• Anonym (mamma­)
    Äldre 6 Jan 23:44
    19984 visningar
    126 svar
    126
    19984

    Fel av pappan resa med barnen till flickvän varje helg?

    Min son är 12 och är hos son pappa varannan helg. Ibland något mer dag. Varje helg han är där åker dom till pappas flickvän ca 10 mil bort och sover över en natt. Hon har 2 betydligt yngre barn. 
    Sonen trivs inte riktigt där och vill hellre vara hemma med sin pappa och sin halvbror. Därför protesterar han ofta och försöker övertala pappa att dom ska stanna hemma. Pappan tycker att han som vuxen får bestämma och att sonen ska lyda. Flickvännen blir ledsen att sonen inte vill träffa henne. (Han har inget emot henne men trivs bättre med bara pappa och halvbror.) Allt detta leder ofta till bråk. 
    Är det konstigt att sonen känner så?
    Måste han lyda och anpassa sig eller borde pappan anpassa sig mer?
    Antar att era svar är att jag inte ska lägga mig i. Men vad ska jag säga till min son som är väldigt ledsen över bråken? Att han måste lyda eller stå på sig? Eller andra lösningar?
  • Svar på tråden Fel av pappan resa med barnen till flickvän varje helg?
  • Anonym (fy)
    Äldre 6 Jan 23:46
    #1
    +1

    Pappan gör helt fel tycker jag. Han borde ägna den tiden med sin son. Flickvännen kan vänta när han är ensam. Egoistiskt och dålig stil mot sonen som inte vill vara där. Barnen är små en gång. 
    Jag hade blivit skitirriterad. 

  • Anonym (Sandr­a)
    Äldre 6 Jan 23:47
    #2

    Hade jag varit pappan hade jag bjudit dit tjejen istället.
    Då får sonen vara hemma och kan umgås mer på sina egna villkor.

  • Äldre 6 Jan 23:48
    #3

    Kanske minska till var 4e helg om pappan inte har tid

  • Anonym (S)
    Äldre 6 Jan 23:48
    #4

    Trist att pappan inte lyssnar på er son, fortgår det kan det ju skada deras relation långsiktigt. En kompromiss hade kunnat sitta fint kanske.

    Men som du själv är inne på, finns nog inte mycket du kan göra, pappan har sista ordet. Kan dock tänka mig att din son kommer föredra att vara hos dig och undvika pappahelgerna helt så småningom...

  • Anonym (fy)
    Äldre 6 Jan 23:49
    #5

    Å vad flickvännen tycker i det här läget är totalt ointressant. Vem är hon?! Din son är 12 år nu och lär ju knappast binda starka band till henne oavsett. Han är snart tonåring och utflugen och hon är ingen viktig person i hans liv eftersom han bara träffar sin pappa varannan helg. 

    Nej säg att din son får välja om han vill vara hemma med dig eller åka till sin pappa. Han borde inte tvingas umgås med en främling den tiden som är avsatt till fadern. 
    Så hade iallfall jag gjort. Oacceptabelt i min värld. 

    Vill han inte vara med sin son själv behöver han inte träffa honom en hel helg heller. 

  • Anonym (I)
    Äldre 6 Jan 23:56
    #6

    Pappan gör fel.

    Bryr pappan inte sig vad de har får för relation på grund av hans beteende?

    Vad tänker han göra när sonen är också vuxen och behöver inte lyda?

    Det är inte många år kvar...

  • Anonym (Elli)
    Äldre 6 Jan 23:56
    #7

    Tycker också att pappan gör helt fel. Fattar väl vem som helst att det blir jobbigt att åka iväg till pappans nya varje gång barnet ska vara hos pappa. Tycker att de kan vara hemma åtminstone en helg i månaden.

    Men tror inte att du egentligen kan göra nåt. Det enda du kan göra är väl att prata med pappan, men han behöver ju inte ändra sitt beteende. Är ju synd, för det här kan ju skada hans förhållande till sin son väldigt mycket.

  • Anonym (mamma­) Trådstartaren
    Äldre 6 Jan 23:58
    #8
    Åh vilka svar. Var rädd att alla bara skulle skriva att det är upp till pappan. 

    Den här helgen blev det så att sonen ringde och ville till mig i stället för till tjejen. Och pappan sa tydligen ok. Jag sa så klart att han är mer än välkommen hem när han vill. Min sambo var väl inte lika glad, men förstår. 

    Kanske kan göra så i fortsättningen att han får välja om han ska med dit eller åka hem? Den blir ju ännu mindre tid med sin pappa och halvbror, men som det är nu mår han ganska dåligt. 

    Kanske ska jag även ta upp med pappan igen att jag tycker att han gör fel. 
  • Anonym (mamma­) Trådstartaren
    Äldre 7 Jan 00:03
    #9
    Anonym (fy) skrev 2018-01-06 23:49:48 följande:

    Å vad flickvännen tycker i det här läget är totalt ointressant. Vem är hon?! Din son är 12 år nu och lär ju knappast binda starka band till henne oavsett. Han är snart tonåring och utflugen och hon är ingen viktig person i hans liv eftersom han bara träffar sin pappa varannan helg. 

    Nej säg att din son får välja om han vill vara hemma med dig eller åka till sin pappa. Han borde inte tvingas umgås med en främling den tiden som är avsatt till fadern. 
    Så hade iallfall jag gjort. Oacceptabelt i min värld. 

    Vill han inte vara med sin son själv behöver han inte träffa honom en hel helg heller. 


    Ja sonen har redan tagit till sig och skapat en relation till en ny respektive, halvbroderns mamma, och även till min sambo. Den här tjejen är alltså ytterligare en person i hans liv. 

    Detta har pågått något år, och som sagt leder till många sårade känslor. 
  • Äldre 7 Jan 00:03
    #10

    Tror pappan fattar själv efter några månader

Svar på tråden Fel av pappan resa med barnen till flickvän varje helg?