• Anonym (Vad tror ni?)

Var Doves och H&Ms rasistiska reklam planerad?

Nu har H&M lagt ut en reklambild på en mörk kille som har en tröja på sig där det står "Coolest mokey in the jungle"

www.thesun.co.uk/news/5298977/h-and-m-racist-hoodie-advert-row-the-weeknd-black-child-coolest-monkey/

Tidigare i år hade Dove en annan rasistisk reklam. Men det visade sig ju att bilden som såg rasistisk ut var tagen ur en längre video som i sig inte ansågs rasistisk. 

Detta är kanske långsökt, men det jag började fundera på var om dessa kontroversiella bilderna var planerade av företagen, för onekligen skapar det bra gratis spridning av produktnamnet. Ett PR-trick helt enkelt. Vad tror ni?

• Svar på tråden Var Doves och H&Ms rasistiska reklam planerad?
  • Thomas21

Det sjuka är att vi snart inte vågar beställa svart eller vitt kaffe
    utan att någon antirazze skall komma och klaga.

Eller en Kaffer som klagar över att du dricker kaffe

När du skall till simhallen så måste väl personalen som ger ut nycklarna
    fråga om det skall vara en herr eller damnyckel.

• Anonym (Sorra)

Dove har jag ingen koll på. Men på vilket sätt är hms rasistisk, Hade det varit mer okej om en ljushyad haft den? Eller borde plagget inte finnas öht? Jag förstår inte skillnaden på barn och barn.

• Anonym (Vad tror ni?)
    Anonym (Sorra) skrev 2018-01-10 15:16:03 följande:

Dove har jag ingen koll på. Men på vilket sätt är hms rasistisk, Hade det varit mer okej om en ljushyad haft den? Eller borde plagget inte finnas öht? Jag förstår inte skillnaden på barn och barn.

Den anses i alla fall vara rasistiskt, svarta jämfördes ju förr i tiden ibland med apor på ett nedvärderande sätt. Så det är väl den historiska aspekten som gör det rasistiskt.

Det är det jag undrar om, företag som dove och hm planerat detta för att få folk att reagera och sprida deras varumärke.  Eller om de är helt aningslösa om vad folk kan uppfatta rasistiskt? Det måste ju vara många involverade i att göra reklamen.
  • Kurlie
    Anonym (Sorra) skrev 2018-01-10 15:16:03 följande:

Det var oerhört rasistiskt eftersom vita människor väl känt jämfört svarta människor med apor för att hålla dem nedtryckta. Detta härstammar från slaveriet då man hittade på att afrikaner var som barn intellektuellt, alltså mindre smarta än oss fantastiska vita människor. Med lite jävla allmänbildning vet man om detta. Är något trött på vita män som blir kränkta över att någon annan är kränkt(med all rätt) över orättvisor och andra väldigt tydliga respektlösa övertramp. Ni verkar så himla rädda över att anda ska få ta den av den respekt och de privilegier ni har.
  • Kurlie

Och ja, jag funderade också över om det var medvetet. Dock borde de snarare förlora kunder på detta.

• Anonym (ddd)
    Anonym (Vad tror ni?) skrev 2018-01-10 14:57:27 följande:

Nu har H&M lagt ut en reklambild på en mörk kille som har en tröja på sig där det står "Coolest mokey in the jungle"

www.thesun.co.uk/news/5298977/h-and-m-racist-hoodie-advert-row-the-weeknd-black-child-coolest-monkey/

Tidigare i år hade Dove en annan rasistisk reklam. Men det visade sig ju att bilden som såg rasistisk ut var tagen ur en längre video som i sig inte ansågs rasistisk. 

Detta är kanske långsökt, men det jag började fundera på var om dessa kontroversiella bilderna var planerade av företagen, för onekligen skapar det bra gratis spridning av produktnamnet. Ett PR-trick helt enkelt. Vad tror ni?

Nej det tror jag inte. Dove kanske, eftersom de ju faktiskt hade gjort en video med ett annat budskap om man såg hela. 

Tröjan däremot, tror jag helt enkelt bara var ett lite naivt tänk. Att de inte hade anat att det skulle kunna bli sådana reaktioner. 
  • kottelin

Jag tycker det är enbart löjligt.

Pojken var jättefin i tröjan, en stolt modell som säkert var jätteglad för att han blev utvald till modell.
    Troligen har hans föräldrar godkänt det också.

Hade det varit lika illa med en ljushyllt pojke? Eller är det bara när en mörkhyad har den som det är rasistiskt?
    Är plagget enbart tillverkat för vita? Är inte det rasistiskt isåfall, eller kanske diskriminerande?

Jag tycker synd om pojken som i och med all denna uppståndelse blivit jämförd med en apa. Något som inte hänt om inte anitrasisterna börjat skrika "RASISM".

Ja, typ så...
  • Anonym (---)
    Kurlie skrev 2018-01-10 15:25:04 följande:

Det var oerhört rasistiskt eftersom vita människor väl känt jämfört svarta människor med apor för att hålla dem nedtryckta. Detta härstammar från slaveriet då man hittade på att afrikaner var som barn intellektuellt, alltså mindre smarta än oss fantastiska vita människor. Med lite jävla allmänbildning vet man om detta. Är något trött på vita män som blir kränkta över att någon annan är kränkt(med all rätt) över orättvisor och andra väldigt tydliga respektlösa övertramp. Ni verkar så himla rädda över att anda ska få ta den av den respekt och de privilegier ni har.

Men vi har gått vidare. Vi lever inte i slav-tiderna mer. Vi har inte den synen på svarta. Kanske dags att gå vidare nån gång? Det är ju "anti-rasisterna" själva som håller liv i sånt här skit. De flesta ser inte eller ens skulle tänka tanken på att det är något rasistiskt i detta utan skulle se det på samma sätt som att där var en vit i den
  • Anonym (Sorra)

Okej, du har säkert rätt i vad som sades om mörka under slaveriet. Men, det är ju inte så- vilket folk med allmänbildning borde veta. Så varför fortsätta med att påstå det, att ett barn med mörk hy inte kan ha samma tröja som ett med ljus hy? Sorry, jag fattar inte vad problemet är. Ljus/mörk spelar ingen roll, och dessutom är det barn det handlar om. Ska mörka barn känna att de inte kan ha den tröjan nu pga av all uppståndelse då eller? Det är väl diskriminering.

• Thomas21

Det dummaste är alla som inte vill kallas svarta utan AFRIKANER.

Kommer från tyskans AFFE + REICH. (Apa + Rike)
    Jag kan inte komma på någon mer rasistiskt ord än AFRIKA

Svar på tråden Var Doves och H&Ms rasistiska reklam planerad?