• Anonym (A)

Uppehållstillstånd med anknytning till barn?

Hej! Jag och min man.är gifta och har ett barn på 2 år tillsammans. Jag undrar om någon vet om det går att ansöka med anknytning till barnet?

• Svar på tråden Uppehållstillstånd med anknytning till barn?
  • Anonym (jo)

Är han din man? I så fall ansöker han ju som anhörig till dig, och barnet. 

• Anonym (A)

Ja vi är gifta, men jag undrar om han kan ansöka bara genom barnet. Jag uppfyller inte försörjningskravet riktigt men vårt barn behöver ju sin pappa oxå:/

• Anonym (-.-)

Söka kan du men inte säkert att det går igenom.

• Anonym (Det går men...)

Det går men jag vet inte om det kommer att hjälpa mycket. Såg inte att det skulle räkna som undantag från försörjningskravet tyvärr.

Du kan ju alltid försöka men jag är tveksam om det kommer gå igenom.  Får man fråga varför ni inte ansöka tidigare? Den nya försörjningskravet  trädde ju i kraft förra året.

• Anonym (Det går men...)

Åh såg just att det stod att barn under 18 år räknas som undantag från regeln. Men fortfarande osäker hur det blir eftersom du är gift med pappan så måste väl även du följa med på anknytningen. 

Har du prövat att ringa och fråga migrationsverket?

• Smilla75

Migrationsverket prövar först dig som anknytningsperson, när du inte uppfyller kraven prövar man mot barnet och då finns inte något försörjningskrav. Jag är helt säker på detta. 

• Anonym (A)
    Smilla75 skrev 2018-01-16 21:22:42 följande:

Migrationsverket prövar först dig som anknytningsperson, när du inte uppfyller kraven prövar man mot barnet och då finns inte något försörjningskrav. Jag är helt säker på detta. 

Hej, tack för svar. Kort om min situation, vi är gifta barn på 2 år. Jag jobbar (ej fast anställd, men jobbar mycket) har ingen egen lägenhet men vi kan bo hos mina föräldrar. Jag uppfyller ju inte kraven riktigt men mitt barn är utan sin pappa och det är väldigt jobbigt. Vi har inte ansökt eftersom jag vet att jag inte uppfyller kraven och tror att vi skulle fått avslag men å andra sidan tänker man oxå ska det vara såhär att familjer splittras?
  • Queennr1

Anknytning till minderåriga barn är ett mycket starkt skäl och då behöver du inte tänka på försörjningsplikten heller. Barnet är två år och ni har ännu ej gjort en ansökan? Ni har inte ens besvärat er om att ta reda på lättillgänglig fakta om vad som gäller avseende anknytningsskäl till barn. Det får ju en onekligen att undra hur i hela friden det står till med dig rent begåvningsmässiga? Är du mycket ung? Finns det någon funktionsnedsättning som barnets pappa utnyttja för att få uppehållstillstånd? Skulle du klara av att ta hand om ett barn ensamt utan mamma eller partner?

Svar på tråden Uppehållstillstånd med anknytning till barn?