• Anonym (567)

Rätt till CSN trots skuld?

Jag har haft problem med att betala räkningar till csn då jag blev ensamstående med ett barn och har varit tvungen att vabba mycket. Räkningarna har till sist hamnat hos kronofogden och jag håller på att betala av dom nu(sammanlagt ca 3000 och jag har betalat 2000). Har även löst ny betalningsplan med csn då jag tydligen betalade för mycket sist.

Jag har hittat en utbildning jag är intresserad och den börjar i höst, kommer jag ha rätt till csn? Jag har veckor kvar att söka för men undrar om jag kommer kunna få lån..?

Har haft ett hemskt jobbigt år bakom mig så det är därför jag inte riktigt klarat av att ta tag i ekonomin men har nu skärpt till mig.

• Svar på tråden Rätt till CSN trots skuld?
  • Anonym (Nej)

Jag har för mig att det går bra så fort skulden är betald även om pricken är kvar. Du får inte låna innan allt är betalt.

• Anonym (Beror på)

CSN bryr sig bara om skulder till CSN. Övriga skulder är oväsentliga. Enligt CSN gäller:

Du måste ha skött återbetalningen av dina tidigare lån för att kunna få nya studiemedel. Det innebär att du måste ha betalat alla dina årsbelopp till och med året innan det år du söker studiemedel för.

Du kan inte få studiemedel om du har obetalda återkrav för mer än ett kalenderhalvår.

Om det finns synnerliga skäl kan du få studiemedel även om du inte skött återbetalningen. Men CSN:s prövning av det är mycket sträng.

• Anonym (567)
    Anonym (Beror på) skrev 2018-01-14 15:01:51 följande:

CSN bryr sig bara om skulder till CSN. Övriga skulder är oväsentliga. Enligt CSN gäller:

Du måste ha skött återbetalningen av dina tidigare lån för att kunna få nya studiemedel. Det innebär att du måste ha betalat alla dina årsbelopp till och med året innan det år du söker studiemedel för.

Du kan inte få studiemedel om du har obetalda återkrav för mer än ett kalenderhalvår.

Om det finns synnerliga skäl kan du få studiemedel även om du inte skött återbetalningen. Men CSN:s prövning av det är mycket sträng.

Med kalenderhalvår menas den här terminen eller..? Jag kommer betala tillbaka allt denna månad, sen finns det inga mer skulder.

Betyder det att jag har rätt till csn nästa termin då..?
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (567) skrev 2018-01-14 16:07:44 följande:

Med kalenderhalvår menas den här terminen eller..? Jag kommer betala tillbaka allt denna månad, sen finns det inga mer skulder.

Betyder det att jag har rätt till csn nästa termin då..?

Om jag förstått det du skrivit rätt så skulle jag säga ja.
  • Anonym (567)
    Anonym (Beror på) skrev 2018-01-14 17:13:07 följande:
    Om jag förstått det du skrivit rätt så skulle jag säga ja.
    Tack för svar!
Svar på tråden Rätt till CSN trots skuld?