• sommar 77

    Sjukskriven v 26

    Hej !!

    Jag är i v 26 och har haft olika problem denna graviditet samt orolig efter tidigare missfall.

    Haft ont i magen, trött , blodtrycksfall och för en vecka sen ramlade jag ute pga blodtrycksfall och troligen spricka i revben. Haft/har så ont .

    Gick till läkare på mvc och hon sjukskrev mig hela februari.

    Jag har ett tufft jobb inom särskola så jag känner att jag inte kan/orkar vara där i mitt "tillstånd".

    Har tre barn sen innan och inga problem de graviditeterna.

    Läkarna skämtar och säger nu:-Ny pappa, det är därför:)

    Jag är också äldre (40) och det verkar som kroppen säger ifrån (rätt bra tränad i grunden och har sprungit mycket innan).

    Nu funderar jag....söka gravidpenning eller fortsätta vara sjukskriven sen...

    Har bf 30/4.

    Vet ju inte hur jag mår i mars men är ju då i v 32 något och lär inte vara piggare?

    Behöver råd!

  • Svar på tråden Sjukskriven v 26
  • sommar 77

    Ska lägga till att jag har lågt liggande moderkaka och läkaren skrev på intyget att det är risk för förtidig födsel om jag inte tar det lugnt.

  • Hoppfullhet

    Hade man kunnat välja, o ändå orsak föreligger, hade jag valt sjukpenning om möjligt. Är det inte samma ersättning? Vet du helt säkert att du hade bli IT godkänd för graviditetspenning kanske det inte spelar så stor roll men bra att tänka på är att den upphör 2 veckor innan BF o då får man ta semester, föräldradagar, tjl el annat. En sjukskrivning kan man rent krasst få fram till BF, vet jag flera som fått. Oavsett, hoppas sjukskrivningen gör nytta för dig och lycka till.

  • mockingbird

    Du har ju fått ett rätt så utförligt svar ovan?

    Graviditetspenning får man om arbetet anses farligt arbete (risker som inte går att undvika genom att följa arbetsmiljöreglerna) eller om omplacering inte går att ordna och bara fram till 2veckor innan bf. Sjukskrivning kan man få fram till bf.

    Graviditetspenning är ingenting du söker om hursom utan först ska du fråga arbetsgivare om de har lättare uppgifter du kan bli omplacerad till. Finns inte det så ska arbetsgivaren skriva ett utlåtande till FK osv.

    Vad du ska välja att ansöka om, kan bara du själv bestämma. Ersättningsnivån är densamma

Svar på tråden Sjukskriven v 26