• Smultron93

Prata både svenska & engelska med sina barn?

Om jag får barn har jag ibland tänkt på att det hade varit bra att prata både svenska och engelska med mina barn. Jag har Svenska som modersmål och har ingen koppling till något annat land. Finns det någon som växt upp med enbart det svenska språket men som valt att prata engelska med sina barn hemma? Det känns mer naturligt om någon av föräldrarna har engelska etc som modersmål..

• Svar på tråden Prata både svenska & engelska med sina barn?
  • Anonym (Abc)

För barnen är det viktigaste att du pratar ditt känslospråk, alltså det språk som ligger dig närmast.

Det är också viktigt att fu behärskar språket så bra som möjligt.

Jag tycker absolut att du ska prata svenska med ditt eventuella barn.

Engelska kan du lära det utöver.

• Anonym (Jojo)

Vi är båda svenska men vårt barn är fött i USA och har alltså amerikanskt och svenskt medborgarskap. Pga detta och att vi bodde i USA de första två åren och blev van att höra engelska varje dag så har vi valt en flerspråkig förskola här i Sverige där engelska är ett av språken och talas av en modersmålstalande engelskspråkig pedagog. Utöver detta läser vi föräldrar flera böcker på engelska varje dag med barnet och pratar om innehållet och ställer frågor om böckerna på engelska, då faller det sig naturligt. Om han får titta på barnprogram så är det endast på engelska. I övrigt pratar vi svenska då forskningen säger att man ska prata sitt känslospråk med barnen.

• Anonym (tydr)

Det låter lite krystat. Det blir ju ändå någon slags svengelska eftersom du inte har en modersmålstalares uttal, grammatiska säkerhet osv.

Vår tvååring gillar att se tecknad film på engelska på youtube och har snappat upp ord därifrån, så det kan vara ett sätt. Många avsnitt av Peppa Pig (Greta gris) ligger där tex, och barnsånger på engelska. 

• Mrs Moneybags

Enligt modern språkforskning ska man tala sitt modersmål med barnet. Du kan inte lära ut flytande engelska till ditt barn eftersom du inte talar det helt flytande.

Det är inte menat som en pik mot dig, men många svenskar tror att de talar betydligt bättre engelska än de egentligen gör.

Dessutom visar studier att barn som behärskar sitt modersmål till fullo har lättare att ta till sig andra språk. Det har t ex ingen betydelse om barnen börjar med engelska i förskoleklassen eller i tredje klass, eftersom treorna tar in det nya språket så mycket fortare att de snabbt ligger på samma nivå som de som har läst engelska i flera år.

• Anonym (Svenska)

Prata svenska med dina barn. Det vi gjorde var att visa filmer och läsa böcker på engelska, och när de blev äldre så är det mesta på engelska på nätet och automatiskt så plockar de upp det. 

• legomum

Finns inget som hindrar dig att tala både svenska och engelska med ditt barn.

Det du då behöver göra är att välja tillfällen tex att alltid tala svenska när ni är hemma men alltid tala engelska när ni är ute.

Men hellre ATT du talar än att du inte gör det. Skulle det bli så att du blandar engelska och svenska hemma så är det faktiskt inga bekymmer alls.
    Barn är fantastiskt snabba på att snappa upp vad som är vad.

• Kasperina

Jag har bott och arbetat i Australien i flera år, men när min sambo föreslog att jag skulle prata engelska med vårt barn sa jag nej.
    Jag har inte vuxit upp med engelska språket och kan inga barnsånger eller ordlekar eller annat som är viktigt för språkutvecklingen på engelska, och för mig skulle det kännas jättekonstigt och krystat att prata engelska med barnen.

Svar på tråden Prata både svenska & engelska med sina barn?