• SadieWantsASon

Bostadsrätt - min sambo är SÅ trög! Eller!?

Vi bor idag i hyresrätt och det är väl ganska lätt att räkna ut att det är dyrare i längden än att bo i bostadsrätt???

Till exempel tittade jag nyss på hemnet och hittade en bostadsrätt på andra sidan gatan för 175 000:- i utgångspris. Enligt mig är 200 000:- ingenting på dagens marknad (i grannstaden köpte min kusin en 18 kvm stor etta för 350 000 och föreningen verkar ändå ha god ekonomi. Lägenheten är 20 kvm större än vår hyresrätt (vi behöver större eftersom vi väntar barn) och månadskostnaden är 400:- lägre. En hyresrätt i samma storlek (vilket då är det andra alternativet för oss) som bostadrätten skulle kosta ca 1600 kr mer i månaden. För mig är det helt uppenbart att det är en förlust i längden att bo kvar i hyresrätt.

Men min sambo säger "vill du köpa nått för 200 000 som man för några år sedan gav 7000 för så gör du det, jag tänker inte flytta ialla fall". För mig är det ett uttalande som uppenbart visar att han inte har en aning om vad han pratar om! Anledningen till att bostadsrätterna kostade 7000 vet jag inte, kan vara föreningens ekonomi vid tillfället eller kraschen på nittiotalet. Men sambon ger sig inte, han verkar dessutom tro att just 7000:- är ett slags standardpris som varenda bostadsrätt i varenda förening är värd och att då betala flera hundra tusen vore korkat. Istället vill han sitta i denna hyresrätt och enligt mig kasta pengar i sjön eftersom vi ju inte kan sälja den när vi flyttar.

Är jag helt ute och cyklar!?!? För jag blir så himla irriterad på honom när han är så bestämd i något han (enligt mig) inte vet ett skvatt om.

• Svar på tråden Bostadsrätt - min sambo är SÅ trög! Eller!?
  • SadieWantsASon

Tänker puffa tills jag får svar, för jag måste ha nån som reder ut detta!

• Jefa
    Vad många ser när de ser hyan är just bara hyran och glömmer att till det kommer lån.
    Men jag tycker oxå det är bättre att bo i bostadsrätt än i hyres. Vi har nu köpt ett radhus (som går som bostadsrätt). Det känns mycket bättre att flytta dit. Vi äger den ju. Sen kanske man förlorar när man flyttar och får kvar lån som man får betala på även om man inte bor kvar. det är väl det enda jag är rädd för
  • Alicia05sMamma

Är helt på din linje där. Tycker du ska ta med din karl till banken, så kan proffsen där nog prata honom till rätta

// Linda mamma till ♥ Alicia ♥
  • camave

i nuläget är nästan alltid en lägenhet en bra investering om man tex jämnför med en bil som tappar halva värdet bara man lämnar bilfirman.
    men man varnar ju nu för att bostadspriserna inte kommer öka så mycket mer.....
    om man väljer att tro på det är det upp till var och en......

förutom hyran på lägenheten så till kommer ju oftast ett lån. och beroende på hur mycket man kan lägga själv så blir det ju olika mycket att betala i månaden.
    det kan nog visa sig bli ganska lika månadskostnad på insats eller hyres......

något man måste tänka på med insattslägehet är dom utgifter som kan tillkomma. går ditt kylskåp sönder så är det inte bara att ringa hyresvärden utan det får du köpa ett nytt själv. det blir ett par tusen..... och även all renovering står du för själv....

• SadieWantsASon

Jo, men hur lång tid tar det för två personer att betala av ca 200 000 Att hyran är lägre ÄR ju väsentligt eftersom man kan lägga mer på amorteringar ju lägre hyra man har. Efter några år har man betalat lånen. Sen bor man tusen kronor billigare varje månad. Årsavgiften är ju något som inte nödvändigtvis stiger för varje år heller, hyran i hyreslägenheter stiger varenda år.

• Isolde

Ni får ta och kolla marknaden lite! Det borde finnas index över hur bostadspriserna ligger (kr/kvm) i ert område.

För en stockholmare låter det som ett klipp! Men den här marknaden ska man inte jämföra med!

• Koalan

Ja, dessutom går nästan alla bostäder upp i pris...

• JsN

Ett lån på 200' med 5% ränta kostar 7' om året (efter skattereduktion) det innebär ca 600 kr i månaden, dessutom tillkommer allt inre underrhåll på lägenheten, men man får å andra sidan göra precis som man vill.

• lindislinda1

Många anser idag att som att räntorna är låga trissas priset upp och gör att man får betala mycket mer än vad objektet kanske är värt. När sedan räntorna går upp är det inte säkert att man får ut vad man själv kanske köpte objektet för. Sen kan man ofta få en lägre månadskostnad pga låga räntor.

Jag skulle vänta.

• SadieWantsASon

Att man betalar renoveringar och kylskåp själv säger ju sig själv, man äger ju rätten att bo där. Har du hus gör du likadant.

Svar på tråden Bostadsrätt - min sambo är SÅ trög! Eller!?