• Äldre 9 Jan 00:12
    1252 visningar
    3 svar
    3
    1252

    Hjälp mig att hjälpa min mamma!

    Hej allihop, aldrig varit inne här förr men ger det ett försök i hopp om att nån har nåt schysst råd!

    Jag misstänker att min mamma har gått in i en deprission men inte vill erkänna det själv.

    Hon är inte den personen som surrar ihjäl folk men så fort hennes hälsa kommer på tal så blir hon bara tyst och vill byta ämne. Hon är utbildad hälsovägledare så hon om någon borde ju veta att man måste ta hand om sig själv!

    Problemet är att hon för det mesta är tyst, vill inte bjuda hem gäster, stannar helst hemma om vi i familjen ska åka iväg någonstans för att hon säger att hon "bara förstör" "jag borde stannat hemma".

    Har inte sett henne skratta på många månader nu och vänner och släkt har frågat pappa och mig hur det egentligen är med henne. Pappa börjar lessna eftersom hon aldrig vill göra något spontant(hon är inte direkt en spontan människa men ändå..) hon ger liksom aldrig ifrån sig en reaktion om någon kommer med en överraskning eller vad som helst egentligen.

    Jag och pappa har försökt pratat med henne så många gånger nu och föreslagit någon slags rådgivning eftersom det bara blir sämre, hon vill inte gå för att vi bor i en så liten stad "då kommer ryktet sprida sig". Kom igen! Hennes välbefinnande spelar väl ändå större roll än något jävla rykte! Tydligen tycker inte hon det.

    Någon vänlig själ som vet vad jag ska göra?

  • Svar på tråden Hjälp mig att hjälpa min mamma!
  • Mikael­ayasar
    Äldre 9 Jan 00:44
    #1

    Är i liknande situation... Känner mig maktlös!

  • Waddaf­ukz
    Äldre 9 Jan 00:48
    #2

    Kan hon inte ta ett blodprov på vårdcentralen först? Kan ju vara blodbrist, d vitamin brist, sköldakörtelfel eller vad som helst.

  • Äldre 9 Jan 06:31
    #3

    Kan ni hjälpa henne att söka vård på annan ort? Internetläkare för första bedömning (blodprov behövs säkert också)?

Svar på tråden Hjälp mig att hjälpa min mamma!