• Anonym (:/)

Vad betyder benign endometreibiopsi?

Fick detta svar. Vet ju att malign innebär cancer men benign är godartad tumör som jag läser det.

Behövs ingen uppröjning förrän jag får mer symtom så va betyder det egentligen bokstavligt?

Nån som vet? Varför ska ens ordet beningn stå med om det inte innebär nån som helst tumör?

• Svar på tråden Vad betyder benign endometreibiopsi?
  • EpicNurse

Nej nej nej. Det betyder bara att provet var bra. Har inget med tumörer att göra alls. Ordet benign används om de flesta godartade tillstånd.

Om du skriver exakt vad som står så kan jag ?översätta?.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~

Tack för svar <3

Det står bara beningn endometriebiopsi. Inga tecken på hyperplasi eller atypi.

• EpicNurse
    Anonym (:/) skrev 2018-01-14 16:13:38 följande:

Tack för svar <3

Det står bara beningn endometriebiopsi. Inga tecken på hyperplasi eller atypi.

Ja men precis. Då är det inget konstigt alls i provet!

Betyder ordagrannt godartat livmoderslemhinne-vävnadsprov.
    EpicNurse skrev 2018-01-14 16:21:02 följande:

Ja men precis. Då är det inget konstigt alls i provet!

Betyder ordagrannt godartat livmoderslemhinne-vävnadsprov.

Det låter bra :). Då släpper jag det. Jag passar på att fråga mer då jag ser du jobbar på gyn.

Har du varit med om att det missats nån äggstockscancer där det mest tittats på livmodersslemhinnan? Den var 8mm tjock och jag hade precis blödit. Den borde varit betydligt tunnare sa läkaren. Är 49 år men har ff inga klimakteriebesvär. Däremot har jag blödit mkt, haft mellanblödningar till o från två år, svullen mage och till o från uppblåst som om jag vore i nionde månaden. Ingen laktos eller gluten. Aldrig haft problem med magen. Däremot äter jag otroligt lite så borde inte vara så svullen. Har alltid haft platt mage. Svår Smärta i ljumske/bäcken/rygg konstant och utreds även för det på ortopeden men det är en oklar smärta som läkarna inte får bukt på. Jag är rejält svullen på båda sidor om ljumsken, dock mer vågrätt under magen än lodrätt och det är inte lymfkörtlarna men kan ana att mina äggstockar/äggledare ligger där. Där smärtar det intensivt ibland. Går ständigt med lite temp. Oftast runt 37,7-38 men normaltemp är runt 36,7. Är nere där nån enstaka gång.

Har du nån tanke kring detta?
  • EpicNurse
    Anonym (:/) skrev 2018-01-15 09:20:21 följande:

Det låter bra :). Då släpper jag det. Jag passar på att fråga mer då jag ser du jobbar på gyn.

Har du varit med om att det missats nån äggstockscancer där det mest tittats på livmodersslemhinnan? Den var 8mm tjock och jag hade precis blödit. Den borde varit betydligt tunnare sa läkaren. Är 49 år men har ff inga klimakteriebesvär. Däremot har jag blödit mkt, haft mellanblödningar till o från två år, svullen mage och till o från uppblåst som om jag vore i nionde månaden. Ingen laktos eller gluten. Aldrig haft problem med magen. Däremot äter jag otroligt lite så borde inte vara så svullen. Har alltid haft platt mage. Svår Smärta i ljumske/bäcken/rygg konstant och utreds även för det på ortopeden men det är en oklar smärta som läkarna inte får bukt på. Jag är rejält svullen på båda sidor om ljumsken, dock mer vågrätt under magen än lodrätt och det är inte lymfkörtlarna men kan ana att mina äggstockar/äggledare ligger där. Där smärtar det intensivt ibland. Går ständigt med lite temp. Oftast runt 37,7-38 men normaltemp är runt 36,7. Är nere där nån enstaka gång.

Har du nån tanke kring detta?

Nej det har jag inte för vi hör alltid ultraljud som en del an undersökningen. Om man har äggstockscancer så brukar det synas tydligt på ultraljud iom att man ser tumören. Om man pga äggstockscancer skulle ha påtagligt svullen mage så borde det inte gå att missa på ultraljud. Då är den svullen pga ascites (vätska i buken) och det syns också tydligt.
    EpicNurse skrev 2018-01-15 09:44:44 följande:

Nej det har jag inte för vi hör alltid ultraljud som en del an undersökningen. Om man har äggstockscancer så brukar det synas tydligt på ultraljud iom att man ser tumören. Om man pga äggstockscancer skulle ha påtagligt svullen mage så borde det inte gå att missa på ultraljud. Då är den svullen pga ascites (vätska i buken) och det syns också tydligt.

Tack! Glömde skriva att jag känner mig ständigt kissnödig och har som ett tryck på blåsan. Ingen uvi. Men då kan jag känna mig lugn :)
  • EpicNurse
    Anonym (:/) skrev 2018-01-15 10:05:44 följande:

Tack! Glömde skriva att jag känner mig ständigt kissnödig och har som ett tryck på blåsan. Ingen uvi. Men då kan jag känna mig lugn :)

Det kanske är något med urinvägarna då..?
    EpicNurse skrev 2018-01-15 10:17:21 följande:

Det kanske är något med urinvägarna då..?

Ja det kanske är så. Nu låter det som jag hittar mer symptom men har faktiskt en aning skummig urin som jag funderat på. Borde kanske kolla upp det. Nåt känns fel :/ Tog tom grav test för några veckor sen haha 49 år.,

Tack snälla för att du svarat :)
  • EpicNurse
    Anonym (:/) skrev 2018-01-15 10:28:27 följande:

Ja det kanske är så. Nu låter det som jag hittar mer symptom men har faktiskt en aning skummig urin som jag funderat på. Borde kanske kolla upp det. Nåt känns fel :/ Tog tom grav test för några veckor sen haha 49 år.,

Tack snälla för att du svarat :)

Ja men det väl jättebra att Du gjorde det. Det hade vi också gjort om du kom till oss :) man får ju köra uteslutningsmetoden.

Hoppas ni hittar vad felet är!
    EpicNurse skrev 2018-01-15 10:36:21 följande:

Ja men det väl jättebra att Du gjorde det. Det hade vi också gjort om du kom till oss :) man får ju köra uteslutningsmetoden.

Hoppas ni hittar vad felet är!

Tack :)
Svar på tråden Vad betyder benign endometreibiopsi?