• Anonym (Anonym)

Därför är det dyrt att gå till psykolog privat

Jag brukar vara här inne och läsa, men jag har aldrig skrivit något. Ett återkommande ämne verkar vara att många frågar sig varför det är så dyrt att gå till en psykolog (härmed kallat terapeut) privat. Jag känner att detta är ett ämne som behöver förklaras, så därför tänkte jag göra ett försök. Ha i åtanke att jag vill förhålla mig neutral i frågan, och skriver bara utifrån den begränsade kunskap jag har i ämnet kring företagande. Det här är INTE tänkt att kritisera människor som tycker att det är dyrt att gå i privat terapi, eftersom det ÄR dyrt. Men vi behöver se bakgrunden till det hela.

Säg att en terapeut tar 1500 kr per samtal. Det finns ingen terapeut som hinner med åtta samtal om dagen, sex samtal inklusive dokumentering är mer rimligt. Kostnader som måste täckas är dator, mjukvara såsom dokumentationsprogram och faktureringsprogram, sociala avgifter (vid sjukdom så får terapeuten inte en krona eftersom denne inte kan jobba) samt revisor. Vidareutbildningar kostar både pengar och arbetstid, så dessa är dubbla kostnader för terapeuten. Sen så kan det även vara så att patienter ställer in samtal, vilket innebär att det inte utgår en ersättning, inkomsten förloras.

Terapeuten får dessutom inte in alla pengar, drygt hälften försvinner i olika skatter. Kom även ihåg att priset på 1500 inkluderar moms på 25%. Totalt så kanske en terapeut kan dra in runt 3000 kr på en sådan arbetsdag (som från början omsatte 9000 kr).

Det är fortfarande mycket pengar, eller hur? Men fortsätter man att räkna på det så går det att jämföra med vad andra yrkesgrupper kan dra in på en arbetsdag. Vad kostar det att hyra in en snickare för att installera en skorsten (från kamin)? Det tar en arbetsdag och kostnaden ligger någonstans kring 15.000 kr. Tänk då på att en terapeut har minst fem års utbildning, medan snickaren har kunnat jobba under dessa fem år (först som lärling med lön, sedan som snickare). Terapeuten måste väl åtminstone komma "ikapp" för dessa fem år, rent lönemässigt? Fem års studier, det innebär att snickaren ligger plus på ca en och en halv miljon, medan terapeuten har studieskulder på en kvarts miljon (och dessutom levt väldigt mycket fattigare än snickaren under dessa år.

Det här är anledningen till varför det är så dyrt att gå till en terapeut (för det ÄR dyrt att gå till en terapeut privat, inget snack om den saken). Terapeutens livslön ligger långt efter de som börjat arbeta, och livslönen ligger efter väldigt länge, vilket låter lite märkligt med tanke på att det BORDE löna sig att utbilda sig.

Tyvärr är detta verkligheten för terapeuter, vilket speglas i priset. Många tycker att terapeuter skulle ta mindre betalat, men är det verkligen rimligt att en terapeut, med fem års utbildninig (räknat på psykologutbilningens 300hp) ska ha en livslön som är lägre än en snickares, hantverkares, byggjobbares eller annan arbetsgrupp som har en betydligt kortare utbildning? Jag tycker inte det. Har en människa spenderat fem år på en utbildning så måste den utbildningen löna sig. Annars så kommer färre och färre att utbilda sig.

Hoppas att detta kan ge någon sorts insikt i varför det kostar så mycket pengar att gå till en privat terapeut. Tyvärr så är det såhär verkligheten ser ut. Jag vill även skriva att det idag satsas mer och mer pengar på psykiatri inom den offentliga vården, vilket gör att det ska bli lättare för människor som inte har så mycket pengar att ändå få hjälp. Det finns redan idag stor möjlighet att komma till kuratorer på vårdcentraler och fler och fler vårdcentraler arbetar med att anställa psykologer. Och när det kommer till samtalshjälp så kan jag lova att utbildningen på den som man får tala med har mindre betydelse. En inkännande, validerande kurator kommer att hjälpa en behövande människa hundra gånger mer än en psykolog som man inte kommer bra överens med. När allt kommer omkring så är det en människa man sitter och pratar med, inte en utbildning.

Om tråden är olämpligt placerad så får den gärna flyttas till ett bättre ställe =)
    Kom även ihåg att hålla god ton om ni vill skriva något. Det här är en plats där vi alla ska samsas och trivas, ingen tjänar på att vara elak mot någon annan.

• Svar på tråden Därför är det dyrt att gå till psykolog privat
  • Kantorskan

Jättebra inlägg! Verkligen. -Men snälla, jämför inte med en snickare som att den är en lägre stående varelse!! För att bli färdig snickare med yrkesbevis (som tyvärr få har) tar det rätt många år... nämner här ingen specifik siffra med risk att säga fel, men det närmar sig 5 år. Det finns yrken, ja, som har lägre utbildning, men att bli en duktig hantverkare görs inte på en kafferast.
    -Sen är det helt riktigt att de, precis som du nämner, får lärlingslön under utbildningen, men det hör inte hit i min kommentar.

• Anonym (Anonym)

Hej.
    Det var verkligen inte min mening med att tala illa om hantverkare, anledningen till varför jag tog upp just hantverkare var för att påvisa att dessa grupper inte blir kritiserade på samma sätt för att de tar det pris som de gör. Tanken var att lätt illustrera hur fort 15.000 kr kan försvinna när man anlitar en hantverkare och ställa det i förhållande till att så många kritiserar att det kostar så mycket att gå till en terapeut.

Jag kan mycket väl ha formulerat mig på ett sätt som kan tolkas som att jag är kritisk mot hantverkare, men syftet var inte att kritisera dessa grupper, och jag har absolut inte skrivit om dessa grupper som att de är lägre stående (jag vill minnas att jag skrev kortare eller lägre utbildning, men det är just eftersom det är en kortare eller lägre utbildning att utbilda sig till en hantverkare). Vi är nog många som vänder oss till hantverkare när vi behöver hjälp med saker runtomkring, skillnaden ligger i hur vissa verkar se på denna utgift i förhållande till utgiften som blir när man behöver hjälp.

Sen så ska jag också vara tydlig med att jag tycker att ALLA borde kunna få den hjälp som de känner att de behöver. Vi betalar alla så höga skatter så att all vård (inklusive tandvård) självklart skulle vara helt gratis.

• Anonym (Aa)

En psykolog är inte alltid till hjälp, inte min iallafall.. Hon vill ha betalt för att själv sitta och babbla. Det är hon som får MIN hjälp! Så i princip betalar jag ju för en utbildning, för efter det här kan jag själv börja med praktik

Men hursomhelst, det behöver inte vara så dyrt, man kan få psykolog via LOV för endast 100:-/session. Helt ok! För alla. En psykolog får pengar för lite skvaller tajm och en patient har uppfyllt sjukskrivnings krav!

• Anonym (Anonym)

Hej, Aa. Jag förstår hur du känner det, och det är det jag ville uttrycka med att jag skrev att en kurator kan vara till betydligt mer hjälp. Jag menar, man sitter ju inte och pratar med en utbildning, utan med en människa, och det är nog många som även känt att de har lättare att prata med sina vänner (trots att vännerna kanske inte har någon som helst utbildning i liknande ämnen som detta). Det ser jag som stärkande i min tankegång om att det faktiskt inte är utbildningen som avgör hur bra ett samtal är, det är hur bra människorna kommer överens och förstår sig på varandra =)

Och absolut, det vill jag också trycka på, det finns vägar att gå till psykologer, kuratorer, terapeuter och allt möjligt via landstinget, och DÅ står staten för kostnaderna. Detta tycker jag personligen borde utökas, så att ALLA får den hjälp de känner att de behöver, för högkostnadskyddet dessutom. Men av det lilla jag känner till så verkar det som att vi mer och mer är på väg åt det här hållet, och det misstänker jag att så gott som alla tycker är bra. Det är jättebra att socialstyrelsen gått ut och sagt att vårdcentralerna behöver erbjuda mer psykiatrisk hjälp till människor, för ingen ska behöva må dåligt bara för att den inte har råd att vända sig till en privat terapeut.

• Anonym (Utbildning har betydelse)

Jag tycker ditt inlägg är bra förutom det där att du inte anser att utbildningen har betydelse, för isåfall är det ingen mening att utbilda sig till psykolog om man ska hålla på med samtalsterapi, då kan vem som helst som är inkännande etc göra det.

För mig har det betytt väldigt mycket att gå till en psykolog, en kurator (utan vidareutbildning) kan inte behandla mig eftersom de saknar kunskapen. Jag är bipolär, har autism och generellt ångestsyndrom. En kurator har ingen djupare utbildning om de sjukdomarna, de kan inte se om jag håller på att få ett skov, eftersom de inte vet hur de olika diagnoserna uttrycker sig kan det bli väldigt fel, det är inte ovanligt att de utan rätt utbildning försöker behandla bort något som har med autismen att göra och det går inte. De har oftast ingen större koll på hjälpmedel heller. Terapi handlar om betydligt mer än att vara inkännande.

• Anonym (Anonym)

Hej.

Forskning har faktiskt visat på att den primära faktorn för hur en framgångsrik behandling blir till inte beror på ex vilken metod som används av terapeuten, utan har med allians att göra (exempelvis: www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3198542/).

Med detta menar jag inte att utbildning saknar betydelse, det jag menar är att forskning under en längre tid har påvisat att alliansen mellan behandlare och mottagare är en viktigare faktor än metod (och därmed även utbildning, då utbildning ges i metoder). På liknande sätt så finns det forskning som tyder på att terapeuter med lång erfarenhet generellt sett inte har ett bättre behandlingsresultat än terapeuter med kort erfarenhet.

För vissa så hjälper inte en psykolog alls, för andra hjälper det massa. För vissa har kurator varit väldigt givande, för andra inte. Det jag vill få fram är att man inte ska stirra sig blind på individens utbildning när man söker hjälp, och man ska absolut inte tänka att man får sämre behandling om man får träffa en kurator (däremot får man kanske hjälp lite snabbare).

Köerna till psykolog och kurator är tyvärr långa, men jag hoppas att dessa köer minskar i och med att mer pengar satsas på den psykiatriska vården.

Känner du att du har en bra terapeut, håll fast vid den helt enkelt :) Tyvärr finns det ju även en i tråden som inte haft samma tur, trots att utbildningen på terapeuten varit densamma. Det är det jag tycker är viktigt att framhäva.

• Anonym (Aa)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-01-17 17:11:59 följande:

Hej.

Forskning har faktiskt visat på att den primära faktorn för hur en framgångsrik behandling blir till inte beror på ex vilken metod som används av terapeuten, utan har med allians att göra (exempelvis: www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3198542/).

Med detta menar jag inte att utbildning saknar betydelse, det jag menar är att forskning under en längre tid har påvisat att alliansen mellan behandlare och mottagare är en viktigare faktor än metod (och därmed även utbildning, då utbildning ges i metoder). På liknande sätt så finns det forskning som tyder på att terapeuter med lång erfarenhet generellt sett inte har ett bättre behandlingsresultat än terapeuter med kort erfarenhet.

För vissa så hjälper inte en psykolog alls, för andra hjälper det massa. För vissa har kurator varit väldigt givande, för andra inte. Det jag vill få fram är att man inte ska stirra sig blind på individens utbildning när man söker hjälp, och man ska absolut inte tänka att man får sämre behandling om man får träffa en kurator (däremot får man kanske hjälp lite snabbare).

Köerna till psykolog och kurator är tyvärr långa, men jag hoppas att dessa köer minskar i och med att mer pengar satsas på den psykiatriska vården.

Känner du att du har en bra terapeut, håll fast vid den helt enkelt :) Tyvärr finns det ju även en i tråden som inte haft samma tur, trots att utbildningen på terapeuten varit densamma. Det är det jag tycker är viktigt att framhäva.

Det är jätteviktigt att framhäva, och även så att den här terapeut har gedigen erfarenhet inom min problematik. Hon har en stor verksamhet och ganska fancy utbildningar osv. Lite fin i kanten så där lagom, kan ibland skryta rätt bra över sin karriär. Men är inte alls intresserad av att ge vägledning, efter 20 sessioner kan jag ärligt talat inte säga vad jag fått hjälp med. Bara fått prata av mig om ens och blivit avbruten. Hon refererar antingen till sig själv eller någon annan patient. Eller avbryter med nyfikna frågor, exempelvis om jag pratar om bygget avbryter hon med frågor om kostnader för att hon själv funderat på att renovera. Ibland när jag kommit inleder hon med exempel betalning och nya tider (detta tar nästan ibland tio minuter av min tid som hon räknar in i tiden), och oftast får jag skit tider trots att jag vädjar om lite mer senarelagda tider eftersom jag får resa 70 minuter, men lyssnar inte en enda gång utan typ svarar med att hon vill jag ska få resten av dagen eller att jag lättare får parkering etc. Bara va?

Så definitivt är ditt inlägg viktigt att diskutera, inte förminska yrkesgrupper, men lägga vikt vid just det du nämner "pratar inte med en utbildning".
  • Anonym (Negativ)

Tja! De bedriver ju inte välgörenhet gratis utan vill väl tjäna pengar som alla andra. Sen kanske den genomsnittliga privatpsykologen inte är fullbokad mån-fre utan de har nog en genomsnittlig beläggning på låt oss för enkelhetens skull säga fyra sessioner om dagen.

Det blir 30000 i veckan. Men då försvinner ungefär hälften i skatt på direkten. Så de tjänar kanske 60000 i månaden efter skatt.

(Men då har jag ju räknat på att de jobbat 5dgr/v * 52v/år och så ser det ju inte ut. Inte i verkliga livet. Röda helgdagar i kalendern, semester och kostsamma kurser och konferenser får man ju räkna in i kalkylen. Samt sjukdagar på det..)

Sen kanske lokalhyran i en storstad går på 15-20000? I större städer brukar psykologer ofta ha mottagning på väldigt centrala adresser.

Sociala avgifter på det, studielån, elräkning, försäkringar samt en massa andra småutgifter på det. Antagligen är psykologen ansluten till nån förmedling som tar kanske 20% av intäkten eller en fast avgift på flera tusen varje månad.

Sen är det kanske utgifter för dator, tidsbokningsprogram och möbler till väntrum och sådant på kanske en 20000 om året.

• Anonym (Negativ)

Så ja..

Hur många hinner en psykolog ta emot per dag. Max sex skulle jag gissa, om man kanske nu inte har extraöppet lite längre nån en/kväll i veckan.

Med fyra kunder om dagen, 45-60 min åt gången +30-40 minuters antecknande, samt dessutom en för liten förberedelsetid innan varje kund för att läsa igenom anteckningar och fundera igenom upplägget. Ja då har nästan en arbetsdag gått. Lägg till en liten paus varje för och eftermiddag för att dricka vatten och gå på toa samt kanske ta en macka och dricka en kopp kaffe. Plus en lunch på 40 min... Så många kunder om dagen hinner en psykolog kanske inte ta emot.

Om det nu ens går att fylla alla lediga tider med kunder som som har råd att springa och prat av sig.

Jag tror inte att en privatpraktiserande psykolog som är någotsånär framgångsrik har svårt att dra in pengar. Men det är ju inte så att 1500 i timmen går rakt ned i den egna fickan. Ett par-tre hundra kanske blir över?

• Anonym (Negativ)

Så ja..

Hur många hinner en psykolog ta emot per dag. Max sex skulle jag gissa, om man kanske nu inte har extraöppet lite längre nån en/kväll i veckan.

Med fyra kunder om dagen, 45-60 min åt gången +30-40 minuters antecknande, samt dessutom en för liten förberedelsetid innan varje kund för att läsa igenom anteckningar och fundera igenom upplägget. Ja då har nästan en arbetsdag gått. Lägg till en liten paus varje för och eftermiddag för att dricka vatten och gå på toa samt kanske ta en macka och dricka en kopp kaffe. Plus en lunch på 40 min... Så många kunder om dagen hinner en psykolog kanske inte ta emot.

Om det nu ens går att fylla alla lediga tider med kunder som som har råd att springa och prat av sig.

Jag tror inte att en privatpraktiserande psykolog som är någotsånär framgångsrik har svårt att dra in pengar. Men det är ju inte så att 1500 i timmen går rakt ned i den egna fickan. Ett par-tre hundra kanske blir över?

• Anonym (Utbildning har betydelse)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-01-17 17:11:59 följande:

Hej.

Sidan du länkade till handlar om att det inte spelar någon roll vilken psykoterapimetod som används, en kurator (utan vidareutbildning) har inte psykoterapisamtal överhuvudtaget. Det känns som att du missförstår lite. En psykoteraput är en person som har gått steg 1 och 2 i psykoterapiutbildningen, steg 1 ingår i psykologprogrammet. Det finns ingen som säger att det inte spelar någon roll vilken utbildning terapeuten har, tvärtom, forskare och vården varnar för de som saknar utbildning, det du läser om handlar om evidensbaserade metoder de som är utbildade använder.

Inom vården kommer en kurator (utan vidareutbildning) direkt avsäga sig och skicka vidare en patient som kuratorn saknar utbildning för att behandla, man behandlar inte komplex psykisk ohälsa på vårdcentralen. Sålänge man är i allmänna vården behöver man inte tänka på utbildning, vården sköter det åt en, men går man privat måste man ha koll själv.

Det handlar inte heller om att man får sämre behandling av en kurator (utan vidareutbildning) vid lättare psykisk ohälsa fungerar det precis lika bra som en psykolog, det jag säger är att kuratorer varken kan eller ska ta hand personer med svårare problem. Det är lite som att man inte göra cancerbehandlingar på vårdcentralen, det gör man inte för att allmänläkaren är dålig utan för att varken kunskaperna eller resurserna finns på VC.
  • Anonym (Anonym)

Nej, jag förstod precis vad du menade och vad jag svarade på. Terapeutiska samtal kan se väldigt olika ut, det finns idag över 200 godkända metoder att använda (godkända av Socialstyrelsen). Att samtala med någon blir inte per automatik bättre pga en utbildning (men det ökar chansen). Aa här i tråden har en egen erfarenhet som talar rakt emot din, och det är därmed troligt att Aa skulle få mer hjälp av en annan person, det även om personen ifråga var en kurator. Anledningen till varför jag tar upp detta är eftersom det finns många som tänker att de inte får rätt vård då de "bara" får träffa en kurator. Det ville jag förtydliga och sägaatt det inte alls behöver innebära sämre vård (Aa här i tråden har gett ett bra exempel på en välutbildad psykolog som, trots sin utbildning, inte upplevs som behjälplig).

Det stämmer, komplex problembild remitteras vidare till specialistvård (där man får gå längre tid exempelvis), men tänk då också på att denna komplexa problematik inte heller brukar behandlas privat (individer med komplex problematik brukar, självfallet med många undantag, inte tillhöra en ekonomiskt stark grupp).

Svar på tråden Därför är det dyrt att gå till psykolog privat