• bippan

    När syns magen?

    Jag väntar mitt första barn och är i början på v 16. Jag mår precis som vanligt och ingen mage har börjat synas. Har dock några extrakilon på magen som jag haft i många år, men blir orolig då jag sett bilder på magar v 15 på anda kvinnor som tydligt haft gravidmage.

    Någon annan som fått mage sent?

  • Svar på tråden När syns magen?
  • bippan

    Ok, skönt att höra, lätt att oroa sig i onödan för alla tänkbara och otänkbara grejer

  • Carambolan

    Runt 22-25 med alla tre barn. Och då var det ändå så att jag lätt kunde dölja magen med bylsiga kläder ända till typ 30.

  • GAndrea

    När magen syns beror på hur barnet ligger, hur livmodern och moderkakan ligger, hur tränade magmuskler du har, hur många extra kg man bär på, om man är lång eller kort.

    Med mitt första barn syntes det inte förrän kring v20 med kläder på. Andra barnet fick jag frågor om jag var gravid i VECKA 6!!!

    Första graviditeten kände jag fladder/sparkar i v16/17. Andra graviditeten (som man brukar känna tidigare än första) kände jag i VECKA 23!

  • MaTik

    Du behöver inte oroa dig, men satt precis som du och googlade på detta för några veckor sen. Jag är gravid med första i vecka 21 och det har precis börjat synas. Är normalviktig. Har jag tight kjol och strumpbyxor så ser man att det är en gravidmage, men jag kan fortfarande ha mina vanliga jeans och tror nog att jag kan dölja magen för de flesta några veckor till.

    Var för övrigt hos BM igår och hon berättade att jag hade en alldeles normal mage för den vecka jag är i. Den är lite mindre än genomsnittet, men det är helt normalt sa hon.

  • reptilina

    Runt v30 för mig (första barnet), så var inte orolig för att magen är liten! Det enda som är riktigt relevant är SF-måttet, att det följer kurvan. Allt annat, och andra personers åsikter (utöver barnmorskans), kan man bortse ifrån.

    Jag ser det istället positivt att jag slipper en stor mage. Är i v36 nu och cyklar fortfarande 16km om dagen till jobbet utan problem. Enda nackdelen med att inte se så gravid ut är att ingen riktigt hjälper till (reser sig på tunnelbanan etc) som om man sett höggravid ut.

    Lycka till!

  • Iowhannah

    Med första barnet syntes magen i vecka 17-18 tror jag, även om JAG kunde se tidigare. Då var jag rätt smal innan. Kände första fladdret i vecka 13 och regelrätta sparkar i vecka 15.

    Nu, andra barnet, syntes magen i vecka 8. Jag var inte jättesmal innan eftersom jag hade lagt på mig lite extrafett under tidigare graviditet som slutade med missfall. Jag går in i vecka 16 i morgon och har inte känt några rörelser än, men denna gång verkar moderkakan ligga i framvägg. Dock såg vi en liten sprattlis på KUB :)

  • jennie08

    Med mitt första barn kunde jag använda mina vanliga byxor till 5-6 månaden.

    Nu med mitt tredje barn har jag redan en gravmage i vecka 14.

Svar på tråden När syns magen?