• Sara101010

    Vilka barnböcker till 3,5 åring?

    Min son på 3,5 år älskar att läsa och nu tänkte vi fylla på vår bibliotek. Undrar vilka böcker läser ni för era barn i samma ålder. Vilka rekomenderar ni?

  • Svar på tråden Vilka barnböcker till 3,5 åring?
  • HannaA11

    Nu har jag inte barn i samma ålder (väntar mitt första med bf 17/3) men jag har en systerdotter som är 3,5 år och hon älskar att läsa. Vilken typ av böcker beror ju på vilka intressen barnen har, men jag köpte boken "Massor av dinosaurier" till henne i julklapp och den älskar hon, så jag rekommenderar den (den har också vunnit priser för bästa barnbok).

  • LFF

    Favoriterna för mina 4-åringar är Bonden Blom och böckerna om Blixten McQueen. Ja, sen har vi ett gäng Disney böcker också (Djungelboken, Peter Pan, Dumbo etc) som de gillar att läsa. De är jättesöta när de sitter tillsammans och berättar om vad som händer på bilderna.

  • Poppy75

    Jag har tvillingpojkar som snart fyller fyra.

    Pettson och Findus är populära här hemma och Jan Lööfs böcker funkar alltid, Morfar är sjörövare och Sagan om det röda äpplet är favoriterna. Kurrans skatt och Se upp för krokodilen av Lisa Moroni älskar de. Sagan om den underbara familjen kanin av Jonna Björnstjerna är läskigt spännande. Rakelböckerna av Wildmark och Sternehäll är deras absoluta favoriter men de kanske är svåra att få tag i. Andra böcker mina gillar är,

    Vägarbete och fordonstrubbel av Andrén och Savolainen

    Månulvarna av Malin Ahlin gillar ena killen mycket men inte den andra, den är lite mörk och mystisk.

    Vinge äger hela havet av Rottböll och Teleman, den här är lite längre om man vill testa med det.

    Var är min syster av Sven Nordqvist har fina bilder man kan prata och skoja om.

  • Kramakarma

    Vårt barn fick Godnattsagor för rebelltjejer : 100 berättelser om fantastiska kvinnor av Elena Favilli, helt fantastisk bog med jättefina illustrationer av olika konstnärer

  • Fru Ve

    Alfons Åberg, Bamse, Kråke, Pettsson&Findus, Mamma Mu är favoriter hos oss :)

  • Stårschan

    Om ni har något bibliotek i närheten så är ett tips att gå dit och låta barnet vara med och välja. Låna hem några kilo böcker, och se vilka som blir favoriter.

  • Dandelionan

    Pettson och Findus
    Astrid Lindgrens kapitelböcker för småbarn (fler bilder)
    Mamma Mu
    Alfons Åberg
    Disneyböcker (Barnens Bokklubb)
    Lilla Spöket Laban
    Bamse
    H.C. Andersen
    Bröderna Grimm

  • legomum

    Vi har utöver de som skrivits om här läst om Halvanböckerna, Super-Charlie, Pelle Svanslös, Mamma Mu, Nicke Nyfiken, Blåbärspatrullen. Sara Sheppards böcker är fantastiska (vi har 3 om dinosaurier, naturen i skogen, hajar, flaggor) och Anna Hanssons böcker rekommenderas starkt.

    Men de bästa böckerna är nog faktaböckerna (kroppen, insekter, rymden, dinosaurier, fordon, lego mm).

    Mina barn läser inte gärna om en bok flera gånger

  • Elzaza

    Kan rekommendera Richard Scarrys böcker, tex "Tokigt och roligt hela dagen",

    "Bilar och traktorer och annat som rullar",

    "Vad händer uppe i luften" mfl.

    De har otroligt detaljrika, tecknade bilder och vår son på 3 år älskar att sitta och bläddra själv i dessa. De är lättlästa också.

  • Kantorskan

    När min son var ca 3 år läste vi VARJE kväll i ett halvår här kommer grävskopan (halvan) - efter det fick vi variera oss med andra halvanböcker

  • Gyy77

    Vår 3,5-åring gillar:

    Sagan om pannkakan - Anna Höglund!

    Alfons

    Gittanböckerna - Pija Lindenbaum

    Dinosarier - Sarah Sheppard

    Pelle på planetfärd - Jan Lööf

    Klas Klättermus - Torbjörn Egner

  • Hellishen

    Gonatt alla djur

    Böckerna om Castor

    Böckerna om Ellen

    Böckerna om Ingrid

    Böckerna om Billy

    Tesslas mamma vill inte

    Fia och djuren, Fia och djuren på dagis

    Alfons Åberg

    Katt kan i skogen, Katt kan i parken mfl

    Tips är att köpa barnböcker på myrorna, 10-20 kronor per bok gör att man kan köpa många och testa :)

    Så sjukt tråkigt för en själv att bara läsa samma böcker jämt... ???? ????

Svar på tråden Vilka barnböcker till 3,5 åring?