• Anonym (Lärare)

Lön lärare

Vad är din ålder, var i Sverige bor du, vilka ämnen och årskurser har du i din tjänst (och har du behörighet för dessa), hur lång erfarenhet har du, har du någon form av karriärtjänst?

Vad är din lön?

• Svar på tråden Lön lärare
  • Anonym (Måna)

Västmanland

34 000

Komvux (tidigare högstadiet, hade då 30 000. Min ingångslön var 23500)

Blev färdig för 5 år sedan

Engelska

• Anonym (Språk)

Engelska och moderna språk på högstadiet, examen 2012. Jobbar i Skåne. Ingångslön 23500, ett jobbyte för några år sedan där jag borde ha begärt högre lön. Tjänar nu knappt 29000. Har ingen karriärtjänst (vilket nog var uppenbart med den här låga lönen).

• Anonym (sva)

Sva-lärare på språkintroduktion. Jobbar i Stockholm. 
    39500 kr. 

• Anonym (sva)
    Anonym (Språk) skrev 2018-01-10 22:13:49 följande:

Engelska och moderna språk på högstadiet, examen 2012. Jobbar i Skåne. Ingångslön 23500, ett jobbyte för några år sedan där jag borde ha begärt högre lön. Tjänar nu knappt 29000. Har ingen karriärtjänst (vilket nog var uppenbart med den här låga lönen).

Löneskillnaderna mellan Malmö och Stockholm är stora har jag hört. Är du behörig har du inte under 30 i Stockholm.
  • Anonym (Språk)
    Anonym (sva) skrev 2018-01-10 22:51:30 följande:

Löneskillnaderna mellan Malmö och Stockholm är stora har jag hört. Är du behörig har du inte under 30 i Stockholm.

Nej här runt Malmö är det inte höga löner om man inte lyckats byta jobb de senaste 1-2 åren. Själv hittar jag inga intressanta tjänster att söka som matchar min ämneskombination, har hållit utkik ett tag nu. Så fort man jobbat ett tag släpar ju lönen efter om man inte byter jobb regelbundet, du t ex tjänar tio tusen mer än jag men å andra sidan tog du examen tio år tidigare också, så det motsvarar ju en tusenlapp om året i löneökning för arbetslivserfarenhet.
  • Anonym (sva)
    Anonym (Språk) skrev 2018-01-10 22:57:50 följande:
    Nej här runt Malmö är det inte höga löner om man inte lyckats byta jobb de senaste 1-2 åren. Själv hittar jag inga intressanta tjänster att söka som matchar min ämneskombination, har hållit utkik ett tag nu. Så fort man jobbat ett tag släpar ju lönen efter om man inte byter jobb regelbundet, du t ex tjänar tio tusen mer än jag men å andra sidan tog du examen tio år tidigare också, så det motsvarar ju en tusenlapp om året i löneökning för arbetslivserfarenhet.

Så är det och hade jag inte bytt jobb tre gånger de senaste tre åren hade jag haft ungefär 6000 kronor mindre än idag. 

Men en vän söker jobb i malmö med många års erfarenhet och hon säger att hon kommer få gå ner flera tusenlappar då ingen erbjuder så hög lön som här. 

• Anonym (Språk)
    Anonym (sva) skrev 2018-01-10 23:13:41 följande:

Så är det och hade jag inte bytt jobb tre gånger de senaste tre åren hade jag haft ungefär 6000 kronor mindre än idag. 

Men en vän söker jobb i malmö med många års erfarenhet och hon säger att hon kommer få gå ner flera tusenlappar då ingen erbjuder så hög lön som här. 

• Anonym (Språk)

[quote=78357192][quote-nick]Anonym (Språk) skrev 2018-01-10 23:18:17 följande:[/quote-nick][/quote]

Nej här är lönerna lägre men det är de ju i andra yrken också, och bostadspriserna är lägre så det kan ändå gå att få samma levnadsstandard.

• Anonym (Särskola)

Jag är utbildad gymnasielärare. Arbetar idag som lärare på gymnasiesärskola. Har jobbat som lärare sedan mitten av augusti och har en ingångslön på 27 000.

• Anonym (Förskollärare)

Nyexaminerad förskollärare i Dalarna. Ingångslön 29000.

• Anonym (Lärare)

Ser gärna fler svar i tråden!

• Anonym (Måna)

Tycker det är tragiskt att man ska behöva byta arbetsplats iaf var 3e år för att behålla vettig lön.

Svar på tråden Lön lärare