• Anonym (mellea)

Gifta sig på papper innan kyrkan+fest?

Vi har planerat gifta oss i sommar men då min partner ska iväg på en arbetsresa till våren är jag lite orolig att han kanske inte kommer hem i livet. Tänker inte gå in på vilken typ av resa det är.

Men vi båda vill ha kyrkovigsel och någon form av festligheter därefter.

Därav föunderade jag framförallt på om det går att gifta sig "på pappret" innan själva vigseln eller om det bara sker först när man står i kyrkan?

• Svar på tråden Gifta sig på papper innan kyrkan+fest?
  • Anonym (?)

Fast varför ta tid från kyrkan och prästen som ska ta av sin arbetstid om ni redan är gifta? 

Ni kan gifta er borgerligt när som helst. 

• Klaralokghdy

Nej, prästen genomför rent juridiskt en vigselakt. Men ni kan gifta er borgerligt nu och sedan ha välsignelse av borgerligt ingått äktenskap i kyrkan. Det blir dock annorlunda, inga frågor och löften till exempel.

• Anonym (mellea)
    Anonym (?) skrev 2018-01-11 13:09:50 följande:

Fast varför ta tid från kyrkan och prästen som ska ta av sin arbetstid om ni redan är gifta? 

Ni kan gifta er borgerligt när som helst. 

Vi betalar ju fortfarande kyrkoavgift så betalt får nog prästen alltid...

Men hur menar ni inga löften osv? Kan man inte ta det informellt ändå? Vet inte riktigt hur en borgerlig vigsel går till kontra en kyrklig...
  • Anonym (Eva)

Precis som Klaralokghdy skriver kommer prästen, om ni gifter er borglig först, inte att ställa frågan "tager du..." och stadfästa äktenskapet (den juridiska delen av en vigsel) eftersom det då redan gjorts tidigare, men ni kan fortfarande få en välsignelseakt med böner , psalmer, ingångsmarsch osv och det går absolut att ha gäster, finkläder och fest!

En borglig vigsel kan antingen vara över på typ tre minuter och bara innehålla frågor, svar och stadfästande eller en längre variant med tal, ringväxling osv.

Svar på tråden Gifta sig på papper innan kyrkan+fest?