• blalala

Löss eller inte?

Hejsan!

Så har för några dagar sedan luskammat mig för att se om jag hittade något, utan att få ut några, sjut skönt. 

Men har som typ en krypande känsla i hårbotten, hade nämligen löss för en månad sedan men blev av med de små djuren snabbt.

Men sedan typ 1 vecka tillbaka så har jag haft en typ av krypande känsla i hårbotten, som att det är löss som kryper. Är det bara jag som är paranoid över löss, som ger mig lite små klåda.. 
    Eller kan det faktiskt vara löss? :O

• Svar på tråden Löss eller inte?
  • blalala

Väldigt tacksam om jag skulle kunna få svar, har lite smått panik. 

• Mandelskorpan

Testa med luskam ända ner i hårbotten. Om du har ljust hår kan du lätt se ägg, gnetter, nära hårbotten. Dom gillar speciellt att vara bakom öronen och i nacken så kolla där.

• blalala

Problemet är bara, har även mjäll. Hur skiljer jag på mjäll och ägg? 

• Gunshot

Äggen är mer runda och mjäll är små hudflagor från hårbotten, går inte att ta fel. Be en vän kolla om du är osäker.

• Butterflie

När du kammar bort mjäll så känns det inte. Äggen sitter fast så det små luggas när du kammar. Sen om du avlusade för en vecka sedan så kan en del ägg kläckt nu. Om några överlevde. De är pytte små men rör sig inte i håret utan är vid hårbotten. Om 1v ca är de stora nog att vara överallt eller krypa över till andra.

Löss trivs runt öron och i nacke. Men en del har tjockare hår mitt på huvudet och då trivs håret bäst där. När mina flickor hade för några år sedan så hade 1/3 i nacke. Resten vid benan. Nu var det visserligen inte många utan runt 5-8st per unge. Så gå igenom ordentligt. Och räkna med att det kliar extra mycket efter. Har du redan sår och kli så förvärras det vid kamning har jag upptäckt.

• Butterflie

Jo mjäll och hudflagor är platta. Äggen fastnar i kammen och är droppformade. Be någon lysa med ficklampan på mobilen. Jag upplever att det är enklast att hitta lösen så.

• anemon1
    blalala skrev 2018-01-09 17:19:14 följande:

Hejsan!

Så har för några dagar sedan luskammat mig för att se om jag hittade något, utan att få ut några, sjut skönt. 

Men har som typ en krypande känsla i hårbotten, hade nämligen löss för en månad sedan men blev av med de små djuren snabbt.

Men sedan typ 1 vecka tillbaka så har jag haft en typ av krypande känsla i hårbotten, som att det är löss som kryper. Är det bara jag som är paranoid över löss, som ger mig lite små klåda.. 
    Eller kan det faktiskt vara löss? :O

Kamma ordentligt igenom en gång till, kommer det varken med små svarta prickar (ägg) eller kryp så är det grönt. Det bästa är luskamning, lusmedel är det äckligaste och det mest svåra att få ur håret (som olja) jag varit med om. Apoteket har bra luskammar! 
  • Palestrina

Luskamma ett par gånger om dagen tills du är säker på att du är lusfri. Äggen är så små och dem kan man missa, men ägg kläcks ju och när man har levande löss är de svåra att missa! Vi fick löss i familjen för ett tag sen och jag hittade tre löss på mig själv. Snacka om att det kröp i hårbotten även ett bra tag efter lusbehandlingen. Har dock inte fått igen dem! Nu har jag slutat tänka på det, och det har slutat klia.

• Phalaenopsis

Och när du följt ovanstående råd ordentligt, kom då ihåg att det kryper i hårbotten hur lätt som helst på ren inbillning, speciellt om man redan har mjäll som kan klia lite.

• Hararochkaniner

Om du nyss använt paranix så kan det vara den. Jag fick också en sådan krypande känsla och irriterad hårbotten efter den.

Svar på tråden Löss eller inte?