• Anonym (Mamma)

Har skolan rätt att ta ifrån barnet klockan?

Mitt barn har en sån där gpsklocka som man kan ringa till.

I fredags fick jag veta att läraren lägger den i sin skrivbordslåda under dagarna för att ?den klassas som en mobil?. Är det verkligen okej? Hela poängen är ju att vi ska veta vart barnet är och kunna nå det vid behov.

• Svar på tråden Har skolan rätt att ta ifrån barnet klockan?
  • Anonym (mor)

Vilka behov har ni att ringa barnet när det är i skolan? 

Hur gammalt är barnet?

• håkanhakan

Förstår inte varför ni skall kunna nå ert barn men andra inte ska få göra det?

Är det något är det ju bara ringa till klassföreståndaren. Om klockan funkar som en mobil tycker jag läraren gör helt rätt som behandlar den som en vanlig mobil.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (mor) skrev 2018-01-14 22:01:46 följande:

Vilka behov har ni att ringa barnet när det är i skolan? 

Hur gammalt är barnet?

8. Hen är dels autistisk och mår bäst av förvarning när vi är på väg till skolan och andra orsaken är att hen går på övervåningen och jag kan inte ta med vagnen upp och kan inte bära småsyskonet i trappan på grund av min rygg. Det är för att underlätta vår vardag.
  • Anonym (Mamma)
    håkanhakan skrev 2018-01-14 22:03:40 följande:

Förstår inte varför ni skall kunna nå ert barn men andra inte ska få göra det?

Är det något är det ju bara ringa till klassföreståndaren. Om klockan funkar som en mobil tycker jag läraren gör helt rätt som behandlar den som en vanlig mobil.

Enda som gör den till en telefon är att man kan ringa till och från den, men den går ju inte att leka med som en mobil.

Skulle kännas väldigt tjatigt att ringa skolan varje dag när vi är på väg.
  • Anonym (mor)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-01-14 22:05:14 följande:
    8. Hen är dels autistisk och mår bäst av förvarning när vi är på väg till skolan och andra orsaken är att hen går på övervåningen och jag kan inte ta med vagnen upp och kan inte bära småsyskonet i trappan på grund av min rygg. Det är för att underlätta vår vardag.
    Så hur gör ni då,  nu när han inte får ha klockan?
  • Anonym (mor)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-01-14 22:06:46 följande:
    Enda som gör den till en telefon är att man kan ringa till och från den, men den går ju inte att leka med som en mobil.

Skulle kännas väldigt tjatigt att ringa skolan varje dag när vi är på väg.
    Har ni inget schema så han vet hur dags ni kommer?
  • Anonym (ö)

hemskola barnet så ska du se att alla blir nöjda

• Anonym (Mamma)
    Anonym (mor) skrev 2018-01-14 22:08:28 följande:

Har ni inget schema så han vet hur dags ni kommer?

Jo, men de förbereder inte hen inför det. Hen behöver förvarning för att lugnt kunna avrunda det hen håller på med.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (mor) skrev 2018-01-14 22:07:35 följande:

Så hur gör ni då,  nu när han inte får ha klockan?

Det var första gången i fredags och jag upptäckte det när hen inte svarade. Då lyckades jag få en annan lärare att passa lilla under tiden, men det vill jag inte göra till en vana.
  • Anonym (Okej)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-01-14 22:11:09 följande:

Jo, men de förbereder inte hen inför det. Hen behöver förvarning för att lugnt kunna avrunda det hen håller på med.

Skulle inte läraren kunna säga till och förvarna en viss tid innan lektionen slutar då? Och säga att du är på väg.
Svar på tråden Har skolan rätt att ta ifrån barnet klockan?