• Anonym (evigt ensam)

Varför kan jag inte prata om roliga grejer ?

Något är fel på mig. Har svårt att umgås i grupper. När jag äntligen får vara med den jag vill så kan jag prata om saker jag varit med om, hur jag har mått o ja .. helt egoistisk i de flesta ögon skulle jag tänka mig. O dessutom är inget av det jag säger något man skrattar åt ! Snarare vet inte människor hur dom ska reagera. O man känner sig alltid som en idiot efteråt.

Det är som att jag inte har något roligt att prata om. O det enda roliga jag har pratar jag säkerligen dagligen om!
    Förutom det så kan jag inte sitta och lös prata och skoja.

Har haft en trasig uppväxt. 

Hela ryggsäcken är nästan helt bara depression, smärta och ångest o framförallt ensamhet. 
    Jag vet inte om det är p ga saker jag har varit med om eller för att jag är trög ?
    Har t om svårt att komma på roliga saker när jag verkligen vill.

Tyvärr verkar jag inte ha någon koppling till vad människan generellt intresserar sig för ? Mina tankar är så långt borta att det är omöjligt för andra människor att "nå" min plattform. Det är först efteråt som jag inser hur de verkligen har försökt, men återigen har jag lämnat besvikelse efter mig... 

Verkligen den ända gången som jag nog klickar med människor är efter 1-2 starköl. Men dricker väldigt sällan då min kropp inte gillar alkohol.

Vad ska man göra ? Har kastat både omedvetet och medvetet chansen till att få ett "normalt" liv i rädsla för att misslyckas, så man misslyckas direkt istället ?

• Svar på tråden Varför kan jag inte prata om roliga grejer ?
  • Anonym (..)

Gissar att du har pratat om det här i terapi t ex?

• Anonym (Lyssna mera)

Om du tycker det är svårt att säga rätt säker så låt folk berätta om sig själva i stället. Träna på att lyssna istället för att fundera på vad du ska svara. Det är lätt gjort att man missar det den andre säger annars. Fråga den du pratar med om något den här gjort som du tror den gillat. Du kanske tycker att det är sjukt tråkigt att lyssna på när folk har varit till Cypern. Men grejen är att folk gillar att berätta om sånt och stämningen blir God. Undvik tunga ämnen som din depression när du pratar med folk du inte är riktigt riktigt bra vän med.

Och framförallt... det gör inget om det blir tyst ibland!

• Anonym (Lyssna mera)

Ok samtala ämnen enligt mig.

Andras/ gemensamma fritidsintressen.

Deras nya hus.

Deras nya bil.

Deras resor.

Deras sommarstugor

Deras semester

Om de gjort nåt kul i helgen.

Inte ok

Dumma saker på fyllan

Förhållanden

Sjuktomar

• Anonym (Lyssna mera)

Så här ungefär lägger jag upp det på jobbet när jag lämnar dåliga nyheter till någon på ex onsdag torsdag.

Tjena Jonte allt bra har du fiskat nåt?

Jonte får berätta lite om nåt äventyr

Du Jonte jag har kollat lite på det här...

Trist besvärligt Jonte blir lite småsur.

Avslutar med frasen

Men du... nu till det viktiga! Jonte ser då frågande ut...

Ska du upp nåt till stugan till helgen... Jonte skiner upp och får berätta en stund om helgens planer eller stugan.

Ofta har man då en rätt ok stämning när man skiljs åt.

• Anonym (Hm)
    Anonym (Lyssna mera) skrev 2018-01-13 12:16:23 följande:
    Om du tycker det är svårt att säga rätt säker så låt folk berätta om sig själva i stället. Träna på att lyssna istället för att fundera på vad du ska svara. Det är lätt gjort att man missar det den andre säger annars. Fråga den du pratar med om något den här gjort som du tror den gillat. Du kanske tycker att det är sjukt tråkigt att lyssna på när folk har varit till Cypern. Men grejen är att folk gillar att berätta om sånt och stämningen blir God. Undvik tunga ämnen som din depression när du pratar med folk du inte är riktigt riktigt bra vän med.

Och framförallt... det gör inget om det blir tyst ibland!
    Håller med
  • Anonym (evigt ensam)

Ska försöka lära mig alla Superbra tips ! Tack ! 

• Anonym (Anonym)

Jag har det heller inte så lätt med relationer.

Tror svårigheter liknande dina beror på gamla skador, som du skriver själv. Och framförallt på svårigheterna att vara känslomässigt närvarande, att vara här och nu och KÄNNA. När man känner något, så vet man hur man kommunicerar.

En anna del är väl att uppmärksamheten är riktad bakåt, mot att få lösa de gamla svårigheterna. Det ör svårt att vara närvarande och ha uppmärksamhet för andra människor.

Tror det är svårt att styra med viljan, men att terapi kan hjälpa Till.

• Anonym (Lyssna mera)

Fast kan man se det såhär? Ytliga kontakter behöver inte vara känslomässiga utan bara trevliga. Kan de bli en paus från det som varit?

• Anonym (Ofelia)

Jag är sån. Blir gärna för djup. Är inte lättsam. Som tur är fick jag nyligen jobb på en liten arbetsplats där vi är 5 st. Innan har jag alltid försvunnit i mängden och aldrig passat in. Blivit mobbad. Hemskt nog av vuxna välutbildade människor. Alltid någon som hånat mig. Nu börjar jag acceptera den jag är. Försöker inte vara mer lättsam utan är som jag är. Men! Jag har funderat mkt på vad som är "off" i sociala situationer och vad jag måste undvika. Försöker att inte alls berätta något negativt. Det tar tid stt slipa bort men ibland är det bättre att vara tyst.

• Anonym (Lyssna mera)

Man måste ju få lära av misstagen också. Det finns plats för djup också. Men kanske inte alltid och inte med ytliga kontakter eftersom det tenderar att skrämma bort folk.

Svar på tråden Varför kan jag inte prata om roliga grejer ?