• Bebis nr 2

    Hej alla

    Hej! Då jag inte sett så många trådar just ang sperma donation så tänkte jag starta en. Jag undrar egentligen bara hur lång tid det tog för er att få hjälp från det ni genomgick utredningen tills ni fick starta er behandling. Vi har genomgått utredningen där det visade sig att mannen min ej har några simmare. Nu den 29/1 har vi tid till psykologi samtal. Jag ringde RMC och frågade hur lång tid efter detta det skulle ta tills vi kunde starta behandlingen då säger ssk att det kan ta allt i från 4-6 månader för det ej ingår i vårdgarantin? Men när vi träffade läkaren första gången så sa hon att det går fort efter samtalet med psykologen. Hur kan det vara att man får så olika bud?

    Berätta gärna era historier!

    Mvh

  • Svar på tråden Hej alla
  • Pwi

    Hej.

    Är i samma situation, har ni barn sedan innan?

    Som jag förstått det så är man nära i kön när man får träffa psykologen. I tex Göteborg får man inte träffa psykologen förrän man är framme i kön. Här är kön 3-4 år så vi drar till Köpenhamn till sommaren.

  • ChansTillLiv

    Köerna skiljer sig åt från landsting till landsting, en del har flera års väntetid så jämfört med det har ni tur. Men upplevs landstingets köer för långa går det att ta hjälp av en donator direkt, då lär man också känna personen till viss del på förhand annars kanske en del tycker det är som ett lotteri. Men självklart fyller kliniker en viktig roll, speciellt om kvinnan också har lite krångel med fertiliteten

  • Bebis nr 2
    Pwi skrev 2018-01-11 19:50:17 följande:

    Hej.

    Är i samma situation, har ni barn sedan innan?

    Som jag förstått det så är man nära i kön när man får träffa psykologen. I tex Göteborg får man inte träffa psykologen förrän man är framme i kön. Här är kön 3-4 år så vi drar till Köpenhamn till sommaren.


    Nej vi har inga gemensamma barn. Jag har 2 st. 3-4 år oj det var länge. Stackars er. Då ska jag inte klaga på att det tar 4-6 månader för oss. Jag har hört att det går jätte fort i köpenhamn.
  • Pwi
    Bebis nr 2 skrev 2018-01-11 20:14:20 följande:

    Nej vi har inga gemensamma barn. Jag har 2 st. 3-4 år oj det var länge. Stackars er. Då ska jag inte klaga på att det tar 4-6 månader för oss. Jag har hört att det går jätte fort i köpenhamn.


    Vi väntar självklart inte i kön här.

    Hur gammal är du?
  • Bebis nr 2
    Pwi skrev 2018-01-11 20:18:08 följande:

    Vi väntar självklart inte i kön här.

    Hur gammal är du?


    Nej det förstod jag hehe. Det hade inte vi i heller gjort. Jag är 34 snart du då?
  • Magu484

    Hej!

    Jag är glad över att jag snubblade över ditt inlägg för jag skulle själv vilja höra fler historier, tankar och förväntningar.

    Vi fick reda på att min man inte har några spermier förra året. Det tog ett tag för oss att smälta det men efter några månader bestämde vi oss för att ställa oss i kö för donator.

    Vi ställde oss i kö på både sjukhuset och en privatklinik i Gbg carlanderska. Vi fick träffa en psykolog ganska snabbt via landstinget och sedan strax efter så fick vi träffa en i Gbg.

    Vi bestämde oss för att göra det privat dels för att det skulle gå snabbare men också för att de beställde spermier från Danmark. 10 av 100 får lämna spermier hos den kliniken i Danmark och det kändes väldigt tryggt. Jag ångar absolut inte att vi fick bekosta det själva för dom är otrooolliiggtttt duktiga på carlanderska.

    Det tog sig på tredje inseminationen och nu väntar vi vårt första barn ????

  • Bebis nr 2

    Grattis! Vad härligt att höra att du är gravid. Vi väntar just nu på att jag ska få göra lite prover och sen hoppas vi på start. Jobbigt att gå och vänta. Allt känns som en evighet. Men helt klart värt det.

Svar på tråden Hej alla