• Hejida1989

    Min mamma tror hon bestämmer över mitt liv!

    Jag blir tokig på min mamma.

    Hon tror hon bestämmer över allt i mitt liv, hur många % jag ska jobba, hur många dagar i veckan jag ska ta ut föräldrapenning, vad jag ska göra efter min föräldraledighet.

    Hon tror hon kan bestämma allt och om jag inte gör som hon säger så hotar hon med att jag får klara allt själv.

    Dessutom ringer hon min mormor och berättar allt som jag kanske berättat för min mamma, sen ljuger dom båda om att dom inte har pratat om det fast jag hör det, ibland erkänner dom.

    Idag var vi på middag hos min mormor och jag sa det till dom att jag inte längre vill diskutera min familjs ekonomi, vad jag ska göra efter föräldraledigheten, om jag ska jobba 50% utan att jag och min sambo vill diskutera detta själva utan dom lägger sig i.

    Då fick min mamma ett utbrott å skrek typ "ja men faaan vad skönt att slippa era problem, vi vill ändå inte höra å bla bla bla" fast egentligen blev hon förbannad över att hon kanske kände sig utanför att jag inte längre vill dela detta med henne för hon rör bara till det för mig.

    Och min mormor vräker ur sig att det är pinsamt?? Att jag vart mammaledig så länge nu (16 månader) och att det är oerhört pinsamt att jag inte vet om jag ska gå tillbaka till mitt jobb eller inte " ( jobbade över heltid förut) knappt aldrig hemma.

    Det är alltid så att om jag inte gör som dom säger så får jag ingen hjälp.

    Jag vill ju fortfarande hon ska vara mormor, fira högtider och prata om normala saker ihop, och att hon kan vara barnvakt och så men inte diskutera min familjs ekonomi med dom!

    Ett exempel är ju att min mamma tror hon kan bestämma när jag ska ha barn igen, hon har sagt nej du kan inte skaffa än du får vänta lite. Ja ni hör ju precis som hon bestämmer det.

    Jag och min sambo har en ganska bra ekonomi och lever ganska gott, och gillar köpa fin mat och läsk och då kan dom komma hem och bestämma att vi inte kan köpa sånt för vi inte har råd med det, fast vi har det ? Haha ja ni hör ju.

    Vad ska jag säga till min mor? Jag vill leva ett eget liv med min familj där vi bestämmer utan dom. Men att hon ska vara en normal mormor för vårt barn. För på henne känns det som ally eller inget, hon ska veta allt å kunna lägga i sig annars är jag en svikare.. suck

  • Svar på tråden Min mamma tror hon bestämmer över mitt liv!
  • Anonym (äää)

    Men sluta umgås med dem ett tag så lugnar de nog ner sig. 
    Ta kommandot över ditt eget liv. 
    Givetvis behöver du inte alls prata med dem om något som är privat, ska du inte heller när de beter sig så där. Du har ingen som helst skyldighet att berätta något alls. 

    Håll avstånd ett tag så får du se om tanten inser att det är hon som begått övertramp. 

Svar på tråden Min mamma tror hon bestämmer över mitt liv!