Äldsta barnet började när hon var 15 månader. De skulle sova i vagn utomhus. Hon hade aldrig gillat vagnen, och aldrig sovit i den. Första dagen där körde jag runt vagnen på gården och hon somnade efter ca 5 min! När jag gjort det några gånger var det dags för personalen att ta över. Första gången behövde de vagga vagnen lite fram och tillbaka, men sedan somnade hon när den stod still, precis som de andra barnen.
Andra barnet skulle sova inne på madrass, och hade aldrig somnat hemma utan amning eller att pappan bar henne.. Hon började vid 17 månader. Vid inskolningen låg vi i ett hörn på madrass och jag ammade henne. Pappan hade två inskolningsdagar mot slutet och bar henne då. När personalen tog över fick de bära henne en gång, sedan sitta en gång med henne i famnen och därefter somnade hon på 5 min på madrass med andra barn!
Mina barn har haft ganska korta dagar (oftast 9-14 fyra dagar per v) men har varit tröttare på kvällen. Somnat vid 19 och vaknat vid 6 (alltid morgonpigga). Man märkte kring 2,5 års ålder att de dagar de sovit på förskolan började de bli svåra att lägga hemma, och var då piggare av vilan. Slutade sova hemma på helgerna, och slutade strax därefter på förskolan. Klarade dagen där fint, men blev återigen tröttare på kvällen. Dock omöjliga att lägga innan 22 om de ens sovit 5 min under dagen efter 2,5 års ålder.
Det kommer gå jättebra för ditt barn att sova på förskolan, men det tar några dagar att komma in i det helt.