Vad händer om man röstar blankt i valet?
Gynnar de den redan sittande regeringen eller vart går en sådan röst?
Tam proteströst. Den går ingenstans.
Att du röstar blankt betyder att ingen får din röst. Det gynnar ingen.
Tam proteströst. Den går ingenstans.
Jag röstar blankt, och kommer att göra det igen. Jag vet att det gynnar mig, eftersom det är mitt långfinger till allt och alla.
Så låt säga att halva Sverige röstar blankt vilket man kunde önska, vad händer då?
Säg att 10% röstar blankt eller på partier som inte kommer in i riksdagen. Villka som bildar regering beror på vilket block som blivit störst. Platserna i riksdagen fördelas utifrån den procent de partier som kommit in har av helheten i riksdagen. Även om ett parti får 15% av rösterna så får de kanske 19% av platserna i riksdagen. Man lämnar inte tomma stolar i riksdagen baserat på de partier som inte kom in eller de som röstade blankt.
Om du röstar blankt, dvs. lämnar valsedeln tom, räknas den som en blank röst vid sammanräkningen. En blank röst räknas som ogiltig och påverkar inte mandatfördelningen mellan partierna. Däremot räknas de blanka såklart med bland valdeltagandet. Valmyndigheten och länsstyrelserna redovisar hur många som röstat blankt.
Så, om du röstar blankt så är din röst "ogiltig" och räknas alltså inte med när man ska fördela mandaten (platserna) i riksdag/landsting/kommun. Däremot så räknas dem med när man sammanställer hur många som gått och röstat.
10% blankröster finns alltså med när man pratar om ett röstdeltagande på säg 90%.
Om dessa 10% som röstade blankt inte ens gått dit utan stannat hemma så hade röstdeltagandet varit 10% lägre. Vad tror du låter bäst i media när man pratar om röstdeltagande?
Här är en länk om när vi röstade om vi skulle få euro i Sverige.
Röstberättigade: 7077502
Folk som röstade: 5842788 (82,57%)
Nej-röster: 3265341 (55,91% av de som röstade)
Men, om man tar de som röstade nej (den sida som vann av de som röstade) kontra hela den röstberättigade befolkningen så var det mindre än 50% som sa nej.
Samma i vissa länder när det är val. I USA var det tex drygt 50% av de röstberättigade som tog sig till valurnorna i presidentvalet. För att vara ett demokratiskt land så är det en rätt dålig siffra. Trots att den siffran legat på 50-55% sen 1972 så har ingen bemödat sig om att ta reda på varför så få amerikaner ens orkar bry sig om att rösta. I de länder där man har ett högt valdeltagande (som i Sverige) gör ett sjunkande röstdeltagande att man försöker ta reda på varför folk inte orkar bry sig. Så en soffliggare gör mer "nytta" i att visa missnöje än en blankröstare eftersom om man tar reda på varför någon inte orkar ge sig ut och rösta har man chansen att vinna den personens röst nästa gång.
Vi har en skyldighet att rösta eftersom vi lever i en så kallad demokrati. (Fast jag anser snarare att vi lever i en demokratur...) Att rösta blankt påverkar inte på något sätt. Då är det bättre att kolla upp vilka små partier som finns som man kan rösta på men som knappt syns i propagandan inför valet.
En blank röst räknas som en ogiltig röst och den räknas inte alls, du gynnas alltså inget parti, det spelar ingen roll hur många som röstar blankt så ser reglerna ut. Jag tycker det är bättre att rösta blankt än inte alls, på så vis visar man aktivt sitt missnöje och skiter inte bara i det. Men du borde hitta något parti du gillar, det finns tusentals och du kan beställa röstsedlar om det inte finns i vallokalen.