• Anonym (D)

Omöjligt att få bolån?

Vi är 2 tillsvidareanställda (jag jobbar deltid) vuxna med 2 barn som tillsammans får 42500 kr innan skatt och jag får också skattefritt bidrag på 3600 kronor varje månad. Vi har lån på 100 000 kr som är CSN och bil.

Vi vill låna 1,2 miljoner till hus som ska kosta max 1,5 miljoner. Men det verkar vara helt omöjligt att få ett löfte via bankernas hemsida och deras kalkyler visar att vi tjänar för lite.

Jag funderar lite på om kalkylerna är rimliga och att det är ingen idé att boka in ett personligt möte? Hur såg det ut för er?

• Svar på tråden Omöjligt att få bolån?
  • Anonym (K)

Hur mycket har i i kontantinsats?

• Anonym (Såklart)

Med skulder på 100.000 så ser man ju att Ni inte direkt klarar att spara.

• Anonym (D)

Vi har 325 000 kronor till kontantinsatsen. Trodde att det framgick när jag skrev att vi vill låna 1,2 miljoner. :)

• Carambolan

Gissar att det inte är sparpengarna utan barnen som ställer till det. Kalkylerna tar ganska hög höjd för vad barn kostar. Dessutom tar de ofta höjd för ränta på 7%. Ni behöver höja er månadsinkomst.

• Anonym (qwerty)
    Anonym (D) skrev 2018-01-10 16:42:12 följande:

Det har vi ju gjort och det står i mitt första inlägg om det här?

Är det verkligen hus ni tittar på då och inte bostadsrätt? För jag får resultatet att allt är grönt. Men varför inte boka in ett möte med nuvarande bank?
  • Anonym (A)

Vi är två vuxna, har in runt 35-40' tillsammans. Ingen av oss är fast anställd, min man jobbar dock heltid men jag är behovsanställd. Vi fick lånelöfte på 2,3 mille. Våra 600 000 i kontantinsats är ett arv, så vi är inga supersparare. Vi hade fått låna mer om jag hade en fast anställning (inte nödvändigtvis heltid).

Så jag tror det kan ligga nånting i att det är barnen som kostar. Vi har nämligen inga och tjänar mindre än er.

Svar på tråden Omöjligt att få bolån?