Därför är det dyrt att gå till psykolog privat
Jag brukar vara här inne och läsa, men jag har aldrig skrivit något. Ett återkommande ämne verkar vara att många frågar sig varför det är så dyrt att gå till en psykolog (härmed kallat terapeut) privat. Jag känner att detta är ett ämne som behöver förklaras, så därför tänkte jag göra ett försök. Ha i åtanke att jag vill förhålla mig neutral i frågan, och skriver bara utifrån den begränsade kunskap jag har i ämnet kring företagande. Det här är INTE tänkt att kritisera människor som tycker att det är dyrt att gå i privat terapi, eftersom det ÄR dyrt. Men vi behöver se bakgrunden till det hela.
Säg att en terapeut tar 1500 kr per samtal. Det finns ingen terapeut som hinner med åtta samtal om dagen, sex samtal inklusive dokumentering är mer rimligt. Kostnader som måste täckas är dator, mjukvara såsom dokumentationsprogram och faktureringsprogram, sociala avgifter (vid sjukdom så får terapeuten inte en krona eftersom denne inte kan jobba) samt revisor. Vidareutbildningar kostar både pengar och arbetstid, så dessa är dubbla kostnader för terapeuten. Sen så kan det även vara så att patienter ställer in samtal, vilket innebär att det inte utgår en ersättning, inkomsten förloras.
Terapeuten får dessutom inte in alla pengar, drygt hälften försvinner i olika skatter. Kom även ihåg att priset på 1500 inkluderar moms på 25%. Totalt så kanske en terapeut kan dra in runt 3000 kr på en sådan arbetsdag (som från början omsatte 9000 kr).
Det är fortfarande mycket pengar, eller hur? Men fortsätter man att räkna på det så går det att jämföra med vad andra yrkesgrupper kan dra in på en arbetsdag. Vad kostar det att hyra in en snickare för att installera en skorsten (från kamin)? Det tar en arbetsdag och kostnaden ligger någonstans kring 15.000 kr. Tänk då på att en terapeut har minst fem års utbildning, medan snickaren har kunnat jobba under dessa fem år (först som lärling med lön, sedan som snickare). Terapeuten måste väl åtminstone komma "ikapp" för dessa fem år, rent lönemässigt? Fem års studier, det innebär att snickaren ligger plus på ca en och en halv miljon, medan terapeuten har studieskulder på en kvarts miljon (och dessutom levt väldigt mycket fattigare än snickaren under dessa år.
Det här är anledningen till varför det är så dyrt att gå till en terapeut (för det ÄR dyrt att gå till en terapeut privat, inget snack om den saken). Terapeutens livslön ligger långt efter de som börjat arbeta, och livslönen ligger efter väldigt länge, vilket låter lite märkligt med tanke på att det BORDE löna sig att utbilda sig.
Tyvärr är detta verkligheten för terapeuter, vilket speglas i priset. Många tycker att terapeuter skulle ta mindre betalat, men är det verkligen rimligt att en terapeut, med fem års utbildninig (räknat på psykologutbilningens 300hp) ska ha en livslön som är lägre än en snickares, hantverkares, byggjobbares eller annan arbetsgrupp som har en betydligt kortare utbildning? Jag tycker inte det. Har en människa spenderat fem år på en utbildning så måste den utbildningen löna sig. Annars så kommer färre och färre att utbilda sig.
Hoppas att detta kan ge någon sorts insikt i varför det kostar så mycket pengar att gå till en privat terapeut. Tyvärr så är det såhär verkligheten ser ut. Jag vill även skriva att det idag satsas mer och mer pengar på psykiatri inom den offentliga vården, vilket gör att det ska bli lättare för människor som inte har så mycket pengar att ändå få hjälp. Det finns redan idag stor möjlighet att komma till kuratorer på vårdcentraler och fler och fler vårdcentraler arbetar med att anställa psykologer. Och när det kommer till samtalshjälp så kan jag lova att utbildningen på den som man får tala med har mindre betydelse. En inkännande, validerande kurator kommer att hjälpa en behövande människa hundra gånger mer än en psykolog som man inte kommer bra överens med. När allt kommer omkring så är det en människa man sitter och pratar med, inte en utbildning.
Om tråden är olämpligt placerad så får den gärna flyttas till ett bättre ställe =)
Kom även ihåg att hålla god ton om ni vill skriva något. Det här är en plats där vi alla ska samsas och trivas, ingen tjänar på att vara elak mot någon annan.