• Anzil

Hur skall man veta vad som är okej att fråga om och vad som är mindre okej?

De mest olämpliga frågorna vet jag att det är inga frågor som man ställer, självklart inte.

Men ibland så känner jag en vis osäkerhet om vilka frågor som är okej att fråga.

Om t.ex en kompis berättar om att denne har svårt att ringa ett samtal, så har jag svårt att ställa frågan om hur det kommer sig. Kan det vara en fråga som är jobbig att svara på eller prata om? Hur skall man veta exakt om det verkligen är jobbigt för personen eller inte?

Jag vill ju självklart inte kväva personen eller personerna, och samtidigt inte verka som en galen, nyfiken person. Men jag vill ju lära känna min omgivning och vänner. Jag kanske inte ställer sådana frågor till bekanta, men till nya vänner som man nyligen har påträffat, vill man ju självklart prata med. Särskilt om de redan har sagt saker så som att de är rädda för att ringa eller något liknade.

Redan där tolkar jag det som om de har en vis social fobi, eller extremt blyga. Eller kanske till och med har svårt att säga ifrån eller säga nej. Så hur skall man egentligen exakt veta om de blir obekväma om man ställer frågan varför, och vad exakt är de rädda för?

Jag träffade en ny kompis, och hen öppnade upp sig om sin kamratskap och ensamhet. Jag blev nyfiken och vi hamnade vid två tillfällen om det samtalet. Jag ville lyssna mer men vi blev lite disraherade på båda tillfälerna. Ena var lite av mitt fel, eftersom personen skulle bli upphämtad av sin syster och ringde, men min kompis klickade eftersom vi pratade. Och jag kände mig lite stressad, eftersom trots allt. Kompisen syster står ju i bilen och väntar, så jag kände att jag inte kunde ställa några frågor eller ge någon vidare respons .

Jag vart helt enkelt störd av mitt stress så det blev svårt att hålla igång samtalet länge.

Det andra gången, hamnade vi återigen i samtalet, lite av samma ämne, eftersom vi blev störda förra gången. Men efter ett tag, blev vi återigen störda, eftersom andra bekanta kom i mellan och vi byta samtalsämnet.

Egentligen känner jag att jag skulle vilja prata mer om dessa djupa saker, och lära känna kompisen mer. Men jag känner att det är en vis svårighet att prata om. Jag vet ju inte vad personen känner. Är det kanske jobbigt, och dessutom känner man ju man blir som en galen-nyfiken person. Ingen vidare stämpel egentligen. Men det var trevligt att personen öppnade upp sig.

Så hur exakt vet man egentligen vad som är okej att ta upp och vad som inte är okej?
    Vilka frågor är okej?

Och bäst av allt, hur kan man exakt veta om personen överhuvudtaget vill svara på frågorna, människor kan ju bara ha svårt att säga nej.

Jag kan ju utgå ifrån mig själv. Hade någon ställt en fråga om mig, så hade jag gladligen svarat. Och just därför har jag svårt att veta vad andra kan exakt känna, för man är ju trots allt olika.

• Svar på tråden Hur skall man veta vad som är okej att fråga om och vad som är mindre okej?
  • Kusin Krakel

Om en person som man känner väl självmant berättar något kan man givetvis ställa en följdfråga. Det som är viktigt i all social kommunikation man har är den respons man får. Om personen fortsätter att vara öppen och svarar på dina frågor kan man fortsätta samtalet, om personen svara undvikande och försöker byta aamtalsämne insisterar man ej.

Sen är det nog bra att för sin egen del reda ut vad som är bara nyfikrnhet och vad som är genuint intresse. Om det är bara är ytlig nyfikenhet men du ställer frågor som vännen tolkar som intresse kan du ju hamna i en roll som du ej är bekväm med. Jag ttcker att man ska vara försiktig med att ställa känsliga frågor om det endast handlar om att stilla den egna nyfikenheten.

Svar på tråden Hur skall man veta vad som är okej att fråga om och vad som är mindre okej?