• Anonym (:))

Hysterektomi, dina erfarenheter?

Någon här som gjort en hysterektomi och kan berätta lite om sina erfarenheter? Hur gick det till? Hade du väldigt ont efter? Hur länge var du inlagd? Hur länge var du sjukskriven? Komplikationer?

Vill veta allt :)

• Svar på tråden Hysterektomi, dina erfarenheter?
  • Anonym (J)

Titthålskirurgi med robotkirurgi, tog väl 8 tim och man gjorde 4 små snitt. Låg inne ons-fred, åkte alltså hem dagen efter op. Hade ont i nån vecka, men inte olidligt(man får ju starka alvedon haha) och var typ som vanligt efter ca 2 v. Kunde röra mig hyfsat som vanligt. Sjukskriven i en månad och inga komplikationer alls.

Anonym (J) skrev 2018-01-11 21:16:14 följande:

Titthålskirurgi med robotkirurgi, tog väl 8 tim och man gjorde 4 små snitt. Låg inne ons-fred, åkte alltså hem dagen efter op. Hade ont i nån vecka, men inte olidligt(man får ju starka alvedon haha) och var typ som vanligt efter ca 2 v. Kunde röra mig hyfsat som vanligt. Sjukskriven i en månad och inga komplikationer alls.

Oj, 8 timmar? Tar det så lång tid eller tillstötte det något? Jag är beviljad hysterektomi via slidan, vet inte vad som skiljer där riktigt? Jag jobbar inom vården så jag oroar mig väl lite över hur länge jag behöver vara borta från jobbet. Vi har ju både tunga lyft, mycket ner på huk/kliva upp igen/ner på huk osv..
  • Anonym (J)
    Anonym (:)) skrev 2018-01-11 21:52:17 följande:

Oj, 8 timmar? Tar det så lång tid eller tillstötte det något? Jag är beviljad hysterektomi via slidan, vet inte vad som skiljer där riktigt? Jag jobbar inom vården så jag oroar mig väl lite över hur länge jag behöver vara borta från jobbet. Vi har ju både tunga lyft, mycket ner på huk/kliva upp igen/ner på huk osv..

Nej, det tar den tiden. Inget konstigt hände. Du menar att de då gör snitt och sen plockar ut den via slidan? Jo, så gjorde de på mig också, sk laposkopi. Man ska inte lyfta tungt på ett tag, men röra sig får man ju.
    Anonym (J) skrev 2018-01-12 11:09:24 följande:

Nej, det tar den tiden. Inget konstigt hände. Du menar att de då gör snitt och sen plockar ut den via slidan? Jo, så gjorde de på mig också, sk laposkopi. Man ska inte lyfta tungt på ett tag, men röra sig får man ju.

Nej de gör tydligen inget snitt alls på magen utan tar allt via slidan. Blir kortare återhämtning och så slipper man förstås ärren:) jag har dock blivit informerad om att de ibland måste göra snitt ändå när de påbörjat operationen, det vet man först då.

Jag trodde det var en relativt "snabb" operation men där hade jag fel tydligen ;)
  • Anonym (K)

Jag gjorde en hysterektomi för flera år sen via slidan och det tog inga åtta timmar, jag tror max 2. Jag låg nog inne två nätter och var sjukskriven tre veckor. Blev heller inte helt sövd utan de gjorde en ryggmärgsbedövning och så fick jag sedering så jag var väldigt borta men inte sövd.

Anonym (K) skrev 2018-01-12 13:09:17 följande:

Jag gjorde en hysterektomi för flera år sen via slidan och det tog inga åtta timmar, jag tror max 2. Jag låg nog inne två nätter och var sjukskriven tre veckor. Blev heller inte helt sövd utan de gjorde en ryggmärgsbedövning och så fick jag sedering så jag var väldigt borta men inte sövd.

Hur har du mått efteråt? :)
  • modsey
    Anonym (:)) skrev 2018-01-11 20:35:46 följande:

Någon här som gjort en hysterektomi och kan berätta lite om sina erfarenheter? Hur gick det till? Hade du väldigt ont efter? Hur länge var du inlagd? Hur länge var du sjukskriven? Komplikationer?

Vill veta allt :)

Japp. Inte via slidan - om man har flera bukoperationer innan går inte det-

Sjukskriven i 8 veckor och jag var rätt dålig. Låg inne en vecka men rätt kass hemma efteråt oxå.

Men definitivt värt det !
  • Anonym (K)
    Anonym (:)) skrev 2018-01-12 13:22:20 följande:

Hur har du mått efteråt? :)

Hur bra som helst, inga komplikationer alls :)
    modsey skrev 2018-01-12 21:04:28 följande:

Japp. Inte via slidan - om man har flera bukoperationer innan går inte det-

Sjukskriven i 8 veckor och jag var rätt dålig. Låg inne en vecka men rätt kass hemma efteråt oxå.

Men definitivt värt det !

Ja man gör det ju inte för skojs skull så värt det är det nog :) jag har bara lite svårt att se mig själv som sjukskriven.. van att ha 10 bollar i luften jämt och ständigt vara i farten. Envis som tusan och vill inte be om hjälp. Har tre barn varav 2 måste ha skjuts till skolan varje dag (sambon jobbar 8mil bort och åker 5 på morgonen så han kan inte skjutsa dem). Och så har jag en treåring som är väldigt mammig så bara att vara ifrån henne nattetid för första gången när jag är inlagd känns gruvsamt. Men jag vet ju också att allt löser sig och att operationen måste göras. Tur jag har vänner och pensionerade föräldrar som jag kan utnyttja lite ;)
  • Anonym (J)

Kom ju på att det nog är skillnad på orsaken till att man gör hysterektomi och hur lång op blir. Jag hade cancer och opererade bort även körtlar och en del av slidan. Då tar det ju längre tid såklart.

Svar på tråden Hysterektomi, dina erfarenheter?