• Ma002

Förortsvenska

Just nu har jag en skolarbete i skolan där jag ska göra en presentation om förortsvenskan. 
    Därför skulle jag vara tacksam om ni kunde svara på det fyra frågorna nedan.

1.Vad är det första du tänker på när du hör "förortsvenska"? (en speciell plats, personer etc) 
    2. Tycker du att förortsvenskan är en dialekt? (förklara gärna hur du tänker)  
    3. Vilken attityd finns det mot förortsvenskan? 
    4. Vad tycker du om förortsvenskan? 

Ni får gärna även ange eran ålder

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-11 13:19
    Om ni kan så får ni gärna även svara på följade frågor nedan:
    Finns det rädsla för förortsvenskan?, vad kan det i så fall ber på?
    Hur tror du det kommer påverka den "vanliga" svenskan?
  • Svar på tråden Förortsvenska
  • Anonym (kaxigt)

Jag tycker att den är cool speciellt när den används inom rap och hip hop. Den har en helt annan attityd. Däremot finns det något skrämmande otryggt i det, som får mig att tänka på laglöshet, hårda livsvillkor, överlevnad, osentimentalitet, Jag känner inget större förtroende för människor som pratar sådan. Känns som en påklistrad attityd, en slags distanserad kyla, tuffhet, väldigt ungt och omoget. Jag har svårt att känna förtroende för någon som pratar så.

• Anonym (A)
    1.Vad är det första du tänker på när du hör "förortsvenska"? (en speciell plats, personer etc) 

1. Jag tänker tillbaka på min uppväxt i en förort och är glad att jag själv aldrig anammat den.
    2. Nej, det är bara dålig svenska.
    3. En negativ attityd då många ser ner på förortssvenskan.
    4. Jag är van att höra den, men det betyder inte att jag uppskattar den. Låter rätt illa i mina öron.

43 år gammal
  • Anonym (...)

Jag tänker att personen antagligen har låg utbildning och invandrarbakgrund.

Nej, jag anser att det är en brytning på ett annat språk. 

Negativ attityd. 

Jag skulle inte anställa någon som pratade förortssvenska om det var en kundnära position. Om jobbet var som t.ex. programmerare, skulle en anställning vara möjlig om individen kunde dokumentera på korrekt språk. 
  • Anonym (Lady)
    Just nu har jag en skolarbete i skolan där jag ska göra en presentation om förortsvenskan. 
    Därför skulle jag vara tacksam om ni kunde svara på det fyra frågorna nedan.

Ni får gärna även ange eran ålder

1. Rinkeby, Tensta, Husby, Farsta och liknande. Men samtidigt tänker jag också på min uppväxt (i Hjulsta, Stockholm) och saknar den tiden mycket!
    2. Både ja & nej.
    3. Den attityden jag har stött på är olika, eftersom jag själv (inte längre) pratar förortssvenska så pratar folk mer "öppet" om vad de tycker då de inte vet vart jag kommer ifrån, de vet inte att min syster bor i Rinkeby t.ex. så då kan de säga typ "haha vilket jä*la ghettosnack!" eller "den där snubbe kommer säkert ifrån nått ghetto ställe" (sen när man rättar till de så skäms de direkt) de flesta tänker att de som pratar så är obildade osv. Medan andra har sagt att det är charmigt och låter nice.. Helt olika som sagt. 
    4. Jag tycker inget speciellt eftersom jag själv snackade så en gång i tiden (det försvann efter ett par år, inte konstigt då vi flyttade till Örnsköldsvik haha)

Ålder: 31
  • Anonym (A)

(Lady), jag är från Tensta och gick i Hjulstaskolan en gång i tiden.

• Anonym (Lady)
    Anonym (A) skrev 2018-01-12 08:33:43 följande:

(Lady), jag är från Tensta och gick i Hjulstaskolan en gång i tiden.

Hur gammal är du? Jag gick på Hyllinge skolan, klass 1 till 5 mellan 1992-1997. Min storasyrra gick på Hjulsta skolan för hon var äldre än mig :) Min första lärare/fröken Hette Cecilia Mets eller nått sånt och den andra hette Britt-Marie Karlsson. 

Bästa minnet från den tiden var "röda plan" man spelade basket där och hängde, och sen även parken vid Tensta gymnasium. Bästa tiden! Det sämsta var att för några år sen (flyttade till Akalla som vuxen) och bestämde att jag skulle gå till Hjulsta för att gå "the memory lane" och minnas de gamla tiderna och fick en fet chock när jag såg hur Hjulsta ser ut idag! Jag borde fan aldrig ha gått dit! Allt såg typ fult ut och inte i närheten av hur det var då.. tråkigt! Men Hyllinge och Hjulsta skolan stod kvar :) 

Minns du Josefs Kiosk vid T-banan? BÄSTA!
  • Anonym (A)

(Lady) jag är några år före dig, född 74. Var i Tensta för inte så länge sen. Jag minns kiosken och Gott gott grillen som serverade oss goda burgare.

• Anonym (Lady)

Oki, då kanske du känner min storasyster

Ja jag minns gott gott grillen (bästa Kebab också!)

Svar på tråden Förortsvenska