• Marre22

Komma in i förskolans rutiner? Vila?

Om ett tag ska min dotter börja förskola, hon kommer då att vara 16 månader och jag försöker få kontroll över situationen. Jag är så orolig att hon inte kommer att komma in i detta med förskola.

Hur tusan lyckas dom få 12 st 1,5 åringar att somna inne på madrasser samtidigt? Jag ställde den frågan när vi vad där på besök. Svaret jag fick att de lär av varandra. Men vad säger ni?

Hur upplever ni att era barns sömn blivit i samband med förskolestart. Tröttare? Lättare att lägga på kvällen? Sover längre på morgonen?

Jag vet att det är olika för alla, men jag skulle bli jättetacksam om jag fick höra hur det var för just dig,

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Komma in i förskolans rutiner? Vila?
  • Rosa Fluff

Ingen skillnad i sömn alls. Lika dålig som alltid.

Däremot har de oftast somnat utan problem på förskolan. Älsta fick de söva om ibland men annars har det funkat fint.

• Ellie

Äldsta barnet började när hon var 15 månader. De skulle sova i vagn utomhus. Hon hade aldrig gillat vagnen, och aldrig sovit i den. Första dagen där körde jag runt vagnen på gården och hon somnade efter ca 5 min! När jag gjort det några gånger var det dags för personalen att ta över. Första gången behövde de vagga vagnen lite fram och tillbaka, men sedan somnade hon när den stod still, precis som de andra barnen.

Andra barnet skulle sova inne på madrass, och hade aldrig somnat hemma utan amning eller att pappan bar henne.. Hon började vid 17 månader. Vid inskolningen låg vi i ett hörn på madrass och jag ammade henne. Pappan hade två inskolningsdagar mot slutet och bar henne då. När personalen tog över fick de bära henne en gång, sedan sitta en gång med henne i famnen och därefter somnade hon på 5 min på madrass med andra barn!

Mina barn har haft ganska korta dagar (oftast 9-14 fyra dagar per v) men har varit tröttare på kvällen. Somnat vid 19 och vaknat vid 6 (alltid morgonpigga). Man märkte kring 2,5 års ålder att de dagar de sovit på förskolan började de bli svåra att lägga hemma, och var då piggare av vilan. Slutade sova hemma på helgerna, och slutade strax därefter på förskolan. Klarade dagen där fint, men blev återigen tröttare på kvällen. Dock omöjliga att lägga innan 22 om de ens sovit 5 min under dagen efter 2,5 års ålder.

Det kommer gå jättebra för ditt barn att sova på förskolan, men det tar några dagar att komma in i det helt.

• lillterror

Dottern var 18 månader när det var dags för inskolning. Fyra dagar var den på och jag hade samma oro som dig!

Första dagen VÄGRADE hon somna, vi avbröt den dagen en timme tidigare för att hon skulle få vila hemma då istället. Andra dagen tog det henne tio minuter att somna bredvid mig, tredje dagen fem minuter. Fjärde dagen skulle personalen natta henne- det gick på fem minuter och har i stort sett fungerat problemfritt där. Nu är hon 22 mån har tyvärr mer eller mindre slutat sova middag hemma men hoppas hon fortsätter med det ett tag till på förskolan :)

• lillterror

Just det- första tiden var hon väldigt trött på eftermiddagarna när hon kom hem, men vande sig snart och hade energi över även för hemmalekar. Nattsömnen har dock inte påverkats än.

• Iowhannah

Vår son var nästan två år när han började förskola. Inskolningen var två timmar om dagen i två veckor (suveränt koncept! Alla barnen trivdes med både lokaler och personal när de skulle lämnas där) så jag var rätt orolig när han väl skulle äta och sova där, men det gick bra. De sover i varsina bås utomhus men sonen ville inte det så första dagen sov han inne i en pedagogs famn och fortsättningsvis utomhus i en vagn. Inte förrän ganska nyligen (han skolades in i augusti 2017) började han sova i sitt bås.

Han går inte så mycket i förskolan eftersom hans pappa och jag jobbar rätt mycket om varandra men ändå har sömnen blivit bättre. Han sover oftast typ 20-08 (om han inte börjar förskolan innan 09). Hemma har han i prinicip slutat sova middag och på förskolan beror det helt på hur, och hur länge, han sovit på natten.

Svar på tråden Komma in i förskolans rutiner? Vila?