• Anonym (What the f!!)

Tjejer som är livrädda för missfall har börjat använda ultraljudsmonitor i vaginan!

Är med i några gravidgrupper på facebook. De flesta ska ha barn i juni-aug. Det vanliga graviditetsnacket. Men de senaste 2-3 veckorna är det flera som är livrädda för missfall och enligt dessa tjejer har de fått tips om att man kan använda sitt t ex angelsound vaginalt för att höra hjärtljud från v 6-7!

Jag tror inte en sekund på detta. Och även om det nu skulle funka på nån, hur bra kan det vara att rota runt därinne själv? Jag förstår oron över missfall men tror risken snarare ökar iom infektionsrisk mm.

Vad kan man säga så de undviker detta?

• Svar på tråden Tjejer som är livrädda för missfall har börjat använda ultraljudsmonitor i vaginan!
  • Anonym (Iddo)

Låter korkatpå flera sätt. Man ska inte hålla på och överanvända sådana redskap över huvud taget faktiskt.

• Anonym (qwerty)

Om jag ska prata för mig, som är en sådan där som är livrädd. Så finns det absolut ingenting man kan säga. 

• Anonym (H)

Låter hur korkat som helst! Och vad ska de göra om de upptäcker nåt? De kan ju inte förhindra missfallen med dem. Ren hysterisk idioti.

• Anonym (What the f!!)
    Anonym (qwerty) skrev 2018-01-11 11:18:36 följande:

Om jag ska prata för mig, som är en sådan där som är livrädd. Så finns det absolut ingenting man kan säga. 

Skulle du kunna använda en sån där mackapär i underlivet på dig själv?
  • LFF

Jag var måhända livrädd för missfall vid sista graviditeten (den enda som gått hela vägen) men efter att ha läst om Angelsound tog jag beslutet att "aldrig i helvete" köpa en eller låna en för risken att man inte hittar något hjärtljud från bebisen är stor, eller att man hör något som man tror är bebisen.

Att stoppa upp den mellan benen låter ju bara så in i helsike galet att det finns inte!

• Anonym (G)

Låter helt sjukt hysteriskt galet fel att göra så.

• Anonym (4)

Trots 4 missfall på raken hade det aldrig fallit mig in med sonen! Jag köpte inte ens en doppler. Såna ska användas av proffs och helst inte före v.20 p.g.a osäkerheten om och vad man hör.

• Anonym (V)

Jag testade det! Är gravid efter flera missfall och ville veta om det fanns något levande där inne så tidigt som möjligt och utan att behöva betala en massa pengar för ultraljud. Jag har ingen angelsound utan en doppler med stav. Steriliserade staven, trädde på en kondom och tjoff in i fiffi! Hörde hjärtljuden i v9, utanpå magen hörde jag först i v11. Var guld att slippa vänta två extra veckor på att få veta. :)

• Anonym (What the f!!)
    Anonym (V) skrev 2018-01-18 09:33:37 följande:

Jag testade det! Är gravid efter flera missfall och ville veta om det fanns något levande där inne så tidigt som möjligt och utan att behöva betala en massa pengar för ultraljud. Jag har ingen angelsound utan en doppler med stav. Steriliserade staven, trädde på en kondom och tjoff in i fiffi! Hörde hjärtljuden i v9, utanpå magen hörde jag först i v11. Var guld att slippa vänta två extra veckor på att få veta. :)

Men var du aldrig rädd för blödningar eller infektion även om du sterilisera den?
  • LFF

Själv betalade jag gladeligen de där få kronorna det kostade hos gyn för att få ett korrekt utfört ultraljud. Det var inga som helst problem att få det i v7+.
  • Anonym (V)
    Anonym (What the f!!) skrev 2018-01-18 11:29:44 följande:

Men var du aldrig rädd för blödningar eller infektion även om du sterilisera den?

Nej, varför skulle jag det? Jag har ju sex med min man varje vecka och det är både våldsammare och mindre rent än en steriliserad kondompåklädd smal pinne införd ca 5-10cm i vaginan. :)
  • Anonym (V)
    LFF skrev 2018-01-18 11:35:57 följande:

Själv betalade jag gladeligen de där få kronorna det kostade hos gyn för att få ett korrekt utfört ultraljud. Det var inga som helst problem att få det i v7+.

Skönt att det är billigt hos er! Här kostar det 800kr och vi ville inte betala den summan för att se ett dött foster (igen).
  • Anonym (What the f!!)
    Anonym (V) skrev 2018-01-18 12:03:55 följande:

Nej, varför skulle jag det? Jag har ju sex med min man varje vecka och det är både våldsammare och mindre rent än en steriliserad kondompåklädd smal pinne införd ca 5-10cm i vaginan. :)

Fått blödningar efter vul och då har det utförts av en utbildad person. Inte fått blödningar av sex heller men formen och hårdheten skiljer sig från stavar.
  • Anonym (G)

Hur gjorde du för att sterilisera staven undrar jag. Otroligt dumt i vilket fall att göra så. Speciellt med missfall i bagaget. Ungefär lika dumt som att hålla på och pilla på cervix som en del gör.
  • Anonym (V)
    Anonym (What the f!!) skrev 2018-01-18 12:13:23 följande:

Fått blödningar efter vul och då har det utförts av en utbildad person. Inte fått blödningar av sex heller men formen och hårdheten skiljer sig från stavar.

Är ju lättare när man håller staven själv då man har bättre koll på att inte köra in den för långt eller vispa runt för hårt. :) Jag har fått blödningar av sex men inte av dopplerstaven.
  • Anonym (V)
    Anonym (G) skrev 2018-01-18 12:16:50 följande:

Hur gjorde du för att sterilisera staven undrar jag. Otroligt dumt i vilket fall att göra så. Speciellt med missfall i bagaget. Ungefär lika dumt som att hålla på och pilla på cervix som en del gör.

Doppade den snabbt i Milton steriliseringsvätska och torkade sen ordentligt (förmodligen enda delen som var dum med tanke på att staven kanske kunde gått sönder ;)). Inte det minsta dumt, har ju sex som vanligt utan problem. Kan hålla med om att det är dumt att pilla på cervix, men det är ju inte samma sak. Skulle aldrig köra in staven så långt.
Svar på tråden Tjejer som är livrädda för missfall har börjat använda ultraljudsmonitor i vaginan!