• feliciahulen

Förhindra missfall?

Hej! Jag är gravid i vecka 5 och är så otroligt glad över det!! Men jag är fruktansvärt rädd att få missfall.. Vet inte om jag klarar av det. Finns det SNÄLLA något tips för att förhindra missfall och vad är det som gör att det händer? När är det som störst chans? Snälla dela allt ni har med mig ?? Jag har köpt en liten burk från apoteket där det står gravid som innehåller tabletter med bla järn, vitaminer, folsyra osv.. Men känns som att jag vill göra allt jag kan för att få behålla detta barnet. Tacksam för svar??

• Svar på tråden Förhindra missfall?
  • viseversa

Nej du kan inte göra något för att förhindra missfall. Händer det så händer det. 20% av alla graviditeter brukar sluta i MF. Men tänk på att 80% går bra. Själv har jag aldrig haft MF. Har varit gravid 5gr och alla gångerna blev det levande friska barn. Så alla får inte mf även fast det känns så ibland. Det du kan göra är att leva som vanligt. Rök inte drick inte alkohol bara. Och i v 12 kan man andas ut lite. Då minskar risken för mf markant.

• Monchichier

Vid missfall är det oftast olika kromosomfel som är orsaken. Det man behöver göra för att förhindra det är att spola tillbaka tiden och byta ägget/spermien mot ett friskt utan kromosomfel.

Det går alltså inte att förhindra.

• Fröken W

Grattis till graviditeten! Jag känner verkligen igen den där oron från min graviditet.

Du kan inte göra något för att förhindra ett missfall. Ett missfall beror oftast på att det är något fel på fostret och att det inte skulle klara ett liv utanför magen.

Efter vecka 12 minskar missfallsrisken väldigt mycket men man kan fortfarande få missfall. Det finns bra information på 1177, gå in där och läs.

Men återigen, grattis till graviditeten!

• feliciahulen

Tack så jättemycket för svaren! Inners inne förstod jag att jag inte kunde förhindra missfallet men man blir ju så överbeskyddande med en gång ..

Det där med 20% chans för missfall, stämmer det oavsett hur gammal man är? Jag är 22 år. Har jag lika stor risk som en som är 32 elelr 42?

• viseversa
    feliciahulen skrev 2018-01-13 22:08:00 följande:

Tack så jättemycket för svaren! Inners inne förstod jag att jag inte kunde förhindra missfallet men man blir ju så överbeskyddande med en gång ..

Det där med 20% chans för missfall, stämmer det oavsett hur gammal man är? Jag är 22 år. Har jag lika stor risk som en som är 32 elelr 42?

Tror det är oavsett ålder.
  • Krusbärskompott
    feliciahulen skrev 2018-01-13 22:08:00 följande:

Risken på gruppnivå blir högre ju äldre du är men det är omöjligt att säga hur det är för dig på individnivå. Tyvärr.
  • UndrandeSökare

Trådstartaren-Nu vet hag inte hur många missfall du fått. Men 1-2 missfall kan man få, men får man 3st efter varandra så kan man få en missfallsutredning genom Landstinget.

Jag har haft 6 missfall men missfallsutredningen i Sverige visade inget för de tog för få prover.

Så vi har gjort utredningar och tester utomlands som man inte kan göra i Sverige. Så med facit på hand kan jag räkna upp många orsaker till missfall.

Det kan bland annat vara:

1. Problem i livmodern med slemhinnan,skiljeväggar

2. Kvinnans immunförsvar attackerar embryot

3. Dnafel, fragmentationsfel eller andra fel på spermierna

4. Fel på äggen

5. Koagulationssjukdom hos kvinnan

6. Infektioner i livmodern

7. Hormonproblem hos kvinnan tex med progesteron, östrogen, prolaktin etc

8. Sköldkörtelsjukdom hos kvinnan

9. LAD problem (brist på skyddande antikroppar)

10. DQ-alfa match, mannen och kvinnan har för lika gener.

Detta är bara några av orsakerna.

Men till din fråga om man kan förhindra missfall?

Nej, om man redan är gravid går det inte att förhindra ett pågående missfall.

Men om man redan fått många missfall, så kan man försöka förhindra fler med hjälp av kromosomtest av embryona (PGS) vid ivf innan insättning, samt rätt medicinering av kvinnan innan man blir gravid samt under graviditeten.

Hoppas det var svar på dina frågor.

Det är bra att man alltid och helst i god tid innan graviditet börjar äta folsyratabletter för att förebygga ryggmärgsbråck på fostret. Det är också bra om man äter D-vitamin och Omega 3.

• Jag är bara jag

Det enda man vid en normal graviditet kan göra för att ev. minska risken är att inte dricka mycket kaffe. Max 3 kaffekoppar kaffe är rekommendationen. För oss som haft flera m.f finns det en hel del man kan göra eftersom orsaken oftast sitter hos kvinnan. Men det är inget du behöver bekymra dig om. Missfallsrisken i din ålder år låg, kanske 15%.

Svar på tråden Förhindra missfall?