Är inte jantelagen charmerande så säg?!
Jag växte upp tillsammans med mina båda föräldrar. Båda gick till arbetet varje dag, metallindustrin. Jag hade allt jag behövde, men långt ifrån något överflöd.
Levt halva mitt liv tillsammans med kvinnan jag lever än idag tillsammans med. Av olika skäl har vi i olika omgångar haft det väldigt väldigt tufft ekonomiskt. Vi har fem barn, och ekonomin har fått oss att mentalt gå på knäna under väldigt många år.
Vakna 20 av månadens 30 dagar och behöva fundera på hur man ska få ihop till mat den dagen, vem som skulle kunna tänkas att man ska fråga just den dagen om att låna någon hundralapp.
Så här hade vi det under väldigt många år.
För 18 månader sen fick jag en idé. Inget revulotionerande egentligen. Kom bara på en idé hur jag kunde tillgodose något som det fanns en väldigt efterfrågan på.
Det är ingen fysisk produkt, utan en tjänst som jag erbjuder via internet, så jag har inga större omkostnader att tala om.
Startade eget och bokstavligen kastade mig handlöst rakt ut i "mörkret", visste egentligen ingenting om hur jag skulle göra. Men något gjorde jag rätt, för idag, fyra år senare behövet jag inte längre vakna med den där vidriga tanken gnagande, hur jag ska lappa ihop dagen ekonomiskt.
Jag är stolt över att jag fick det att fungera, och det ska ingen ta ifrån mig.
Dock är jantelagen en bitch, en riktigt ful djävul!!
Nyår har precis varit. Traditionen bjuder att min svåger med familj kommer ner till oss varje nyår de 20 senaste åren.
Varje nyår har vi lagt ihop för att betala nyårsmat osv.
Även mina föräldrar, min svärfar och alla barnen brukar vara med också.
Den här nyår bestämde jag och min fru oss för att ingen behöver vara med och bidra ekonomiskt. Vi står för allting själva. Det är bara kul att kunna ge.
Betalade bensinen för svåger med familj fram och tillbaka, 1000 kr, handlade mat och alkohol för ganska exakt 6500 kr, fyrverkerier för 3000 kr. Svärfar hade dåligt med pengar, vi gav honom 500 kr. Dessutom har hade han en knappmobil, och har länge velat ha en "vanlig", så vi köpte en mobil till honom. Ingen värsting, den kostade 1200 kr, och fyller hans behov gott och väl.
Under tiden de var här köpte vi oss en ny kaffebryggare. Vi köpte en Moccamaster för 2500 kr. En riktigt bra bryggare, ångrar det inte en sekund.
Under sommaren har vi renoverat köket. Det står inte att känna igen sedan innan. Detta var naturligtvis roligt att få visa för svåger med familj, som ännu inte hade sett resultatet i verkligheten.
Vi berättade även att vi hade planer på att renovera badrummet, och visade lite bilder på hur vi tänker oss resultatet.
På min och min frus 25 år tillsammans har vi varit utomlands vid två tillfällen, en gång en dagstur till Tyskland, och vid ett annat tillfälle en dagstur till köpenhamn.
I övrigt har vi fått vara glada ifall vi har kunnat ta barnen till liseberg en dag under sommarlovet.
För ett par månader sen bokade vi en resa. Tog finaste hotellet, en svit med havsutsikt. Ska jag skämmas? Nej, det tycker jag inte.
Efteråt har jag fått höra att svågerns sambo uttryckt "Vem fan tror dom att dom är?".
Det vänder sig i magen bara vid tanken. Vadå tror att vi är?
Även svärfar har uttryckt samma sak tydligen.
Ska vi spela ett spel att vi lever så fattigt som möjligt, att vi måste tänka sparsamt, att vi knappt får dagarna att gå ihop ekonomiskt?
Fy h-vete, vad jag hatar jantelagen! Det är så vidrigt så att man blir spyfärdig.
Svärfar vet jag inte hur många gånger vi hjälpt med pengar när han varit utan. Han har så liten inkomst så jag räknar aldrig med att få igen pengarna.
Svåger fick problem med bilen. Det kostade 5000 kr att laga. De fick låna utan att vi ens blinkade. Har inte sett skymten av en krona på de fyra månader som gått sedan dess.
Något av det allra bästa är att ingen kan säga, "Ni vet inte hur det är!", och åsyfta att vi aldrig behövt vända på varenda krona, för det gör vi, vi har haft vår beskärda del av det.
Vad är det då som stör så förbannat nu när situationen är den motsatta, att vi lyckats vända från ingenting i princip, till att inte behöva ha några ekonomiska bekymmer hängande över sig?
Är det någon som förstår sig på det psykologiska kring det som kallas jantelagen och förklara för mig hur det kan bli så fel av något som i grunden är positivt?