• Anonym (C)

Hur många dagar är man fertil efter ägglossning?

Hej!

Jag förstår att ägglossningen inträffar ca 2 veckor efter första mensdagen och att det är bra att ha sex ofta innan och under ägglossning.

Min fråga nu är hur många dagar man ska ha sex efter ägglossningen? Som jag förstått kan ägget leva rätt länge. Hur har ni tänkt kring det? Alltså hur många dagar har varit viktiga för er efter "glad gubbe" på ägglossningsstickan? (Om ni använt sådan)

• Svar på tråden Hur många dagar är man fertil efter ägglossning?
  • EpicNurse

Nej, ägget lever bara i upp till 24 timmar efter att set släppt om det inte blir befruktat.

Spermier däremot kan leva i upp emot 5,6 ibland 7 dagar.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Tvärtom)

Ägget lever max ett dygn, kanske bara 12 timmar. Eftersom ägget kan släppa upp till 48 timmar efter positivt äl-test så är det ju inte fel att sexa upp till 3 dar efteråt. Men bättre före eftersom spermierna kan leva flera dygn.

Dessutom kan äl infalla dag 9 likaväl som dag 30 så nåt 14 dagar efter mens går bara om man råkar ha 28-dagars cykler och 14 dagars lutealfas. Däremot är det vanligt med äl  ca 14 dagar före mens oavsett cykellängd.

• Anonym (F)

2 dagar efter glad gubbe hade jag satsat på.

• Anonym (C)
    EpicNurse skrev 2018-01-10 20:42:35 följande:

Nej, ägget lever bara i upp till 24 timmar efter att set släppt om det inte blir befruktat.

Spermier däremot kan leva i upp emot 5,6 ibland 7 dagar.

Tack för svaret! :)
  • Anonym (C)
    Anonym (Tvärtom) skrev 2018-01-10 20:44:50 följande:

Ägget lever max ett dygn, kanske bara 12 timmar. Eftersom ägget kan släppa upp till 48 timmar efter positivt äl-test så är det ju inte fel att sexa upp till 3 dar efteråt. Men bättre före eftersom spermierna kan leva flera dygn.

Dessutom kan äl infalla dag 9 likaväl som dag 30 så nåt 14 dagar efter mens går bara om man råkar ha 28-dagars cykler och 14 dagars lutealfas. Däremot är det vanligt med äl  ca 14 dagar före mens oavsett cykellängd.

Tack för svar! Bäst med ägglossningstest ?
  • Anonym (C)
    Anonym (F) skrev 2018-01-10 21:00:55 följande:

2 dagar efter glad gubbe hade jag satsat på.

Tack!
  • Anonym (Tvärtom)
    Anonym (C) skrev 2018-01-10 21:03:51 följande:
    Tack för svar! Bäst med ägglossningstest ?
    Har man regelbunden mens eller tydliga äl-symptom behövs inga äl-test. De kan vara ganska stressande. "Måste" man så kör med de digitala så slipper du grubbla.
Svar på tråden Hur många dagar är man fertil efter ägglossning?