• Emmelie86

    Hoppet ute?

    Hej,

    Vi har precis fått reda på att mannens spermier är nedsatta. 8 miljoner per ml vilket är hälften av det som "normslt"

    Vi har provat i över 1 år utan resultat. Mig var det inga fel på iallafall.

    Men jag undrar nu...Är hoppet helt ute? Vi kommer att få göra IVF om provet visar sig vara lika dåligt om 4 månader.

    Är det helt omöjligt att bli gravid naturlig väg? Finns det något tillskott som han kan ta för att öka sperma antalet?

    Jag har panik och jag blev mer ledsen än jag trodde faktiskt på vårat möte på fertilitetskliniken :(

  • Svar på tråden Hoppet ute?
  • Uzbdnxb

    Hej! Kag vill bara ge dig lite hopp... han må ha få.. men det krävs faktiskt bara 1 för att få till en bebis.

    Kanske det hjälper med en spolning av ledarna och en insemination, så spermierna inte behöver simma så långt. Lycka till!!

  • ChansTillLiv
    Emmelie86 skrev 2018-01-14 22:28:21 följande:

    Hej,

    Vi har precis fått reda på att mannens spermier är nedsatta. 8 miljoner per ml vilket är hälften av det som "normslt"

    Vi har provat i över 1 år utan resultat. Mig var det inga fel på iallafall.

    Men jag undrar nu...Är hoppet helt ute? Vi kommer att få göra IVF om provet visar sig vara lika dåligt om 4 månader.


    Tyvärr tror jag inte 8 milj/ml är hälften av normalt utan ni tänker nog på 15 milj/ml som är WHOs nedre gräns. Mitt spermaprov visade 129 milj/ml (totalt 495,4 milj, 70% progressivt rörliga). Jag minns hur uppspelt jag blev inledningsvis jämfört med nedre värdena, men fertilitetskliniken där jag donerade var snabba att säga att det förvisso är bra men även ligger inom normalspannet. Har ni pratat om att ta hjälp av donator ifall det inte skulle funka med IVF?
  • Emmelie86

    Hej igen, jag behöver nog ingen spolning, trodde inte min läkare heller men självklart så blir det spolning om proverna visar lika dåligt för honom om 4 månader då det är en rutin vid IVF.

    Jag var senast gravid 2015 men fick missfall, hade ägg blåsor osv.

    Jag menar mer om man har en chans att bli gravid UTAN ivf.

    Står väldigt lite på nätet om nedsatt fertilitet på killar. Och har läst på några sidor att chansen att få.barn med nedsatt sperma antal är typ omöjligt. Men säger som du... behövs ju bara 1 spermie kan man tycka :)

  • Anonym (M)

    Min man har 3-4 miljoner/ml (gjort 3 tester) och vi har fått veta att det inte är helt uteslutet med spontan graviditet men möjligheterna är små och ingen idé att hoppas på. Vi gjorde ivf och fick en dotter. Vi har haft oskyddat sex regelbundet i 5 år (dock gravid 9 mån + ammade 1 år) men aldrig blivit gravid under denna tid (jag är under 30 år och inga fel hittade på mig, bra äggreserv osv). Så jag tycker ni skall satsa på ivf och händer något spontant så får det vara en mycket trevlig bonus :)

  • Anonym (Tina)
    Uzbdnxb skrev 2018-01-14 22:30:42 följande:

    Hej! Kag vill bara ge dig lite hopp... han må ha få.. men det krävs faktiskt bara 1 för att få till en bebis.

    Kanske det hjälper med en spolning av ledarna och en insemination, så spermierna inte behöver simma så långt. Lycka till!!


    Riktigt så fungerar det dock inte...

    Det krävs betydligt fler spermier för att kunna bli gravid på naturlig väg. 1 ensam spermie klarar inte processen.
  • ChansTillLiv

    Chansen för 1 spermie att befrukta ett ägg kanske ska ses i ljuset av att män med vanlig fertilitet sprutar hundratals miljoner varje gång Cellerna har ingen uppfattning om vad som är upp eller ner, framåt och bakåt

  • Jag är bara jag

    Det finns studier som visar på att folsyra och zink i mycket höga doser kan ge fler spermier. Då pratar vi minst 1000 uq folsyra ( äter själv i mg så jag har svårt omvandla) och 50 mg zink per dag. En liten studie visar bättre resultat med astaxantin. Värt prova.

  • Anonym (Fler)

    Det behövs rätt många spermier för att befrukta ett ägg. Ägget måste "kläs av" och snurras och det hjälps spermierna åt med. Plus att väldigt många av dem aldrig når fram. Men åtta miljoner är ju ändå några stycken. Satsa på ivf och blir det naturligt innan dess kan ni bli positivt överraskade!

  • Anonym (mmm)

    Har läst om en studie där spermiernas kvalitet (dock inte antalet) skulle bli bättre av 5mg folsyra (finns receptbelagt i Sverige) tillsammans med 66mg zink. Det hjälpte inte att bara ta det ena tillskottet, måste vara båda tillsammans.

    Men jag skulle råda er att satsa på ivf i första hand nu.

  • Anonym (Möjligt)

    Min man hade 2 milj/ml 2013, fick barn 2014 genom icsi. Vi har även gjort icsi 2015 och 2016, fick inga siffror men för lågt för vanlig ivf. 2017 blev jag spontangravid, fattar det fortfarande inte fast hon sover bredvid mig.

    Men vänta inte, det tog oss 7 år att lyckas själv.

Svar på tråden Hoppet ute?