Bostadsrätt - min sambo är SÅ trög! Eller!?
Vi bor idag i hyresrätt och det är väl ganska lätt att räkna ut att det är dyrare i längden än att bo i bostadsrätt???
Till exempel tittade jag nyss på hemnet och hittade en bostadsrätt på andra sidan gatan för 175 000:- i utgångspris. Enligt mig är 200 000:- ingenting på dagens marknad (i grannstaden köpte min kusin en 18 kvm stor etta för 350 000 och föreningen verkar ändå ha god ekonomi. Lägenheten är 20 kvm större än vår hyresrätt (vi behöver större eftersom vi väntar barn) och månadskostnaden är 400:- lägre. En hyresrätt i samma storlek (vilket då är det andra alternativet för oss) som bostadrätten skulle kosta ca 1600 kr mer i månaden. För mig är det helt uppenbart att det är en förlust i längden att bo kvar i hyresrätt.
Men min sambo säger "vill du köpa nått för 200 000 som man för några år sedan gav 7000 för så gör du det, jag tänker inte flytta ialla fall". För mig är det ett uttalande som uppenbart visar att han inte har en aning om vad han pratar om! Anledningen till att bostadsrätterna kostade 7000 vet jag inte, kan vara föreningens ekonomi vid tillfället eller kraschen på nittiotalet. Men sambon ger sig inte, han verkar dessutom tro att just 7000:- är ett slags standardpris som varenda bostadsrätt i varenda förening är värd och att då betala flera hundra tusen vore korkat. Istället vill han sitta i denna hyresrätt och enligt mig kasta pengar i sjön eftersom vi ju inte kan sälja den när vi flyttar.
Är jag helt ute och cyklar!?!? För jag blir så himla irriterad på honom när han är så bestämd i något han (enligt mig) inte vet ett skvatt om.