• MFML

Kontrollera spiral med ultraljud

Jag gjorde ett "vanligt" ultraljud, dvs på magen, under en av mina graviditeter när jag va i v 9 eller 10 och fostret var några millimeter. Det gick att se det. Varför skulle man då inte kunna kontrollera så att en spiral sitter rätt, med hjälp av vanligt ultraljud? Varför är ett vaginalt ultraljud nödvändigt?

• Svar på tråden Kontrollera spiral med ultraljud
  • EpicNurse

För att livmodern är inte lika långt upp i bäckenet när man inte är gravid. Och man kan inte se tappen med abdominellt ultraljud.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • MFML
    EpicNurse skrev 2018-01-14 16:51:54 följande:

För att livmodern är inte lika långt upp i bäckenet när man inte är gravid. Och man kan inte se tappen med abdominellt ultraljud.

Ok. Är du insatt i ämnet? Undrar om du isf kan förklara hur en spiral kan hamna snett och varför den inte funkar om den "sitter fel"? Den släpper väl ifrån sig koppar oavsett hur den sitter? 
  • EpicNurse
    MFML skrev 2018-01-14 17:03:39 följande:

Ok. Är du insatt i ämnet? Undrar om du isf kan förklara hur en spiral kan hamna snett och varför den inte funkar om den "sitter fel"? Den släpper väl ifrån sig koppar oavsett hur den sitter? 

Livmodern är ju eftergivlig. Har man en för stor eller lite spiral kan den kasa fel. Förmodar att slemhinnan inte absorberar lika bra om den inte ligger dom den ska.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Kontrollera spiral med ultraljud