• Anonym (Val 2018)

Vad tycker ni om Direktdemokraterna? Vad behövs för att ni ska kunna tänka er att rösta på partiet?

Direktdemokraterna vill att svenska folket ska få mer makt genom direktdemokrati och genom flytande demokrati. men också att svenska folket ska få lägga fram motioner. 

Idag har Svenska folket lite makt då exempelvis de endast kan rösta på ett åsikt paket och det finns bara 8 partier i riksdagen.

Vad tycker ni om Direktdemokraterna? Vad behövs för att ni ska kunna tänka er att rösta på partiet?

• Svar på tråden Vad tycker ni om Direktdemokraterna? Vad behövs för att ni ska kunna tänka er att rösta på partiet?
  • Monchichier

Det som behövs är att Anni Lööf blir partiledare, förändrar partiprogrammet och byter namn till Centerpartiet.

Den svensk som tycker att denne har för lite makt kan lätt involvera sig i någon av de stora partierna på kommunnivå. Där saknas det alltid personer.

• Queennr1

Det som behovs för att jag skulle våga mig på nåt sånt är att jag ser att allmänheten blir klokare. Tycker de flesta är korkade och lättledda. Läser de nåt på internet så tror de att det är sant.

• Anonym (ety)
    Anonym (Val 2018) skrev 2018-01-13 19:28:33 följande:

Direktdemokraterna vill att svenska folket ska få mer makt genom direktdemokrati och genom flytande demokrati. men också att svenska folket ska få lägga fram motioner. 

Idag har Svenska folket lite makt då exempelvis de endast kan rösta på ett åsikt paket och det finns bara 8 partier i riksdagen.

Bara 8 partier? Det är ju denna splittring som gör det så rörigt vid val, då alla röster ska smetas ut på alla dessa partier. 

Var ska "svenska folket" lägga fram motioner menar du? Ska alla som vill göra det skicka in dem till riksdagen eller åka dit in person? Vem ska hantera dem? 

Direktdemokrati finns väl egentligen inte på nationell nivå någonstans, utan mer i mindre skala (typ föreningar) och jag tänker att det finns en anledning till det. 
  • Anonym (xyz)
    Anonym (ety) skrev 2018-01-13 21:49:25 följande:
    Direktdemokrati finns väl egentligen inte på nationell nivå någonstans, utan mer i mindre skala (typ föreningar) och jag tänker att det finns en anledning till det. 
    Man kan säga att det finns i Schweiz. Där har de massor med folkomröstningar i alla möjliga frågor.

Jag skulle gärna testa det, men det känns som jag slösar bort min röst om jag röstar på ett parti som inte har en chans att komma in i riksdagen. Även om de skulle komma in i riksdagen så kommer övriga partier inte gå med på direktdemokrati. Hur kommer då Direktdemokraterna rösta i olika frågor? Jag har ingen aning om hur min röst skulle användas i så fall.
  • elyse

Nej, jag tror inte på det. Folk är generellt sett för dåligt pålästa och egoistiska när de röstar. Tänk bara på chocken hos en del när Brexit gick igenom och folk förstod att deras proteströstande faktiskt gav konsekvenser.

• Anonym (Val 2018)
    Anonym (ety) skrev 2018-01-13 21:49:25 följande:
    Bara 8 partier? Det är ju denna splittring som gör det så rörigt vid val, då alla röster ska smetas ut på alla dessa partier. 

Var ska "svenska folket" lägga fram motioner menar du? Ska alla som vill göra det skicka in dem till riksdagen eller åka dit in person? Vem ska hantera dem? 

Det är tänkt att med Direktdemokraterna får folk lägga fram motioner på Direktdemokraternas hermsida och sedan om kanske 50 procent av de röstande godkänner motionen kommer Direktdemokraterna skriva sedan motionen i riksdagen om Direktdemokraterna kommer in i riksdagen.
  • themia
    Anonym (Val 2018) skrev 2018-01-14 11:40:15 följande:
    Det är tänkt att med Direktdemokraterna får folk lägga fram motioner på Direktdemokraternas hermsida och sedan om kanske 50 procent av de röstande godkänner motionen kommer Direktdemokraterna skriva sedan motionen i riksdagen om Direktdemokraterna kommer in i riksdagen.
    50 procent av vilka röstande?

• Anonym (Lindqvist)

Att det skulle krävas en viss nivå på intelligens och/eller en viss kunskapsnivå för att få rösta. Man ska ha dokumenterad kunskap i samhällskunskap och ekonomi t ex. Går ju inte att ha en massa klent begåvade som går på vad som helst.

Det kommer ju aldrig att hända så nej, ingen direktdemokrati för min del.

• Anonym (Val 2018)
    Anonym (Lindqvist) skrev 2018-01-14 12:01:13 följande:

Att det skulle krävas en viss nivå på intelligens och/eller en viss kunskapsnivå för att få rösta. Man ska ha dokumenterad kunskap i samhällskunskap och ekonomi t ex. Går ju inte att ha en massa klent begåvade som går på vad som helst.

Det kommer ju aldrig att hända så nej, ingen direktdemokrati för min del.

Man kan ha direktdemokrati på olika sätt. Exempelvis att bara insatta personer får rösta.
  • Anonym (Val 2018)
    themia skrev 2018-01-14 11:48:49 följande:

50 procent av vilka röstande?

Av de som anmält sig till sidan.
Svar på tråden Vad tycker ni om Direktdemokraterna? Vad behövs för att ni ska kunna tänka er att rösta på partiet?