• FrozenGarden

    Delbetala mobil trots betalningsanmärkningar?

    Min mobil har gått sönder och jag behöver en ny. Jag har betalningsanmärkningar som sitter några år och jag har inte utrymme att köpa en mobil rakt av. Har inget kvar hos kronofogden och anmärkningarna är drygt 1 år gamla men sitter som sagt några år. Har 15st så det är en del men har vänt på min ekonomi nu så jag har inga nya anmärkningar och tänker inte få heller. Fast jobb och årsinkomst på lite över 300.000. Men jag går inte genom kreditkontrollen. Testat på Halebop och Tele2. Brukar va så. Av någon anledning kan jag ta på faktura på Bonprix. Beställt lite kläder och sen betalat när jag fått lön. Finns det något ställe jag kan ta en mobil på delbetalning vad ni vet? Behöver inte va med abonnemang. Kan va bara avbetalning på telefonen på typ Siba, Elgiganten eller något. Någon som vet?

  • Svar på tråden Delbetala mobil trots betalningsanmärkningar?
  • Anonym (?)

    Vilken sorts mobil tänkte du köpa? Det finns ju för ett par hundra som du kan använda tills du sparat ihop till en annan.

    Tips:beställ inte kläder innan du kan betala direkt. Du vill inte att en del av lönen genast skall försvinna.

    Hur ser ditt sparande ut?

  • Jesper f

    15 st anmärkningar? Låter väldigt mycket måste jag säga... Må så vara att du vänt din ekonomi, men har du verkligen tillräckligt med utrymme mellan dina skulder och lön, för att det ska vara vettigt att ta en mobil - av allt, som tappar värde bara du tittar på den - på avbetalning? Jag skulle satsa på billigare kontant mobil, koncentrera mig på att betala av skulder, och sen köpa en mobil jag vill ha - kontant - när jag har dom pengarna på kontot. Nått ska man lära sig av dom misstag man har gjort, är min devis.

  • Anonym (???)

    Så du ska ha både ny bil och ny mobil? Börjar förstår varför du fick så många anmärkningar från början.

  • Anonym (Anton)

    Telia har mobiltelefonen huawei y6 2017..android med dubbla simkort..13 megapixelkamera..batteri 3000 mAh..1000 kr..köp den..kontant !

  • FrozenGarden
    Anonym (???) skrev 2018-01-31 16:12:41 följande:

    Så du ska ha både ny bil och ny mobil? Börjar förstår varför du fick så många anmärkningar från början.


    Vaddå ny bil?
  • Ester44
    Trots att 15 anmärkningar låter mycket, även i mina öron, så finns det alltid en chans! Det är svårt att få ett stort lån beviljat med anmärkningar men mindre lån, som en delbetalning av en mobil borde kunna gå. 

    Denna sortens lån är inte så riskabla för långivare att ge ut och därför kan långivaren se det som att det är värt att ta den risken för att få ha dig som kund. Om jag var du skulle jag kolla runt med olika teleoperatörer och prova dig fram.

    :)
  • Anonym (23)

    Nej ingen kommer bevilja dig kredit eftersom du inte kan hantera din ekonomi.

  • Tveksamt

    Du får en billig och pålitlig telefon för under femhundralappen idag, det borde du kunna köpa kontant. Kan du inte det låter det som telefon borde vara något som prioriteras upp eller ner tills du kan det.


    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Grillen
    FrozenGarden skrev 2018-01-08 18:56:08 följande:

    Min mobil har gått sönder och jag behöver en ny. Jag har betalningsanmärkningar som sitter några år och jag har inte utrymme att köpa en mobil rakt av. Har inget kvar hos kronofogden och anmärkningarna är drygt 1 år gamla men sitter som sagt några år. Har 15st så det är en del men har vänt på min ekonomi nu så jag har inga nya anmärkningar och tänker inte få heller. Fast jobb och årsinkomst på lite över 300.000. Men jag går inte genom kreditkontrollen. Testat på Halebop och Tele2. Brukar va så. Av någon anledning kan jag ta på faktura på Bonprix. Beställt lite kläder och sen betalat när jag fått lön. Finns det något ställe jag kan ta en mobil på delbetalning vad ni vet? Behöver inte va med abonnemang. Kan va bara avbetalning på telefonen på typ Siba, Elgiganten eller något. Någon som vet?


    Du kommer från ett tidigare osunt beteende med skulder som gått till kronofogden men klarat dig ur det. 
    Men du går ändå och köper KLÄDER på kredit när du har en hyffsad inkomst, och nu ska du köpa en ny flashig mobil på avbetalning? Som jag ser det kommer du sitta med nya stora skulder inom något år eller två med det där tänket.


    Du går naturligtvis och köper en billig begagnad som fungerar att ringa med, finns ju t ex iphone 5/samsung s5 för en femhundring på blocket. Eller ännu billigare om du bara behöver ringa/smsa. 

    Det låter som att du fortfarande jagar saker som ser bra ut "för man kan ju inte köpa något gammal rappel för då skäms man" så går du istället tillbaka till skuldfällan....

  • Anonym (23)

    Att köpa och konsumera är ett beroende som kan vara svårt att ta sig ur utan extern hjälp.

  • Anonym (???)
    FrozenGarden skrev 2018-01-31 20:30:48 följande:
    Vaddå ny bil?
    Du hade startat en tråd om ny bil precis innan du startade denna om mobil, that's why.
  • carpediem86

    Årslön på strax över 300k -> ca 26000/månad före skatt. Du bör kunna spara till en okej mobil på endast en månad. Varför köpa på avbetalning och riskera att hamna hos fogden igen? :/ Har du höga utgifter och behöver spara längre så köp en billig begagnad först.


    Ta till dig av dina tidigare misstag och köp inte på avbetalning. Köp inte ens bil på avbetalning. Spara till det du vill köpa istället för att låna pengar.

  • Anonym (Kontantärkung)
    carpediem86 skrev 2018-02-28 07:18:41 följande:

    Årslön på strax över 300k -> ca 26000/månad före skatt. Du bör kunna spara till en okej mobil på endast en månad. Varför köpa på avbetalning och riskera att hamna hos fogden igen? :/ Har du höga utgifter och behöver spara längre så köp en billig begagnad först. Det finns inga billiga lån.


    Ta till dig av dina tidigare misstag och köp inte på avbetalning. Köp inte ens bil på avbetalning. Spara till det du vill köpa istället för att låna pengar.


    Helt riktigt! Kontant är kung, det finns ingen anledning att låna till saker som det går att spara ihop till på en eller två månader.
Svar på tråden Delbetala mobil trots betalningsanmärkningar?