• lycra

Flygvärdinnor & Flygvärdar.

Idag när vi flög hem från Turkiet så fick jag en fråga i huvudet, hur jobbar egentligen flygvärdinnor/värdar? Vårt flyg var 4 h sent... vad gör de då? Tycker det är ett så fascinerande yrke... tittar alltid beundransvärt på de när jag reser, någon som kanske jobbat som det?

• Svar på tråden Flygvärdinnor & Flygvärdar.
  • hannis

Jag har jobbat på Sas fast på marken...

Vad menar du vad de gör? Under väntetiden eller? Det beror helt på vad förseningen beror på och när man fick reda på den. Var det en planerad försening är kabinpersonalen vanligtvis på hotellet eller i "briefingrummet". (Ett personalrum där man samlas innan flygningen).

Rör det sig om en kortare försening stannar de ombord och pysslar med saker som skall göras eller går och shoppar, äter lunch, går på toaletten...

• andypandy

jag är också så imponerad av dem och deras arbete ! hade jag vart yngre, några kilo lättare och utan familj hade jag såå gärna velat jobba som flygvärdinna !!! jag vet att det är ett tufft jobb men det verakr såå himla kul !!

• lycra

hur jobbar de då? alltså jobbar de 9 timmar om dagen... 5 dagar i veckan eller hur funkar det?

• Meli

Beroende på flygningar så jobbar de ibland väldigt många timmar i sträck, så de måste ha flera lediga dagar på raken sen. har aldrig jobbar som det men skulle gärna vilja.

• Marketta

Min killes ex jobbar som flygvardinna for Virgin Atlantic. Tydligen jobbar man ungefar 4 skift i manaden och man flyger alltid med samma crew och till samma stalle, vet inte hur ofta de roterar destinationerna. Man jobbar knappt nagonting men ofta stannar man borta i 5 dagar eller sa varje gang sa ar inte hemma sa mycket heller.

Enligt min kille ar det jattedaligt betalt (£12000/manaden) och de blir inte behandlade speciellt val. Han kallar dem for 'waitress in the sky' och det enda de gjorde var att sitta langst bak och 'eat cheese and get shagged'...! Att fa speciella dagar ledigt ar jattesvart sa hon missade alltid saker som brollop etc. Dessutom var det inte sa att de gick ut och gjorde nagot kul nar de var borta, allt de gor ar gar ut och super och han tyckte val att de betedde sig som prostituerade till kandisar som bjod med sig dem till hotellet efter flyget, eller kaptenerna...kom alltid hem bakis och full med blamarken fran att ha ramlat och slagit sig...?! Hon hade stora problem med spriten och han skyller pa jobbet.

For unga tjejer ar det ju jattekul att gora i ett par ar. Jag tror att man betalar 10% av biljettpriset pa alla flygbolag om man reser stand-by sa resa far man ju gora iallafall. Men livsstilen ar valdigt ohalsosam och svart att kombinera med en familj. Kanske ar det lattare om man jobbar inom Europa da slipper man vara borta sa lange.

• Marketta

£12K per ar menar jag ju!

• Aiwendil

Mette jobbar väl som flygvärdinna..
    Fråga henne

Svar på tråden Flygvärdinnor & Flygvärdar.