• Anonym (Orolig)

Steril av Klamydia efter 4 månader?

Testade mig i början av min och killens relation och jag jag var då frisk. Nu efter några månader framkommer det att han inte testat sig på 10 år (!?). Om han nu har det och jag blivit smittad, är risken stor att jag blivit steril efter fyra månader?

(Ska självklart kolla mig).

• Svar på tråden Steril av Klamydia efter 4 månader?
  • Anonym (Nej)

Du behöver inte vara orolig. Om man smittas med klamydia och lämnar den obehandlad under en längre tid så kan infektionen vandra upp till äggledare och leda till äggledarinflammation, vilken i sin tur obehandlad kan leda till ärrbildning i äggledare. Om man får en äggledarinflammation så går det inte förbi obemärkt. Du skulle ha märkt det, tro mig.

• Anonym (Orolig)

Okej. Så risken utan äggledarinflammation är liten?

Tack för ditt svar.

• Anonym (Nej)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-01-09 20:11:26 följande:

Okej. Så risken utan äggledarinflammation är liten?

Tack för ditt svar.

Det är inte klamydia i sig som leder till steritilitet. Det är äggledarinflammation, vilket är en följd av långvarig obehandlad klamydia i värsta fall. Och när man får äggledarinflammation så kan det bildas ärr på äggledare, vilket gör att man får svårt att bli gravid naturlig väg.
  • Anonym (Tror inte)

Jag gick med klamydia i minst 2 år. Hade inga besvär alls därför det tog så lång tid. Testade mig av en slump. Och vet att det måste varit två år jag gått med det då jag inte hade legat med någon på två år. Och den sista jag låg med hade kondomen glidit av så det måste vara från honom. Jag var såklart övertygad om att det var kört. Att jag aldrig skulle kunna få barn. Det visade sig att jag är INTE steril. Har flera barn som bevisar detta.

Svar på tråden Steril av Klamydia efter 4 månader?