• Anonym (Sorgsen fru)

Kan man vara oförmögen att känna åtrå?

Är gift och som så många andra har vi problem med sexlivet. Visst ligger vi med varandra, men det finns ingen åtrå mellan oss. Det där djuriska begäret efter just den andre personen. Det känns mer som att vi är nog ganska kåta av oss båda två och kan mycket väl tänka oss att ligga med varandra. Jag älskar min man.

Han har tagit upp en längre tid att han nog aldrig känt min åtrå för honom, och det har fått mig att fundera mycket och inse att jag känner nog inte så för honom och har nog aldrig känt så för någon. Känns som att min sexualitet mer drivits av att bli åtrådd och när jag känt mig sån kunnat ge mig hän. Men kanske har jag aldrig själv verkligen gett fullt ut eftersom jag inte åtrått. Komplicerat att förklara men tror jag börjar så och hoppas att någon klok människa har input för att hjälpa mig/oss vidare.

Han är väldigt sorgsen sedan vårt senaste samtal och jag är rädd att han funderar på att lämna mig för någon som verkligen åtrår honom. Gör vad som helst för att lösa detta känns det som.

• Svar på tråden Kan man vara oförmögen att känna åtrå?
  • Anonym (Kloker)

Jag vet inte om vi fungerar likadant men jag har märkt att det är svårt att känna åtrå för det är att göra sig sårbar / visa svaghet / sårbarhet och man känner sig lätt utsatt om man inte är helt trygg i sig själv / med sin partner. Det kan ligga bagage av oförrätter som spökar, eller stress eller annan yttre påfrestning som gör att du inte kan släppa in honom helt, av rädsla hur du kommer känna.

Men jag kan säga att märker man att man har detta problem är det bara att kasta sig in och utsätta sig, för att vara sårbar och släppa in din partner är det största finaste du kommer få uppleva. Så känner jag. Det är värt att kämpa för.

• Anonym (åtrå är glupsk längtan)
    Anonym (Kloker) skrev 2018-01-10 18:15:55 följande:

Jag vet inte om vi fungerar likadant men jag har märkt att det är svårt att känna åtrå för det är att göra sig sårbar / visa svaghet / sårbarhet och man känner sig lätt utsatt om man inte är helt trygg i sig själv / med sin partner. Det kan ligga bagage av oförrätter som spökar, eller stress eller annan yttre påfrestning som gör att du inte kan släppa in honom helt, av rädsla hur du kommer känna.

Men jag kan säga att märker man att man har detta problem är det bara att kasta sig in och utsätta sig, för att vara sårbar och släppa in din partner är det största finaste du kommer få uppleva. Så känner jag. Det är värt att kämpa för.

Intressant för så har jag nog aldrig sett på åtrå. För mig har det inget direkt med sårbarhet att göra utan är mer en slags attraktionsfaktor som från början utgår från visuell och fysisk lust för personen.
    Har jag inte känt det från början kan jag aldrig känna den åtrån. Jag har lurat mig själv flera gånger och låtit mitt bekräftelsebehov, att någon åtrår mig styra och vara drivkraften, men den går inte att jämföra med den otroliga kraften som finns naturligt om det är jag som åtrår mest eller när vi båda känner samma.

Däremot har kvaliteten på hur intima man blir och kärlekens djup och förutsättningar otroligt mycket med ovan nämnda faktorer att göra, hur pass trygg man känner sig med partnern, hur sårbar man vågar vara osv. Med vissa lyckas man aldrig nå riktigt ända fram men kan ändå känna stark drift trots att den  djupare mentala och själsliga kanske saknas. 

Sårbarhet är en förutsättning för djup kärlek och utan den blir det bara tunt och ganska meningslöst.
  • Anonym (Sorgsen fru)
    Anonym (Kloker) skrev 2018-01-10 18:15:55 följande:

Tack för ditt genomtänkta svar och det ligger säkert mycket i det du skriver. Jag känner mig inte helt trygg och upplever att jag önskar att komma varandra närmare. Vi lyckas inte ta så många steg framåt nu förtiden och det är frustrerande. Kan åtrå komma om vi lyckas nå dit? Kanske har du något klokt tips på hur man släpper in. Känner mig blockerad och maktlös i situationen just nu.
  • Anonym (Kloker)
    Anonym (åtrå är glupsk längtan) skrev 2018-01-10 19:10:09 följande:

Intressant för så har jag nog aldrig sett på åtrå. För mig har det inget direkt med sårbarhet att göra utan är mer en slags attraktionsfaktor som från början utgår från visuell och fysisk lust för personen.

Har jag inte känt det från början kan jag aldrig känna den åtrån. Jag har lurat mig själv flera gånger och låtit mitt bekräftelsebehov, att någon åtrår mig styra och vara drivkraften, men den går inte att jämföra med den otroliga kraften som finns naturligt om det är jag som åtrår mest eller när vi båda känner samma.

Däremot har kvaliteten på hur intima man blir och kärlekens djup och förutsättningar otroligt mycket med ovan nämnda faktorer att göra, hur pass trygg man känner sig med partnern, hur sårbar man vågar vara osv. Med vissa lyckas man aldrig nå riktigt ända fram men kan ändå känna stark drift trots att den  djupare mentala och själsliga kanske saknas. 

Sårbarhet är en förutsättning för djup kärlek och utan den blir det bara tunt och ganska meningslöst.

Åtrå som attraktion är enligt mig beroende av att du känner trygghet när du ser / är med personen.

Jag t.ex känner ingen attraktion till feta människor för det ger mig otrygghet att de inte kan ta hand om sig att jag måste rädda de att de skadar sig själva och riskerar stroke sjukdomar etc.

Eller personer som skryter om sin karriär och sina miljoner på kontot, det sänder ut en annan otrygghet att personen måste sälja sig, då kan det inte finnas mycket att gilla med personligheten tänker jag.

Medan jag attraheras (finner trygghet) till de som trivs med sig själva, inte behöver sälja in sig, inte riskerar att få hjärt kärl sjukdomar pga fetma, som är fräscha, vardagsssnygga men bekväma.

Ser du den kopplingen?
  • Anonym (Sorgsen fru)
    Anonym (åtrå är glupsk längtan) skrev 2018-01-10 19:10:09 följande:

Det är nog din tolkning av just åtrå som min man längtar efter att känna. Att jag vill ha hans kropp och hans manlighet. Jag vet faktiskt inte om jag ens blir visuellt attraherad. Visst kan jag tycka att någon är snygg eller vacker, men har nog aldrig blivit tänd av ett enbart visuellt intryck. Kanske av associationer tex om jag ser porr. Och kan såklart tända fysiskt på tex handlingar men det känns tyvärr lite frånkopplat från vem som utför dem...

Funderar på om jag har någon blockering eller om vissa kanske bara ÄR såhär? Jag menar inte kan jag ha missat varenda potentiell människa som kan få mig att känna åtrå? Kan jag vara homosexuell? Förvirrad.
  • Anonym (Kloker)
    Anonym (Sorgsen fru) skrev 2018-01-10 20:35:48 följande:

Tack för ditt genomtänkta svar och det ligger säkert mycket i det du skriver. Jag känner mig inte helt trygg och upplever att jag önskar att komma varandra närmare. Vi lyckas inte ta så många steg framåt nu förtiden och det är frustrerande. Kan åtrå komma om vi lyckas nå dit? Kanske har du något klokt tips på hur man släpper in. Känner mig blockerad och maktlös i situationen just nu.

Hmm.. kanske om du hittar situationer där attraktionen svalnar? Där han sänder ut otrygghet ? Och att ni jobbar med de bitarna. Stöttar han dig i hemmet? Är det 50/50? Visar han ansvar? Tar han initiativ? Vem visar mest intresse? Ger han dig närheten du behöver? Komplimanger? Har han gjort något som fått han i sämre dager? Något som påverkat tilliten?

Eller är det du.

Tvivlar du på dig själv? Är du hård mot dig själv? Kritiserar din kropp tror att du inte duger? Bekräftar och uppskattar inte dig själv? Tillåter dig inte njuta/ slappna av?
  • Anonym (Kloker)

Eller när ni är intima, om du kan lita på honom / slappna av , gör han det du är bekväm med, eller blir det att du mest bara "ställer upp"

• Anonym (åtrå är glupsk längtan)
    Anonym (Kloker) skrev 2018-01-10 20:42:46 följande:
    Åtrå som attraktion är enligt mig beroende av att du känner trygghet när du ser / är med personen.

Jag t.ex känner ingen attraktion till feta människor för det ger mig otrygghet att de inte kan ta hand om sig att jag måste rädda de att de skadar sig själva och riskerar stroke sjukdomar etc.

Eller personer som skryter om sin karriär och sina miljoner på kontot, det sänder ut en annan otrygghet att personen måste sälja sig, då kan det inte finnas mycket att gilla med personligheten tänker jag.

Medan jag attraheras (finner trygghet) till de som trivs med sig själva, inte behöver sälja in sig, inte riskerar att få hjärt kärl sjukdomar pga fetma, som är fräscha, vardagsssnygga men bekväma.

Ser du den kopplingen?
    Ja delvis kan jag se kopplingen när det kommer till att inte attraheras av saker som känns sjuka eller obehagliga, på olika sätt eller ofräscha och våldsamma t ex Men jag faller oftare för lite trasiga och konstnärliga typer som inte följer mallen, som är lite extrema på olika sätt, sköra men ändå starka och inspirerande där man möts i nån form av igenkänning och förståelse. Men ren åtrå den där besinningslösa hungern behövs det fysiskt vackra och sensuella människor för att jag ska känna. Att de har något jag ser upp till eller vill ha. Något iögonfallande eller en blick som får mig att tappa andan. Att de ser mig på något särskilt sätt och att de finner mig vacker och begärlig. Vardagliga människor tänder jag sällan på, de måste ha något extra!  Alldeles för mycket självbekvämlighet skrämmer mig. Börjar leta fel direkt eftersom ingen är så perfekt. Det känns för ointressant och  ospännande med människor som bara trivs och trallar runt och är bekväma.
  • Anonym (tr)

Nu kan jag inte riktigt ge några tips som skulle hjälpa dig, men visst är det möjligt att inte kunna åtrå. Jag är asexuell, har aldrig känt åtrå. Nu saknar jag iofs även vilja att ha sex samt dragning mot andra människor, men det är ingenting som har försämrat mitt liv. 

Den enda det någonsin skulle kunna skada är väl en partner, men det har jag inte tänkt skaffa. Det enda jag har o säga om ditt fall är att din snubbe verkar vara en sorglig jäkel, fundera på att bryta upp ett förhållande för något du inte kan rå för. Varför delade han ens med sig av de tankarna? Vill han att du ska fejka? Hua.

• Anonym (Kloker)
    Anonym (åtrå är glupsk längtan) skrev 2018-01-10 21:03:30 följande:

Ja delvis kan jag se kopplingen när det kommer till att inte attraheras av saker som känns sjuka eller obehagliga, på olika sätt eller ofräscha och våldsamma t ex Men jag faller oftare för lite trasiga och konstnärliga typer som inte följer mallen, som är lite extrema på olika sätt, sköra men ändå starka och inspirerande där man möts i nån form av igenkänning och förståelse. Men ren åtrå den där besinningslösa hungern behövs det fysiskt vackra och sensuella människor för att jag ska känna. Att de har något jag ser upp till eller vill ha. Något iögonfallande eller en blick som får mig att tappa andan. Att de ser mig på något särskilt sätt och att de finner mig vacker och begärlig. Vardagliga människor tänder jag sällan på, de måste ha något extra!  Alldeles för mycket självbekvämlighet skrämmer mig. Börjar leta fel direkt eftersom ingen är så perfekt. Det känns för ointressant och  ospännande med människor som bara trivs och trallar runt och är bekväma.

Vet vilken konstnärstyp du syftar på, Been there. Men nu har jag hamnat i ett stadie, (redan som singel) att jag känner ingen åtrå till det yttre kan inte komma i kontakt med ytliga attraktionen förrän jag attraherats av personens insida. Det känns bra. Är här jag vill vara. Vill inte ha någon ytlig attraktion vill ha en djup. När jag gillar personens insida så blir jag het i utsidan automatiskt plus när jag är kär oj oj oj då händer det heta gröt-grejer! Utan romantiska känslor känner jag ingen åtrå ingen sexuell dragning alls vill inte ha sex vill inte ha någon bekräftelse ingenting. Är jag singel och inte mött en person jag dra till så är jag singel i celibat haha.
Svar på tråden Kan man vara oförmögen att känna åtrå?