• Hanonti

Vad hände (otrohet, vad händer nu?)

Hej

Jag och min man har varit tillsammans i 12 år och har försökt bli gravida i lite över 3år vi har varit och gjort en utredning på varför vi inte blivit gravida, men alla tester var ok. Tyvärr får vi inte göra IVF pga. att mitt BMI är för högt.

Men över till varför jag skriver här.

För några dagar sen fick jag veta att min man varit otrogen, det var en total chock och har krossat mig.

Men jag vill sitta ner och prata, försöka komma fram till vad som hände och vart allt gick fel.

Men han är så arg över att han var otrogen och förstört vår förhållande, det enda han säger är att han gjorde fel, det var ett misstag och att han inte vill förlora mig.

Jag har försökt förklara att jag inte vet vad jag vill än men vi måste prata och att jag är iallafall villig att ge oss en till chans.

Men han vill helst inte prata om det. Jag vet inte vad jag ska göra, en sida av mig vill kasta ut honom medan den andra sidan vill kämpa för oss, men hur ska vi kunna gå vidare om vi inte kan prata om det som hänt.

Om någon som varit med om otrohet och har tips idéer om hur man kan gå vidare eller ta sig igenom är jag super tacksam.

Alla i min närhet tycker kasta ut honom, men jag vill inte bli påverkad av deras åsikter.

Tack på förhand

• Svar på tråden Vad hände (otrohet, vad händer nu?)
  • Anonym (Häpp)

Först och främst ska du lösa detta med din man. Min erfarenhet är att om man blandar in andra, vänner, familj eller liknande måste alltid försvara sitt val om man förlåter mannen. Det är mycket svårare att förlåta om man måste förklara detta för andra. Det är en viss "skam" i att ta tillbaka den otrogne.

Din man måste gå med på dina villkor hur du vill gå vidare, om du vill prata så måste han göra det, om du vill kasta saker måste han acceptera det.

Sen ska du fråga honom ett antal saker:
    1. Var det en engångsgrej?
    2. Var det bara sex?
    3. Varför var han otrogen - brist på sex, tillfällighet, sök efter hjälp ....?

Sen frågar du dig själv:
    1. Kan du förlåta honom - på riktigt, utan att skuldbelägga?
    2. Kan du leva med vetskapen om att han varit otrogen?
    3. Kan du lita på honom i framtiden?
    4. Älskar du honom ändå?

Många är alltför snabba att avsluta efter otrohet, andra går stärkta ur situationen och får ett bättre förhållande.

• Anonym (—)

Det känns ju inte som om han vill gå vidare och jobba på eran relation om han inte ens vill prata om det. Jag hade inte tvekat på vad jag själv hade gjort, då jag ser otrohet som ett val att man letar nytt och inte älskar varandra längre! Otroligt respektlöst gjort av din partner! I dina skor hade jag inte tvekat en sekund utan kastat ut honom! Hanns misstag och då får han skylla sig själv,

• Anonym (Engång)

Män och kvinnor är otrogna av olika anledningar.. För det mesta.

Jag har en gång gjort mitt livs största misstag, och varit otrogen. Det var enbart för sex.

Vi hade det dåligt redan innan. Ingen närhet, ingen bekräftelse.. Inget..

Så jag sökte det nån annanstans, fast jag älskade henne.

För kvinnor är det annorlunda. Jag tror att ni för det mesta måste ha ett känslomässigt först..

Nu spånar jag bara.. Men i mitt fall älskade jag henne fast jag ville ha sex med en annan.

Hur var förhållandet innan?

Hade ni sex...gav ni varandra bekräftelse... Visade ni att ni älskade varann.. Möttes ni halvvägs i allt eller var det bara den ena parten som fick som den ville...

Nu när det är han som varit otrogen.. Behöver du prata med en kille... Någon som kan sätta sig in i hur han kan ha tänkt.

En tjej kam inte tänka som en kille, dom kan bara sätta sig in i din sits... Och du behöver råd från bägge hållen.

• Hanonti

Tack för alla råd och tips =)

*Anonym (Häpp)

Tack för de smarta frågorna, både till mig och honom. Ja, skam det känner jag men mest för att inte "märkte" vad som pågick. De enda som vet är min mamma och bästa vän, båda säger att dom kommer respektera mitt beslut vad jag än väljer att göra.(fast dom är ändå tydliga med att dom inte gillar honom och att jag borde lämna honom istället för att kämpa.

*Anonym(?)

Får oxå känslan av att han inte vill gå vidare, men för att jag ska kunna gå vidare med eller utan honom så behöver jag fortfarande få svar.

*Anonym (en gång)

Tack för tipset att prata med en kille oxå, jag får båda könen synpunkter.

Jag tyckte vi hade ett bra förhållande, sexliv. Vi arbetar lite olika skift men försökte se till att hitta på saker ihop så mycket vi kunde.

Mvh

Svar på tråden Vad hände (otrohet, vad händer nu?)