• Mupp

Glapp mellan anställning och studielån, SGI?

Någon som vet hur det funkar. Om man har varit fast anställd några år, sedan går på föräldraledighet och mot slutet av föräldrarledigheten säger upp sig och börjar plugga istället, vad händer då med SGI:n för nästa barn?

Jag har hört att om man börjar pluggar efter att ha varit fast anställd så är man kvar på samma SGI som man hade när man jobbade, men gäller detta bara om man:

1) tar studielån
    2) inte har något glapp mellan anställning och studielån..

Om man inte tar studielån, förlorar man då hela sin SGI?

Oj vad rörigt det blev.. någon som förstår vad jag menar och vet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-03-10 14:51:22:
    TILÄGG:
    Nu har jag ringt FK och kollat vad som gäller i \"mitt\" fall för att få behålla SGI vid studier.

Efter det att barnet är ett år, är det viktigt att man tar ut FP fem dagar i veckan fram till den dag man börjar ta studiemedel. Bidragsdelen räcker och man behöver inte ta lån. Man får alltså inte ha något glapp i sina dagar. Under barnets första år kan man dock spara sina FP-dagar hur man vill.

• Svar på tråden Glapp mellan anställning och studielån, SGI?
  • Saga79

På fk sa de till mig att eftersom jag varit anmäld till arbersförmedlingen så blev det inget glapp mellan min uppsägning och skolstart. Att vara iskriven på af ränas som aktivitet...
    Hade jag varit ledig i mer än 5v (semester) så hade min SGI varit på noll.

• Lilla Linnéa

Är man anmäld på AF när det glappar så är man SGi skyddad när man har SCN-lån.

• Lilla Linnéa

SCN-lån ska dt stå!!!!!!!!

• Lilla Linnéa

Haha blev fel igen.... csn

• Lilla Linnéa

SÅg ngn annan här på FL som förlorade sin SGI pga att hon studerade utan CSN lån. vet inte vad reglerna är om man finansierar studierna själv.

• Mupp

Oki, tack.. Det verkar som om man måste ta studielån för att få behålla SGI:n. Det är ju helt sjukt egentligen. Verkar som om samhället vill att man ska leva på bidrag och lån.

• smilli

man behöver inte ta lånet det räcker med bidraget för att få behålla SGI.

• H o p e

Det stämmer som smilli säger att det räcker med bidraget men du måste ha någon form av studiemedel. Dock ej nödvändigt med lånet. Se sedan till att du anmäler dig hos AF samma dag som CSN slutar betala ut.

• Mupp

Åh vad bra... då ska jag allstå se till att jag samma dag som jag slutar mitt jobb, anmäler mig till AF om det inte är samma dag som skolstart. Samt ta studiebidraget, men jag kan skippa lånet.

• Godistrollet

Skulle råda dig till att verkligen kolla det med FK, för i min studenttidning stod det om en läkarstuderande som levt endast på bidragsdelen, och hon förlorade sin SGI från arbetet innan... Så det verkar inte vara så att bidraget räcker...

• Mupp

Jaa... det är nog klokast.. Tack!

• H o p e

Mupp - om du kollar med FK kan du inte skriva här vad dom sa då. Jag har nämligen fått info om att bidraget räcker.

• Mupp

Det ska jag absolut göra. Ringer nog inte ikväll dock

• luffsen

Mupp:
    jag vill verkligen lägga till en VIKTIG sak på din punkt 1 (som jag förlorade min SGI på:
    Om man tar studiemedel UTAN UPPEHÅLL!!! Alltså du får inte göra ett enda uppehåll i dina studiemedel utan dom måste vara löpande under hela din studie tid!!!

• Maddis80

Jag har hört om en tjej som förlorade sin SGI:n för att hon endast tog studiebidrag ej lån.

• H o p e

Maddis80 - jag har svårt att tro att det stämmer. Jag har haft terminer då jag endast har tagit bidragsdelen och förra våren var jag sjukskriven en period och det var aldrig några problem. Min SGI fanns kvar eftersom jag hela tiden hade haft utbetalningar från CSN. Men det låter ju lite oroväckande så jag ska kolla upp detta med FK i morgon!

• Elut

Jag är helt säker på att det räcker med endast studiebidrag om de inte har olika regler vid olika kontor men det låter konstigt.....

Jag vill även instämma med det som luffsen skrev, viktigt att hela tiden ta ut semester, föräldradagar eller ersättning från CSN. Det räcker att du går utan ersättning en dag för att bli "nollad".
    Enligt andra här på fl behöver man inte ta ut ersättning under sommaren om man sedan fortsätter plugga till hösten. Jag har dock alltid tagit ut ersättning även på somrarna.

Har nu haft en vilande SGI sedan år 2000 som jag snart använt på tre barn. Skönt att det ibland finns fördelar även för oss studenter!

• smilli

jag har endast haft studiebidrag och min sgi är samma som innan jag började studera.
    i fk's information står att man måste ha studiemedel, bidrag är också studiemedel, att man måste ha studielån står det inget om. men det skada ju aldrig att dubbelkolla.

Svar på tråden Glapp mellan anställning och studielån, SGI?