• Anonym (Undra­nde)
    Äldre 11 Jan 22:10
    4088 visningar
    11 svar
    11
    4088

    Okej att berömma sin chef?

    Jag ska ha medarbetarsamtal med min chef i morgon och funderar en del kring detta med att berömma chefen.

    Hon är väldigt snabb på att berömma mig och gör det väldigt ofta vilket såklart är en stor morot för mig i mitt arbete. 

    Jag vet dock att hon får ta emot en hel del skit. Kollegor som pratar bakom ryggen och tycker att hon är både si och så vilket jag inte alls håller med om. 

    Det fick mig att fundera. Jag skulle verkligen vilja ge henne beröm för det jobbet hon gör. Inte minst för det tålamod hon har var dag. Jag skulle också vilja tacka henne för allt hon lärt mig och för att hon inspirerat mig och stärkt mig i min roll på arbetsplatsen. 

    Men så funderade jag, är det okej? Vi har en ganska god kontakt så jag tror hon vet att jag tycker om henne och det hon gör men jag skulle ändå vilja få det sagt. Även chefer behöver väl höra att de gör ett bra jobb, eller hur? 

    Vad säger ni som jobbar eller har jobbat som chef?

    Självklart vill jag även höra åsikter från er som inte jobbar eller har jobbat som chef.

  • Svar på tråden Okej att berömma sin chef?
  • Äldre 11 Jan 22:22
    #1

    Absolut!

  • Anonym (ofta)
    Äldre 11 Jan 22:40
    #2

    Jag berömmer ofta min chef. Tycker inte han är bra på allt men vill lyfta fram det han gör bra. Berömmer även andra medarbetare till chefen. Alltså berättar saker andra medarbetare gjort bra. Jag kan även ha en tendens att kritisera mina kollegor. Alltså försöka ge feedback vad dom kan förbättra. Alltid sådant jag faktiskt tror att dom kan  förändra. Annars är det meningslöst. Men man måste tänka på att för varje negativ sak man säger bör man säga 10 positiva. 

  • Anonym (ja)
    Äldre 11 Jan 22:40
    #3

    Självklart ska man berömma sin chef om man vill det men man ska inte bli ledsen sen ifall man inte får lika fint bemötande tillbaka framöver. Det har nämligen jag varit med om och det känns bara konstigt då. 

    Min chef tyckte jag gjorde ett mycket bra arbete och bjöd till och med hem mig. Sen rätt var det var kunde hon tvärsvänga och bete sig som om jag inte alls gjorde det jag borde och hon fick mig att känna mig väldigt osäker. 

    Så jag ångrar att jag liksom "öppnade mig" och tackade ja till hennes inbjudan mm. Det kändes bara fel sen. 

  • Äldre 11 Jan 22:44
    #4

    Klart du kan berömma din chef! På ett medarbetarsamtal brukar det dessutom vara en snutt om "vad tycker du om mej som chef?", så det kommer antagligen att komma naturligt. Även som chef vill man gärna höra att man gör ett bra jobb! Däremot ska du inte smöra, utan hålla dej till konkreta saker.

  • Äldre 12 Jan 01:19
    #5

    Jag tycker att det är jätteviktigt att ge feedback till både chefer och medarbetare, och det är speciellt viktigt med positiv kritik, för det blir så lätt att bara påpeka när det går fel.

  • Äldre 12 Jan 02:26
    #6
    Anonym (Undrande) skrev 2018-01-11 22:10:06 följande:

    Jag ska ha medarbetarsamtal med min chef i morgon och funderar en del kring detta med att berömma chefen.

    Hon är väldigt snabb på att berömma mig och gör det väldigt ofta vilket såklart är en stor morot för mig i mitt arbete. 

    Jag vet dock att hon får ta emot en hel del skit. Kollegor som pratar bakom ryggen och tycker att hon är både si och så vilket jag inte alls håller med om. 

    Det fick mig att fundera. Jag skulle verkligen vilja ge henne beröm för det jobbet hon gör. Inte minst för det tålamod hon har var dag. Jag skulle också vilja tacka henne för allt hon lärt mig och för att hon inspirerat mig och stärkt mig i min roll på arbetsplatsen. 

    Men så funderade jag, är det okej? Vi har en ganska god kontakt så jag tror hon vet att jag tycker om henne och det hon gör men jag skulle ändå vilja få det sagt. Även chefer behöver väl höra att de gör ett bra jobb, eller hur? 

    Vad säger ni som jobbar eller har jobbat som chef?

    Självklart vill jag även höra åsikter från er som inte jobbar eller har jobbat som chef.


    Jag är inte chef, men jag uppskattar uppriktighet och jag tror de flesta gör det. Är det dessutom något man har nytta av att veta så är det ett extra plus. Så jag tycker inte du ska tveka att berömma om du kan stå för det. Kanske har du även någon negativ kritik att ge som ger lite balans...
  • Anonym (Yes)
    Äldre 12 Jan 05:21
    #7

    Absolut ska man ge sin chef feedback, både positiv och negativ.

  • Anonym (själv­klart)
    Äldre 12 Jan 13:51
    #8

    Tror det var på förra medarbetaresamtalet som jag berättade att han var den bästa chef jag haft (det var en punkt som gällde mina förväntningar på honom som chef) och han blev alldeles rörd

  • Äldre 12 Jan 13:58
    #9

    Uppriktigt beröm är alltid välkommet, oavsett vilken position man har. Som chef är det nog extra välkommet eftersom man alltid förväntas vara den som delar ut kritik och beröm snarare än att motta den.

  • Anonym (A)
    Äldre 12 Jan 16:12
    #10
    BurningDiamond skrev 2018-01-12 01:19:36 följande:
    Jag tycker att det är jätteviktigt att ge feedback till både chefer och medarbetare, och det är speciellt viktigt med positiv kritik, för det blir så lätt att bara påpeka när det går fel.
    Håller med.
  • Anonym (Abc)
    Äldre 13 Jan 08:37
    #11

    Som chef får man ofta ta skit (och då ofta för saker man inte kan påverka eller saker som man kämpar för att förändra men inte får stödet som krävs uppifrån) men får sällan beröm. Det är något man får ta men det är tufft, beröm din chef om du känner att det är befogat, det kommer uppskattas.

Svar på tråden Okej att berömma sin chef?