• Anonym (Dagdrivare)

Jobba extra under "sjukskrivning" hur räknar FK?

Om man är "sjukskriven" (går på graviditetspenning) 100% men vill ta extra pass/jobb på några timmar/månaden, säg 50%
    Hur räknar FK ut ersättningen?

Om jag jobbar 50%, 10 dagar  och tjänar 10.000. drar de då bort 10.000kr från graviditetspenningen, eller drar de bort dagsersättningen för de 10 dagarna man jobbat endast?

Funderingen är ju om det är värt att söka ett extrajobb?

• Svar på tråden Jobba extra under "sjukskrivning" hur räknar FK?
  • Anonym (M)

fast man får ju inte jobba om man är ledig från sitt vanliga jobb för att man inte pallar.

• Anonym (Jobbar på myndighet men inte på FK)

Hej! FK räknar det som att du faktiskt KAN jobba och inte bör vara sjukskriven. Om du har en arbetsförmåga på 50% ska du bara vara sjukskriven på 50% och sedan jobba på ditt vanliga jobb resten upp till 100% (om det är ett heltidsjobb du har i botten).

Du verkar vara ute på lite "hal is". Om FK upptäcker att du jobbar kan du riskera att förlora även de 50% som du faktiskt inte kan jobba. Även bakåt i tiden då det kan räknas som bidragsbrott......

Sen kan det eventuellt spela roll vilken typ av arbetsuppgifter man bedömer att du INTE kan utföra samt om det är möjligt på ditt "vanliga jobb" eller inte.

Vore jag du skulle jag ringa till FK anonymt och fråga och sedan om det inte är till din fördel, BUMS sluta jobba de där 50% eller friskskriva mig på 50% och gå till mitt vanliga jobb.

• Anonym (.-,-)

Jag svarar fast jag inte vet :)
    Det fullt logiska är ju att du inte får någon ersättning från dem under de dagar du jobbat. Viktigt att anmäla direkt så det inte blir fel vid utbetalning. Ring och fråga :)

• Anonym (Dagdrivare)

Men nej, graviditetspenningen är inte för att jag är sjukskriven för att jag inte pallar jobba. Utan jag är ofrivilligt avstäng pga riskerna med jobbet under graviditet och har inte blivit omplacerad enligt önskemål heller. Då borde jag kunna söka ett annat ofarligt extra jobb, tycker jag?

• Anonym (Ring)

Ring och fråga så att inget blir fel.

Vi på FL gissar och chansar bara. Som någon skrev, du kan ju vara anonym under samtalet....

• Anonym (Jobbar på myndighet men inte på FK)

Om det är pga risker i ditt ordinarie jobb där du inte kan erbjudas andra arbetsuppgifter borde det inte vara några problem. Kontakta både FK och givetvis din arbetsgivare för du behöver väl antagligen ta tjänstledigt från dem på deltid.

Ring som sagt och fråga FK du kan vara anonym och ändå uppge detaljer om vad du jobbar med. Havandeskap omfattas ju inte av den "vanliga" rehabtrappan som FK jobbar utifrån men om man är sjuk ska man ju prövas mot andra typer av jobb än sitt ordinarie ganska snart efter sjukskrivningen numera, vilket borde tala för att de flesta som vill lösa sin situation helt eller delvis säkert kan göra det.

Detta är säkert en ganska vanligt förekommande fråga eftersom de allra flesta hellre vill göra rätt för sig och jobba om de kan.

LYCKA TILL!

(En som jobbar på en myndighet med "närliggande" verksamhet).

Svar på tråden Jobba extra under "sjukskrivning" hur räknar FK?