• K Kalle

Rollo-fluff på laktosfri grädde- tillsätta gelatin???

Jag har tidigare gjort dumlefluff på laktosfri grädde och upplever att den inte håller sig fluffig lika länge som fluff på vanlig grädde. den blir lätt lite rinnig och lös efter ett antal timmar. Jag ska göra tårtan dagen innan den ska serveras. Ska jag tillsätta lite gelatin i fluffet för säkerhets skull?

• Svar på tråden Rollo-fluff på laktosfri grädde- tillsätta gelatin???
  • laktosss

Varför gör du den på laktosfri grädde för? Dumle i sig innehåller jättemycket laktos, vilket också Rollo gör (dock inte lika mycket).

Laktosfri grädde är mer svårvispad, så bara du vispar den längre än vid vanlig grädde så håller den sig.
    Men kom ihåg att tårtan blir allt annat än laktosfri, så att du inte säger det till gästerna tänker jag.

• K Kalle
    laktosss skrev 2018-01-18 09:38:38 följande:

Varför gör du den på laktosfri grädde för? Dumle i sig innehåller jättemycket laktos, vilket också Rollo gör (dock inte lika mycket).

Laktosfri grädde är mer svårvispad, så bara du vispar den längre än vid vanlig grädde så håller den sig.
    Men kom ihåg att tårtan blir allt annat än laktosfri, så att du inte säger det till gästerna tänker jag.

Jag ska göra fluff på Rollo-kolor. En gäst är laktosintolerant. Tål lite laktos med definitivt inte lika mycket som det är i 3 dl vispgrädde.

Jag har som sagt gjort fluff tidigare - när jag gjort den på laktosfri grädde har den inte hållit formen lika länge.
  • Afterlife

Jag har upplevt att det är skillnad på olika märken av laktosfri grädde. Har du testat olika?

• K Kalle
    Afterlife skrev 2018-01-18 10:05:52 följande:

Jag har upplevt att det är skillnad på olika märken av laktosfri grädde. Har du testat olika?

Nej. Jag gör inte fluff så ofta. Nu har vi köpt samma som sist - Norrmejeriers.
  • Afterlife
    K Kalle skrev 2018-01-18 10:12:32 följande:
    Nej. Jag gör inte fluff så ofta. Nu har vi köpt samma som sist - Norrmejeriers.
    Det var längesedan jag använde den så jag minns inte. Nu använder jag antingen Valio eller Arla och Arlas håller sig faktiskt något bättre. Fast jag gör cream cheese-frosting iofs.
  • K Kalle

Tja, jag vet inte vad jag ska göra. Chansa och ha fluffen inne i tårtan eller ha annat inuti och fluffen utanpå. Då kan jag ta på den samma dag.

Svar på tråden Rollo-fluff på laktosfri grädde- tillsätta gelatin???