• MerjaLena

Flirtar han? Hur vet man att en blyg kille flirtar

Jag har ett litet dilemma med min vän/fd PT som jag har svårt att tolka. 

Jag hade en personlig tränare, en man i samma ålder som mig, under ett års tid. Vi tränade under ett års tid och jag fick bra resultat. Till en början var det kanske lite stelt eftersom vi båda är rätt blyga och man vet kanske inte vad man bör tala om under träningspassen. Men med tiden så började diskussionen flyta på bättre och vi kan vara väldigt raka och personliga med varandra. Och han vet en del om mig och min bakgrund, som min ätstörning och familjerelationer.

När vi slutade träna ihop sade han att jag mer än gärna får höra av sig till honom i smått som stort. Han har också berättat en del om sig själv och vad som händer i hans liv och i sin familj. Han är singel. Så vi har ibland skrivit till varandra etc.

Vad är det som förvirrar mig då?

- Han har kallat mig för vacker

- Han har talat om mig och min utseendemässiga förändrig som bra, och vid ett flertal gånger har han tittat på mig och sagt "och så förändras ju ansiktet när man går ner i vikt... Ja.". Lite sådär obekvämt formulerat. Men han har sagt det flera gånger, trots att mitt ansikte kanske inte riktigt varit vårt primära fokus i viktminskningen

- Han tyr sig till mig i sina egna problem, även mot slutet av våra träningspass (detta kan ses som lite oproffsigt eftersom han då var i rollen av PT)

- Han frågar mig hur jag mår. Har gått igenom en kris på sistone som han vetat om

- Han vill att jag hör av mig, och håller kontakten

Jag är alltså i en relation och han är singel, och tycker att han är en jättebra vän som jag gärna vill hålla. Men börjar fundera ifall han tycker om mig? Eller är det att han bara finner mig attraktiv?

Vill inte sätta min relation på spel (min kille skulle säkert inte gilla att jag talar med en vän som gillar mig...) eller spela på hans känslor. Men han är blyg och han var tidigare i en professionell relation till mig som kanske spelar in här.

Eller inbillar jag mig? Är detta ens ett problem?

Blyga killar, vad skulle ni säga?

• Svar på tråden Flirtar han? Hur vet man att en blyg kille flirtar
  • Dynomate

Jag tycker det är främst du och din kille som kan avgöra om du och pt'n är lämpliga för fortsatt samarbete.
    Du besitter ju den största kunskapen och känslan om denne.

Beter han sig professionellt för övrigt, sänder han andra signaler som kan skvallra om en sexuell attraktion till dig? Upplevelsen med honom måste ju säga en del och finner du den då obehaglig eller fel så får du ta itu med det på tillbörligt vis.

• MerjaLena
    Tofflans skrev 2018-01-09 10:22:07 följande:

Är du i en relation så ska du markera det. Dålig stil av han....

Han vet om min relation, eftersom jag pratat om min kille en del med honom.

Tycker du att jag borde vara orolig?

• Anonym (ööö)

Släpp det där!
    Han beter sig oproffsigt och du är i en relation

Sedan ska man komma ihåg att när man har det arbete som han har, så ser man kroppar varje dag, man pratar om kroppar, vikt och mått med sina klienter så det är inte så konstigt om han har kommenterat hur du ser ut. 

Om du absolut vill vara hans kompis, bjud hem honom så kan ni umgås alla tre. 

• MerjaLena
    Dynomate skrev 2018-01-09 10:28:47 följande:

Jag tycker det är främst du och din kille som kan avgöra om du och pt'n är lämpliga för fortsatt samarbete.
    Du besitter ju den största kunskapen och känslan om denne.

Beter han sig professionellt för övrigt, sänder han andra signaler som kan skvallra om en sexuell attraktion till dig? Upplevelsen med honom måste ju säga en del och finner du den då obehaglig eller fel så får du ta itu med det på tillbörligt vis.

Jag skulle gärna hålla honom som vän, eftersom han på många sätt är en bra person.

Har inte sett honom med andra kunder, men jag tror att han inte hade många PT-kunder i samma ålder. Och av det andra könet. Så kan inte riktigt jämföra.

Det känns som att han kanske flirtar men att han försöker bromsa sig själv, typ? Men det kan ju hända att han bara vill vara vänlig också. I det här landet är det rätt svårt för folk att ge genuina komplimanger utan att det ses som flirtande.

Jag är så kluven. Om han flirtar så känns det inte okej, om han bara är schysst så skulle det kännas okej istället. För han är ju en rätt blyg person.

Kallar man kunder för vackra? 

• Stårschan

Spelar det roll, så länge han uppträder professionellt? Det gör väl varken till eller från för din relation om han flirtar med dig eller. Det enda som är relevant är ju om du flirtar med honom.

Om han funkar bra som din PT så tycker jag att du ska fokusera på träningen och släppa dessa funderingar. Om inte - byt PT.

• MerjaLena
    Anonym (ööö) skrev 2018-01-09 10:32:36 följande:

Släpp det där!
    Han beter sig oproffsigt och du är i en relation

Sedan ska man komma ihåg att när man har det arbete som han har, så ser man kroppar varje dag, man pratar om kroppar, vikt och mått med sina klienter så det är inte så konstigt om han har kommenterat hur du ser ut. 

Om du absolut vill vara hans kompis, bjud hem honom så kan ni umgås alla tre. 

Kan hålla med.

Det vore en sak i sig om han kommenterade hur jag ser ut rätt kroppsligt, för jag gick ju ner i vikt. Men han har alltså flera gånger sagt det där med att ansiktet ser annorlunda ut, på ett rätt obekvämt sätt. Vad har mitt ansikte med detta att göra?

På tal om att bjuda hem honom: har bjudit hem honom till oss men det har han inte velat... 

• Stårschan
    MerjaLena skrev 2018-01-09 10:35:56 följande:
    Kallar man kunder för vackra? 
    Lurig fråga. En del i jobbet för en PT är ju att boosta självförtroende och motivationen för kunden, och då är det väl inte så dumt att ge en komplimang om utseendet. Men "du är vacker" kan ju sägas på hundra olika sätt, och du (och han) är ju den enda som kan känna om det var trevligt och neutralt, eller slemmigt och obehagligt.
  • MerjaLena
    Stårschan skrev 2018-01-09 10:37:07 följande:

Spelar det roll, så länge han uppträder professionellt? Det gör väl varken till eller från för din relation om han flirtar med dig eller. Det enda som är relevant är ju om du flirtar med honom.

Om han funkar bra som din PT så tycker jag att du ska fokusera på träningen och släppa dessa funderingar. Om inte - byt PT.

Bra poäng. 

Vi tränar alltså inte ihop längre, men hör av oss ibland! Han sade att han gärna vill hålla kontakt med mig då vi slutade träna ihop.

• Stårschan
    MerjaLena skrev 2018-01-09 10:41:47 följande:

Bra poäng. 

Vi tränar alltså inte ihop längre, men hör av oss ibland! Han sade att han gärna vill hålla kontakt med mig då vi slutade träna ihop.

OK. Om han vill hålla kontakt med dig utan att ni har träningen ihop, men tackar nej till att komma hem till dig och din kille, så tycker jag att du bör släppa kontakten med honom, av hänsyn till din kille. Så hade åtminstone jag gjort.
  • MerjaLena
    Stårschan skrev 2018-01-09 10:48:20 följande:
    OK. Om han vill hålla kontakt med dig utan att ni har träningen ihop, men tackar nej till att komma hem till dig och din kille, så tycker jag att du bör släppa kontakten med honom, av hänsyn till din kille. Så hade åtminstone jag gjort.

Känner lite så också. Tänkte mest om det bara är jag som inbillar mig.

Tack för bra svar!

• Stårschan
    MerjaLena skrev 2018-01-09 10:50:30 följande:

Känner lite så också. Tänkte mest om det bara är jag som inbillar mig.

Tack för bra svar!

Det är oftast enklare om man bara tänker "Hur skulle jag vilja att min sambo gjorde om rollerna var ombytta?". Om jag skulle ha blivit svartsjuk om han höll kontakten med en ung snygg före detta PT som inte är intresserad av att träffa mig, så skulle han nog inte gilla att jag håller fast vid den här killen heller.
  • MerjaLena
    Stårschan skrev 2018-01-09 10:59:23 följande:
    Det är oftast enklare om man bara tänker "Hur skulle jag vilja att min sambo gjorde om rollerna var ombytta?". Om jag skulle ha blivit svartsjuk om han höll kontakten med en ung snygg före detta PT som inte är intresserad av att träffa mig, så skulle han nog inte gilla att jag håller fast vid den här killen heller.

Jo precis.

Han har alltså inte föreslagit att vi ska ses ensamma, bara "att ifall du vill kan vi träna ihop på fritiden som vänner". Så jag tänkte först att han vill hålla kontakten bara vänskapligt, vi har samma sorts humor.

Men det att han inte vill se min kille är ju lite konstigt. Om jag vore han så skulle jag vara nyfiken på att träffa en väns kille - om man ser personen som en vän.

Svar på tråden Flirtar han? Hur vet man att en blyg kille flirtar