• Anonym (help)

    Ska göra abort och jag ÄR LIVRÄDD...

    Så jag och sambon kom fram om att göra abort. Vill innerst inne (lite) behålla barnet, men i min livssituation så blir det bäst om vi väntar i 2-3 år till... Är så ung. Iallafall. Ringde igår och ska träffa abortläkaren (barnmorska?) nästa vecka och jag är i vecka 7 just nu.

    Det som gör mig orolig är att jag får välja själv vilken abort jag ska göra. Är livrädd för att bli sövd, men är rädd för att ligga hemma och krampa. Om det blir
    komplikationer eller vad som.
    Vet heller inte hur jag kommer må efteråt... Just nu mår jag ändå bra...

    Vilket abortmetod gjorde ni och hur mådde ni?

  • Svar på tråden Ska göra abort och jag ÄR LIVRÄDD...
  • Anonym (Ms)
    Anonym (help) skrev 2018-01-16 15:46:40 följande:

    Så jag och sambon kom fram om att göra abort. Vill innerst inne (lite) behålla barnet, men i min livssituation så blir det bäst om vi väntar i 2-3 år till... Är så ung. Iallafall. Ringde igår och ska träffa abortläkaren (barnmorska?) nästa vecka och jag är i vecka 7 just nu.

    Det som gör mig orolig är att jag får välja själv vilken abort jag ska göra. Är livrädd för att bli sövd, men är rädd för att ligga hemma och krampa. Om det blir

    komplikationer eller vad som.

    Vet heller inte hur jag kommer må efteråt... Just nu mår jag ändå bra...

    Vilket abortmetod gjorde ni och hur mådde ni?


    Jag gjorde medicinsk abort, i v.7+2 (första tabletten). Dock valde jag att göra den på sjukhus, och det skulle jag rekommendera dig också. Dels var personalen helt fantastiska. Otroligt omhändertagande, lyhörda och en trygghet. Jag ville göra aborten på sjukhus då jag vet med mig att jag brukar få väldiga smärtor vid mens, och var rädd för att det skulle vara detsamma vid aborten. Ska inte ljuga, jag hade riktigt ont. Men, är du på sjukhus kan du få den smärtlindring du behöver. Jag försökte "hålla ut" ganska länge, gör inte det om du får väldigt ont. Det finns ingen särskild heder eller stolthet i att härda ut smärta, ta emot smärtlindring om du behöver det. Det finns lite olika, tillslut gick jag med på det och fick lokalbedövning med spruta direkt in i livmoderstappen. Låter läskigare än vad det var, gick väldigt snabbt och smidigt och framförallt så släppte all smärta inom ca 30 sekunder. Var så skönt. Åkte hem efter ca 30 min efter det, hade inte mer ont alls, lite öm men använde en värmekudde som lindring.

    Så om du är rädd, vare sig för smärta eller komplikationer - gör den på sjukhuset.

    Har aldrig ångrat mig, var ca 1 år sedan. Kändes och känns fortfarande som rätt beslut, vill kunna ge ett bra liv till det livet jag väljer att sätta till världen. Om du tycker det är jobbigt, ta den samtalshjälp som erbjuds. Både för och efter om du känner att det behövs.

    Lycka till! Fråga mer om det är något du undrar.
  • Anonym (help)
    Anonym (Ms) skrev 2018-01-16 15:57:22 följande:
    Jag gjorde medicinsk abort, i v.7+2 (första tabletten). Dock valde jag att göra den på sjukhus, och det skulle jag rekommendera dig också. Dels var personalen helt fantastiska. Otroligt omhändertagande, lyhörda och en trygghet. Jag ville göra aborten på sjukhus då jag vet med mig att jag brukar få väldiga smärtor vid mens, och var rädd för att det skulle vara detsamma vid aborten. Ska inte ljuga, jag hade riktigt ont. Men, är du på sjukhus kan du få den smärtlindring du behöver. Jag försökte "hålla ut" ganska länge, gör inte det om du får väldigt ont. Det finns ingen särskild heder eller stolthet i att härda ut smärta, ta emot smärtlindring om du behöver det. Det finns lite olika, tillslut gick jag med på det och fick lokalbedövning med spruta direkt in i livmoderstappen. Låter läskigare än vad det var, gick väldigt snabbt och smidigt och framförallt så släppte all smärta inom ca 30 sekunder. Var så skönt. Åkte hem efter ca 30 min efter det, hade inte mer ont alls, lite öm men använde en värmekudde som lindring.

    Så om du är rädd, vare sig för smärta eller komplikationer - gör den på sjukhuset.

    Har aldrig ångrat mig, var ca 1 år sedan. Kändes och känns fortfarande som rätt beslut, vill kunna ge ett bra liv till det livet jag väljer att sätta till världen. Om du tycker det är jobbigt, ta den samtalshjälp som erbjuds. Både för och efter om du känner att det behövs.

    Lycka till! Fråga mer om det är något du undrar.
    Tack:) 

    Tror du man får välja o göra på sjukhuset? För hon nämnde i telefonen om  jag hade sambon hemma, vilket bara är på helger för båda vi jobbar 8-5 annars.. Så är bara helgen som kan funka, och vill få detta överstökat.
  • Anonym (Olika)

    Jag har gjort 3 stycken varav 2 st pga av missfall som inte ville lösa sig själva .

    Nr 1 när jag var 16 i v.7 med tabletter . Då fick jag ta på sjukhuset kommer jag ihåg och vänta där tills allt kommit igång . Jag tyckte det var riktigt jobbigt psykiskt men smärtan var inte så jätte farlig . Blödde några veckor sen va allt normalt .

    Nr 2 när jag var 23 i v.7 (missfall i v 6) då fick jag göra hemma med tabletter . Det gick rätt bra smärtan var också helt okej att leva med men kräktes som en gris och blödde väldigt mycket så var rätt svimfärdig.

    Nr 3 när jag var 24 i v 12 (missfall i v9) så fick jag välja om jag ville skrapas eller pröva tabletter valde att pröva hemma först eftersom det gått bra innan men denna gång var hemsk. Eftersom jag klara gången innan så bra så tyckte jag att sambon skulle åka till jobbet och jag kunde ringa om något hände . Det ångrar jag idag . Som tur var så fuck jag ivög ett sms med bara ordet hem på och han förstod .Det så bara pang efter en stund och smärtan var extrem samtidigt som jag störtblödde hela tiden . Jag låg o skaka bara och var verkligen helt borta och då hade jag ändå fått extra starka värktabletter och morfin med hem .Sambon fick tillslut sätta sig med mig i duschen då ja både kräktes och blödde ner allt . Och jag låg 4 dagar efter .

    Så det är väldigt olika tror jag hur man reagerar . Men om du ska göra hemma så ta på allvar att man faktiskt ska ha någon med sig <3

  • Anonym (Tjej)

    Du kan absolut göra på sjukhus om du är osäker. Jag har gjort på sjukhus varje gång och har gjort (tyvärr) 6 st medicinska aborter (och en kirurgisk). Fråga gärna om du undrar något... Har ju erfarenhet iaf.

  • Anonym (Tjej)

    Jag har mått illa/kräkts av tabletterna men aldrig haft det minsta ont förresten. Alltså 0 av 10.

  • Anonym (Ms)
    Anonym (help) skrev 2018-01-16 16:02:26 följande:

    Tack:) 

    Tror du man får välja o göra på sjukhuset? För hon nämnde i telefonen om  jag hade sambon hemma, vilket bara är på helger för båda vi jobbar 8-5 annars.. Så är bara helgen som kan funka, och vill få detta överstökat.


    Ja, det borde du få. Min sambo satt med mig hela tiden på sjukhuset, så det borde inte vara några problem. Han sprang och värmed värmekudden när det behövdes och gick med mig i korridoren (bra att gå runt). Inga problem. Tror de kanske föreslår hemma delvis för att de flesta helst är hemma. Men säg ayy du är orolig och helst vill vara på sjukhuset (om du nu vill det, vill du hellre vara hemma så ska du ju vara det). Min sambo var med på läkar/barnmorskebesöket innan aborten också, så har din sambo möjlighet att vara det så är han välkommen på det också.
Svar på tråden Ska göra abort och jag ÄR LIVRÄDD...