• Mackan87

    Hur ska jag klara av de sista veckorna innan bf???

    Är gravid i v 31 och har som mål att jobba fram till v 38. Bf är 21 mars. Början av graviditeten var jobbig - jag var glad över att vi skulle ha barn men var "dålig" på att vara gravid och mådde kasst. Nu har jag mått toppen ett par månader och verkligen njutit - inga särskilda krämpor mer än medelmåttig foglossning, har känt mig så lugn och harmonisk och glad och allt har varit bra. Men förra veckan slog den stora tröttheten till igen samtidigt som det är mycket annat som hänt runt omkring mig. Säkert mkt hormoner på det som stundtals gör mig väldigt nedstämd.

    På jobbet är det fullt upp och jag har svårt att bara jobba 100% även fast jag jobbade mkt mer övertid under hösten. Samtidigt slutar min närmaste kollega imorrn och fram till dess att dennes efterträdare börjar om två veckor har jag dubbla arbetsuppgifter. När efterträdaren börjar blir jag visserligen avlastad men ska lära upp denna och strax därefter börjar min vikarie som också ska lära upp sig. Största orosmomentet nu dock är en presentation jag ska hålla nästa vecka där jag ensam måste leverera negativa besked och ensam bli "halshuggen" som det känns för att den prognos som jag och min snart ex-kollega var felaktig vilket i sig inte enbart är vårt fel.

    Vet alltså inte hur jag ska orka hålla gnistan uppe i hela 7 veckor till. Min chef är förstående och vill absolut inte köra slut på mig men samtidigt måste jobbet göras och jag har själv svårt att lyssna på kroppen och vila.

    Lägg därtill en oro för förlossning och livet som förälder samt bekymmer över ekonomin (ska köpa huset vi nu hyr och har visat sig att det fattas lite pengar till insatsen så vi får väl ta ett blancolån).

    Finns det andra som känner likadant? Hur ska jag hantera det här?

  • Svar på tråden Hur ska jag klara av de sista veckorna innan bf???
  • Milou3

    Det finns nog många som varit i en liknande sits.

    Jag har en väldigt hög arbetsmoral och är också van att jobba mer än 100% men just under mina graviditeter har jag tänkt mer på mig själv och på barnet i magen.

    Jag tycker det låter som du har orimligt höga krav på dig själv. Ingen är "dålig" på att vara gravid. Och känner du en stor press nu som ger dig ångest och vet att du är dålig på att lyssna på din kropp, så säger jag åt dig att stanna upp. :) Du behöver all kraft och ork för att inte bli slutkörd och kanske deprimerad efter förlossningen.

    Tänk på dig och ditt barn nu.

  • Mackan87
    Milou3 skrev 2018-01-15 20:42:11 följande:

    Det finns nog många som varit i en liknande sits.

    Jag har en väldigt hög arbetsmoral och är också van att jobba mer än 100% men just under mina graviditeter har jag tänkt mer på mig själv och på barnet i magen.

    Jag tycker det låter som du har orimligt höga krav på dig själv. Ingen är "dålig" på att vara gravid. Och känner du en stor press nu som ger dig ångest och vet att du är dålig på att lyssna på din kropp, så säger jag åt dig att stanna upp. :) Du behöver all kraft och ork för att inte bli slutkörd och kanske deprimerad efter förlossningen.

    Tänk på dig och ditt barn nu.


    Ja jag kunde inte tänka mig annat :)

    Tack för din kommentar, det är verkligen sånt jag behöver höra. Samtidigt är det så oerhört svårt att bara säga "jag slutar kl 16 när jag gjort mina 8 h, jag hinner inte mer på den tiden och det som inte blir gjort får helt enkelt vänta". Jag har, som du, hög arbetsmoral och ja jag sätter väldigt höga krav på mig själv. Det blir också en sån krock inombords för mitt barn är självklart viktigast av allt! Kanske ska försöka bli strängare mot mig själv att lägga ribban lägre och tillåta mig själv att vila.
  • Ciconiidae

    Jag vet inte vad du jobbar med men lägg fokus på att släcka bränder och gör inte mer än absolut det viktigaste. Prata med din chef och kom överens om hur ni ska lägga upp det för att du ska slippa övertid. Din chef vill ju knappast att du blir sjukskriven innan du lärt upp de nya. Det är tungt att jobba under graviditeten. Jag har funnit lite ny energi genom en ny tjänst på jobbet som motiverar mig. Men det kommer vara tufft de sista veckorna för mig med och då kommer jag behöva säga stopp. Är i vecka 26 nu.

  • Mackan87
    Ciconiidae skrev 2018-01-16 05:39:47 följande:

    Jag vet inte vad du jobbar med men lägg fokus på att släcka bränder och gör inte mer än absolut det viktigaste. Prata med din chef och kom överens om hur ni ska lägga upp det för att du ska slippa övertid. Din chef vill ju knappast att du blir sjukskriven innan du lärt upp de nya. Det är tungt att jobba under graviditeten. Jag har funnit lite ny energi genom en ny tjänst på jobbet som motiverar mig. Men det kommer vara tufft de sista veckorna för mig med och då kommer jag behöva säga stopp. Är i vecka 26 nu.


    Jag jobbar som ekonom inom kommunal sektor på en förvaltning som dragits med väldigt hög arbetsbelastning de senaste åren. Har stort eget ansvar, behöver till viss del arbetsleda vissa personer, ta mycket administrativt själv. Men att göra en plan är en bra ide. Jag får börja med att strukturera upp vad som MÅSTE bli gjort (i princip allt men kanske kan lägga det på de nya ekonomerna när de väl kommer) och vad som får prioriteras ned. Tyvärr är motivationen lite i bott när jag känner att det är ett stort berg jag ska ta mig över innan jag kan gå hem, men att ha en plan borde såklart göra det lättare! Tack för rådet!
  • Ciconiidae

    Jag har också en ansvarsposition inom ekonomi, men inom privat sektor. Ofta finns det saker som går att skjuta på när det krisar med personal. Du ska tänka på din hälsa först och främst.

Svar på tråden Hur ska jag klara av de sista veckorna innan bf???