• Anonym (ts)
    Äldre 9 Jan 18:53
    3014 visningar
    17 svar
    17
    3014

    varför ljuger ni?

    Jag har bott i flera familjehem och när jag lyssnar på andra också så skyller dom alltid på att soc tagit beslut om flytt, när det är DOM som säger upp sig att vara familjehem. jag tycker det är dåligt att inte kunna stå för det och säga som det är, att man inte hade en aning om vad det ens innebär att vara familjehem innan man förstör nåns liv.

  • Svar på tråden varför ljuger ni?
  • Anonym (.....­......­.)
    Äldre 9 Jan 19:17
    #1

    soc säger åt familjehemmen att lägga det på dem, annars kan barnen börja tro att det är deras fel etc.

  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 9 Jan 20:02
    #2

    skitsnack

  • Anonym (Ljuge­r inte)
    Äldre 9 Jan 20:06
    #3

    Vilka "ni"? Vi medlemmar på familjeliv?

    Ställ frågan till rätt person istället.

  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 9 Jan 20:08
    #4

    om du läser ser du att den är ställd under familjehem=frågan är till alla som är familjehem

  • Äldre 9 Jan 20:12
    #5
    Anonym (ts) skrev 2018-01-09 18:53:57 följande:

    Jag har bott i flera familjehem och när jag lyssnar på andra också så skyller dom alltid på att soc tagit beslut om flytt, när det är DOM som säger upp sig att vara familjehem. jag tycker det är dåligt att inte kunna stå för det och säga som det är, att man inte hade en aning om vad det ens innebär att vara familjehem innan man förstör nåns liv.


    Låter som du har dåliga erfarenheter på den punkten. Kan bara beklaga Gråter

    Tycker det borde vara så enkelt och självklart att om man tar emot ett barn/ungdom så gör man inte det för ett kort tag utan kanske ända tills barnet flyttar hemifrån.
    Har en liten förhoppning om att det är så tankegångarna är men att det är livet självt som sätter stopp.

    All kärlek och jag hoppas du kommer till ett bra ställe nästa gång Hjärta
  • Anonym (Dålig­t)
    Äldre 9 Jan 20:15
    #6
    Anonym (............) skrev 2018-01-09 19:17:29 följande:

    soc säger åt familjehemmen att lägga det på dem, annars kan barnen börja tro att det är deras fel etc.


    Alltså så är lögn en accepterad handling inom samhället !?
    tro f'n att jag inte kommer prata sanning med myndigheter. Inte p ga det utan för dåliga erfarenheter också. Men här säger du alltså att det är okej ?
    Det handlar ju knappast om någon uppoffring ifån soc sida. Bara att ungdomar blir besvikna på att dom i ens närhet inte talar sanning kan jag tänka mig !???

  • Anonym (.....­......­.)
    Äldre 9 Jan 20:24
    #7
    Anonym (Dåligt) skrev 2018-01-09 20:15:45 följande:

    Alltså så är lögn en accepterad handling inom samhället !?
    tro f'n att jag inte kommer prata sanning med myndigheter. Inte p ga det utan för dåliga erfarenheter också. Men här säger du alltså att det är okej ?
    Det handlar ju knappast om någon uppoffring ifån soc sida. Bara att ungdomar blir besvikna på att dom i ens närhet inte talar sanning kan jag tänka mig !???


    Alltså, ibland måste man kanske dra vita lögner för att inte få barnet att må sämre. Det är kanske ingen jättebra ide att säga att barnet är skitjobbigt och man inte orkar längre? 
  • Anonym (Dålig­t)
    Äldre 9 Jan 20:29
    #8
    Anonym (............) skrev 2018-01-09 20:24:33 följande:
    Alltså, ibland måste man kanske dra vita lögner för att inte få barnet att må sämre. Det är kanske ingen jättebra ide att säga att barnet är skitjobbigt och man inte orkar längre? 
    "Orkar" man inte att finna lösningar på problemen, då ska man inte be om att få ta emot dom! Men antar att pengar är viktigare kanske ? Konstigt hur alla vuxna ska lära sina barn att inte ljuga.. men det finns ju ingen man kan lita på i vuxen ålder sen till slut. T om myndigheter ljuger.. så va fan ska man kämpa för då
  • Anonym (Dålig­t)
    Äldre 9 Jan 20:34
    #9
    Anonym (............) skrev 2018-01-09 20:24:33 följande:
    Alltså, ibland måste man kanske dra vita lögner för att inte få barnet att må sämre. Det är kanske ingen jättebra ide att säga att barnet är skitjobbigt och man inte orkar längre? 

    Det är ju i just en sådan situation som ungdomen kan lära sig något ??
    Man sätter sig ner för ett sista möte med alla inblandade och diskuterar TILLSAMMANS MED "Barnet" om den befinner sig i tonåren åtminstone och går egenom vad som var fel och hur hen kan förändra inför nästa boende så att de blir lättare. Att smussla, ljuga och svika istället är ju bara helt sjukt !

  • Anonym (.....­......­.)
    Äldre 9 Jan 20:36
    #10
    Anonym (Dåligt) skrev 2018-01-09 20:29:55 följande:
    "Orkar" man inte att finna lösningar på problemen, då ska man inte be om att få ta emot dom! Men antar att pengar är viktigare kanske ? Konstigt hur alla vuxna ska lära sina barn att inte ljuga.. men det finns ju ingen man kan lita på i vuxen ålder sen till slut. T om myndigheter ljuger.. så va fan ska man kämpa för då
    Omöjligt att veta innan hur svårt/jobbigt ett uppdrag är och också hur barnet passar in och klickar i familjen. Det bästa för barnet om det inte fungerar är att flytta, vilket ofta är ett svårt beslut. 
  • Anonym (.....­......­.)
    Äldre 9 Jan 20:49
    #11
    Anonym (Dåligt) skrev 2018-01-09 20:34:11 följande:

    Det är ju i just en sådan situation som ungdomen kan lära sig något ??
    Man sätter sig ner för ett sista möte med alla inblandade och diskuterar TILLSAMMANS MED "Barnet" om den befinner sig i tonåren åtminstone och går egenom vad som var fel och hur hen kan förändra inför nästa boende så att de blir lättare. Att smussla, ljuga och svika istället är ju bara helt sjukt !


    Det görs såklart om det handlar om hur barnet beter sig, det är när det inte fungerar som det är frågan är flytt... sen måste det inte handla om barnet utan om att bioföräldrarna kräver mycket, soc inte samarbetar, barnet funkar inte med biobarnen etc.
  • Äldre 9 Jan 22:07
    #12

    Om de ljuger gör de ju inte det för att vara taskiga utan för att der ibland krävs...

  • Anonym (Xxx)
    Äldre 9 Jan 23:18
    #13

    Varför har du bytt familjehem så många gånger då, måste ju ha en orsak?

  • Anonym (Dålig­t)
    Äldre 10 Jan 14:08
    #14
    Anonym (Xxx) skrev 2018-01-09 23:18:22 följande:

    Varför har du bytt familjehem så många gånger då, måste ju ha en orsak?


    Snacka om OT! Frågan du bör ställa kanske vore, vad hände med din riktiga familj ? Inte börja ställa ts till svars!

    Men kan försöka svara i ts ställe då jag har lite erfarenhet utav det, inte personligen utan inom familjen.


    Har man levt med ångest, osynlighet, psykisk som fysisk misshandel så är det ganska förutsägbart att det är svårare att anpassa sig ! Man behöver Space för att läka men istället ska en massa regler sättas utav någon som inte alls har med en att göra OM det nu inte hade varit för PENGAR! Många familjehem är sådana. Inte ALLA ! Obsolut inte ! Men Hade familjehemmet skickat iväg sitt egna blod på samma sätt tror du ? Nej, knappast, pengar, pengar och ha något att SKRÄVLA OM är jävligt viktigt för svensken!

  • Anonym (flytt­ad)
    Äldre 10 Jan 14:21
    #16

    Jag fick byta familjehem en gång, och förklaringen så var just det, att soc bestämt det. Jag fick veta flera år senare att det egentligen var för att pappan i famijen hade fått cancer. För både familjens och för min skull flyttade de mig, och eftersom en av orsakerna till att jag bodde i familjehem var att min mamma dog i cancer så sa de inget om det till mig för att jag skulle slippa gå igenom det traumat igen.

    Så det kan finnas orsaker bakom som man helt enkelt inte får veta, även om det inte egentligen handlar om en själv.

  • Äldre 10 Jan 17:44
    #16

    Jag kan tänka mig att det är för att det helt enkelt är den förklaringen som är den lättaste för ett barn/ungdom att ta in.  Sanningen kan ofta vara väldigt komplex. Det är antagligen många olika anledningar till att ett familjehem säger upp sig.

  • Anonym (.....­)
    Äldre 10 Jan 19:53
    #17
    Anonym (Dåligt) skrev 2018-01-10 14:08:43 följande:

    Snacka om OT! Frågan du bör ställa kanske vore, vad hände med din riktiga familj ? Inte börja ställa ts till svars!

    Men kan försöka svara i ts ställe då jag har lite erfarenhet utav det, inte personligen utan inom familjen.


    Har man levt med ångest, osynlighet, psykisk som fysisk misshandel så är det ganska förutsägbart att det är svårare att anpassa sig ! Man behöver Space för att läka men istället ska en massa regler sättas utav någon som inte alls har med en att göra OM det nu inte hade varit för PENGAR! Många familjehem är sådana. Inte ALLA ! Obsolut inte ! Men Hade familjehemmet skickat iväg sitt egna blod på samma sätt tror du ? Nej, knappast, pengar, pengar och ha något att SKRÄVLA OM är jävligt viktigt för svensken!


    Det är väl inte OT, ts skriver ju det. självklart kan dessa barn må mycket dåligt och det måste man tänka på, samtidigt går det aldrig att veta hur det blir/går.
Svar på tråden varför ljuger ni?