• Anonym (Mamma)

    Kräva att skolan betalar?

    Skolan har under lovet slarvat bort min dotters saturationsmätare. De bad öht inte om ursäkt eller nåt, bara konstaterade att den är försvunnen.

    Om den inte kommer tillbaka, kan jag kräva att de betalar en ny då? Den går inte på nån försäkring då den är köpt privat, den från sjukhuset får vi inte ta med till skolan.

  • Svar på tråden Kräva att skolan betalar?
  • Cala

    Vet faktiskt inte. Man kan tycka det, å andra sidan kanske de hävdar att den är ert ansvar och att ni borde tagit hem den över lovet. Men prova!

  • Anonym (Nja)

    Hur har den kommit bort över lovet? Har dottern vart där under lovet (fritids?)? Jag menar, har den används? Annars hur har den kommit bort? Åh varför tog ni inte hem den om dottern inte var där?

    Tror inte att skolan kommer betala den. Skulle tro att den går under ert ansvar. Man kan inte kräva att skolan ska hålla reda på dyr utrustning, inte utan läkarintyg i alla fall.

    Har ni drulleförsäkring? I så fall borde det väl gå på den.

  • Anonym (Mamma)

    Den var lärarens ansvar. Det var hon som bett om en egen och hon har haft den i sitt skrivbord hela tiden.

    Enda gången vi tar hem den är för batteribyte.

  • Anonym (mf)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-01-10 09:08:37 följande:

    Den var lärarens ansvar. Det var hon som bett om en egen och hon har haft den i sitt skrivbord hela tiden.

    Enda gången vi tar hem den är för batteribyte.


    Den behövs alltså inte?
    Då tycker jag att om läraren behöver en ny får läraren betala den.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-01-10 09:08:37 följande:

    Den var lärarens ansvar. Det var hon som bett om en egen och hon har haft den i sitt skrivbord hela tiden.

    Enda gången vi tar hem den är för batteribyte.


    Har läraren bett om den? Varför? Antingen behöver väl dottern ha en i skolan eller inte? Det är väl ändå inte upp till läraren? På ditt första inlägg verkar ert ju inte som om sjukvården tycker att hon behöver någon I skolan.
  • Anonym (Mamma)

    Behövs och behövs, dottern har ett hjärtfel som kan göra att hon får dåligt med syre, då behövs den för att hålla koll på hur lågt det blir, men vi har inte behövt det på hemmaplan på över ett år nu. Känns ändå tryggare att skolan har möjlighet att kontrollera också ifall att.

    De bad om det redan innan hon började där (äldre syskon i samma skola, så de kände oss sen innan).

  • Anonym (Nja)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-01-10 09:40:52 följande:

    Behövs och behövs, dottern har ett hjärtfel som kan göra att hon får dåligt med syre, då behövs den för att hålla koll på hur lågt det blir, men vi har inte behövt det på hemmaplan på över ett år nu. Känns ändå tryggare att skolan har möjlighet att kontrollera också ifall att.

    De bad om det redan innan hon började där (äldre syskon i samma skola, så de kände oss sen innan).


    Det förstår jag. Vet inte vad reglerna säger om det egentligen.. Men har skolan bett om den så kan man ju tycka att det är deras ansvar att hålla reda på den också.
  • Anonym (Nope)

    Det är ett ansvar som föräldrar att ta hand om ert barns behov av omsorg. Att en lärare skulle ansvara för provtagning och fatta medicinska beslut låter osannolikt. Att mätaren har försvunnit är inte lärarens fel.

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Nope) skrev 2018-01-10 10:32:01 följande:

    Det är ett ansvar som föräldrar att ta hand om ert barns behov av omsorg. Att en lärare skulle ansvara för provtagning och fatta medicinska beslut låter osannolikt. Att mätaren har försvunnit är inte lärarens fel.


    De vet vid vilken nivå de ska ringa mig och när de ska ringa ambulans först, mer beslut än så behöver de inte ta. Det är inget som behöver tas upprepade gånger, utan om man märker att dottern mår dåligt. Inget konstigt med det.

    Och ja, det är lärarens ansvar att hålla koll på den. Den kunde ha legat i dotterns väska, men hon ville ha en egen nära sig så hon inte behöver vara orolig om nåt skulle hända. Jag gick henne till mötes och införskaffade en egen till henne att ha vid sina grejer. Det är läraren som lånat den av oss, så ja det är hennes ansvar att hålla koll på den.
Svar på tråden Kräva att skolan betalar?