! Åå vad jobbigt, får ringa vårdcentralen imorgon..

  • Fogen slogen
    Hejida1989 skrev 2018-01-05 00:28:01 följande:

    Ligger här klarvaken för det bara värker i fogarna, har haft ont sen innan graviditeten och gått till kiropraktor men de var först nu det slog mig att vafan jag kommer ju inte kunna fixa mitt jobb! Bär mitt barn ofta men måste sluta med det, bättre sätta mig på golvet och leka för blir helt kallsvettig av tanken att det ska fortsätta göra såhär jäkla ont! Åå vad jobbigt, får ringa vårdcentralen imorgon..


    Ja, gör det! Det är inte alls säkert att läkaren kan något alls om det här (min erfarenhet av tre allmänläkare), men du bör ju få en remiss någonstans. Gå inte med på att bara bli sjukskriven. Kräv vård också.

    Och, som sagt, se upp för tunga övningar. Torstenssons träningsschema börjar med att ligga ner och spänna rumpan ett par gånger - sen är träningen slut för dagen!
  • Hejida1989

    Ja det är första, blev sjukskriven från v 20 då jag redan hade ont men detta efter är ju några resor värre!! Fick pina mig ner å ta Ipren,

  • Fogen slogen

    Å fy, stackars dig!

    Det är tyvärr stor risk att det blir värre vid en eventuell andra graviditet, men det kanske du känner till. Och att man bör vara helt symptomfri i MINST ett halvår innan man blir gravid igen.

    Hoppas att du kan sova snart Jag tyckte att värmedyna hjälpte lite.

    Var rädd om dig!

  • Hejida1989

    näääe fy, får hoppas jag slipper det med nästa men känns inte som jag skulle göra det... Nä blir ringa och boka in en tid direkt imorgon bitti så försöka komma på någon plan för att det ska bli bättre för är livrädd att det ska fortsätta smärta såhära ????

Svar på tråden Sjukskriven för foglossning efter 1,5 år förlossning?!