• Äldre 15 Jan 20:40
    4700 visningar
    11 svar
    11
    4700

    Min sons pappa låter inte mitt barn att åka utomlands med mig, som mamma.

    Jag är från ett annat land. Jag var gift med en svensk man, och vi har ett barn tillsammans nu. Barnet är tre, snart fyra år gammal, och är en svensk medborgare. Vi har skilt oss sedan 2 år tillbaka och har nu delad vårdnad.
    Jag har inte varit hem till mina föräldrar sedan jag flyttade till Sverige, så nu har jag och min sambo planerat en resa, hem till min familj i Kenya. Resan planeras vara 2 veckor lång, då vi båda har jobb och ett hem att sköta. 
    När jag frågar min exmake om att ordna ett pass åt våran son, så säger han gladeligen nej. 
    Så jag funderar vad jag kan göra åt detta?
    Han har länge betett sig som en idiot, men att inte låta mig, ta min son till sina mor-föräldrar och se vart jag har växt upp, det känns oacceptabelt.
    // Orolig mamma

  • Svar på tråden Min sons pappa låter inte mitt barn att åka utomlands med mig, som mamma.
  • Äldre 15 Jan 20:42
    #1
    +1

    Förståligt. Du får gå via tingsrätten isåfall.

  • Äldre 15 Jan 20:43
    #2

    Sådana är reglerna I Sverige.

  • Äldre 15 Jan 20:57
    #3

    Förståeligt. 

  • Äldre 15 Jan 21:30
    #4
    Det känns acceptabelt
  • Äldre 15 Jan 21:35
    #5

    Tråkigt att vuxna kan vara så missunnsamma och själviska. Familjerätten kanske kan hjälpa?

  • Äldre 15 Jan 21:58
    #6
    Verkligen tråkigt, fult och missunnsamt gjort av honom. Tyvärr har du inte stor chans rättsligt att få igenom passansökan mot hans vilja.
  • Äldre 15 Jan 23:15
    #7

    Jag förstår honom helt. Bra gjort.

  • Äldre 16 Jan 10:45
    #8

    Han kanske är orolig att du ska stanna längre än 2 veckor?

    Du får helt enkelt kontakta familjerätten och be att få resa med sonen. Ibland säger de okej trots att den andra föräldern är emot det, även beträffande pass. Det är inte en orimlig önskan du har, så jag skulle göra ett försök om jag var du.

    Jag sa nej till min sons pappa förra året när han ville resa till sitt hemland USA i början på barnets första skoltermin. Man är ju två föräldrar och båda behöver komma överens...man får fatta det beslut som man själv tror är bäst och sedan kanske familjerätten tänker annorlunda. Däremot säger jag absolut ja när det gäller andra tider på året som inte krockar med skolan och om det inte är för länge.

    Man är ju rädd om sin lilla prins/prinsessa och vill inte förlora kontakten.

  • Cadenc­ee
    Äldre 16 Jan 10:58
    #9
    +1
    Mrs Moneybags skrev 2018-01-16 10:45:20 följande:

    Han kanske är orolig att du ska stanna längre än 2 veckor?

    Du får helt enkelt kontakta familjerätten och be att få resa med sonen. Ibland säger de okej trots att den andra föräldern är emot det, även beträffande pass. Det är inte en orimlig önskan du har, så jag skulle göra ett försök om jag var du.

    Jag sa nej till min sons pappa förra året när han ville resa till sitt hemland USA i början på barnets första skoltermin. Man är ju två föräldrar och båda behöver komma överens...man får fatta det beslut som man själv tror är bäst och sedan kanske familjerätten tänker annorlunda. Däremot säger jag absolut ja när det gäller andra tider på året som inte krockar med skolan och om det inte är för länge.

    Man är ju rädd om sin lilla prins/prinsessa och vill inte förlora kontakten.


    Fast familjerätten har inte någon rätt att besluta något. Det är en hjälp för att föräldrar ska kunna samarbeta. Är det ett beslut på att hon får resa/skaffa pass till sonen är det tingsrätten hon ska vända sig till.
  • Äldre 17 Jan 11:25
    #10

    Ring en advokat, har varit i typ samma situation och då fick mamman som vägrade skriva på en ett brev från advokaten om att hon behövde skriva på eller bli stämd. Som förälder ska man aldrig använda barnen och deras liv för att jävlas med den andra föräldern!

  • Äldre 18 Jan 15:10
    #11

    Tim88 varför tycker du att det var bra gjort av pappan?

Svar på tråden Min sons pappa låter inte mitt barn att åka utomlands med mig, som mamma.