• Ellkaramell

Vilka gränsvärden för TSH har de olika IVF-klinikerna?

Hej!

Jag har lite högt TSH (senast 4.76) och genomgår fertilitetsutredning. Läkaren där vi har påbörjat utredning tyckte inte att mitt värde behöver behandlas. Jag har för mig att jag läst att andra kliniker har lägre gränsvärden, men jag skulle gärna ha det svart på vitt! Dels för att kunna informera min läkare och dels för att ev byta klinik och gå nånstans där de behandlar TSH. Det känns extremt dumt att genomgå IVF utan att mitt värde är så bra som möjligt känner jag.

Därför vill jag gärna veta vilket gränsvärde era kliniker har för TSH! Eller vid vilka värden ni har fått behandling (och var!). Kommentera gärna anonymt om ni inte vill outa var i landet ni går med era vanliga nick :)

Jättetacksam för hjälp!!

• Svar på tråden Vilka gränsvärden för TSH har de olika IVF-klinikerna?
  • nascimur

Det låter  högt. Jag hade också höga TSH innan jag startade IVF-karusellen. Min husläkare, som började medicineringen, var nöjd när vi tangerade 2. Men min gynekolog tyckte inte att det räckte och gav mig en högre dos Levaxin så att vi kom ner till ca 1 - 1,5.

Viktigt med att kontrollera relativt ofta. Mina TSH-värden påverkas kraftigt av både IVF-mediciner och stressnivån. Min vårdcentral vill inte kolla oftare än 2 ggr/år, men man kan be gyn om remiss eller betala själv på Werlabs. Kostar ca 200-300 kr.

Tyvärr har det inte hjälpt än. Två missfall under IVF, inga naturliga graviditeter.

• Helmut2

Enstaka tsh över 4 behöver inte betyda något. Är det fortsatt över 2.5 vid provtagning om ett par v och efter en god natts sömn och vila innan provtagning 15 min, och speciellt om du har antikroppar bör man inför ivf sätta in levaxin. Generellt sett genomför man inte ivf om tsh inte är längre än 2,5.

Jag har antikroppar men tsh runt 2. Jag har ej fått levaxin.

• Anonym (Nordic ivf)

Jag hade 2.6 tror jag o fick då 0.25 som höjdes till 0.5, detta var 2015. Äter fortfarande levaxin då vi gärna vill försöka med syskon om ngt år. Tror att kliniken inte ville behandla över 2 , senast låg jag på 0.7.

Har också läst att de har blivit ändring på värdet o jag undrar varför? Kan det vara att det har kommit fram att det inte har någon betydelse ....

• Helmut2

Jag har pratat med en endokrinolog som forskat på detta. Han menar inte att de värdena vi rör oss med (ths under 10, t4 normalt) spelar roll för naturlig fertilitet. Dock brukar man fortfarande vilja behandla inför ivf, högre tsh ökar nämligen missfallsrisken. Men oklart hur högt det ska vara. Nya studier har visat en minde roll för tsh inom fertilitet kanske därför som gränserna ändrats.

• Anonym (Preggo)

På fertilitetscentrum i sthlm satte de mig på levaxin vid tsh på 3,8. Vet inte deras gränsvärden men fick 50 mg och var nere på ca 1 vid nästa provtagning och vi körde igång då.

• Ellkaramell
    nascimur skrev 2018-01-21 19:56:40 följande:

Det låter  högt. Jag hade också höga TSH innan jag startade IVF-karusellen. Min husläkare, som började medicineringen, var nöjd när vi tangerade 2. Men min gynekolog tyckte inte att det räckte och gav mig en högre dos Levaxin så att vi kom ner till ca 1 - 1,5.

Viktigt med att kontrollera relativt ofta. Mina TSH-värden påverkas kraftigt av både IVF-mediciner och stressnivån. Min vårdcentral vill inte kolla oftare än 2 ggr/år, men man kan be gyn om remiss eller betala själv på Werlabs. Kostar ca 200-300 kr.

Tyvärr har det inte hjälpt än. Två missfall under IVF, inga naturliga graviditeter.

Hade du också bara en liten tsh-förhöjning när Levaxin sattes in eller var det mer rejält förhöjt? Problemet verkar ju vara oss som har värden mellan 2.5-10 typ, där läkarna inte verkar vara överens om Levaxin behövs eller inte...

Hoppas ni lyckas snart (om ni fortfarande försöker)!
  • Ellkaramell
    Helmut2 skrev 2018-01-21 22:01:51 följande:

Enstaka tsh över 4 behöver inte betyda något. Är det fortsatt över 2.5 vid provtagning om ett par v och efter en god natts sömn och vila innan provtagning 15 min, och speciellt om du har antikroppar bör man inför ivf sätta in levaxin. Generellt sett genomför man inte ivf om tsh inte är längre än 2,5.

Jag har antikroppar men tsh runt 2. Jag har ej fått levaxin.

Hm men jag undrar om det verkligen stämmer att man inte genomför ivf om inte tsh < 2.5 eller om det är en "familjelivsmyt"? Mina ivf-läkare (jag har bett om second opinion och alltså pratat med flera, har även sökt till två olika kliniker) säger nämligen att tsh upp till 6-10 påverkar ingenting, så det behandlar de inte. Har sett samma från andra kliniker i andra trådar. Jag förstår inte var alla dessa familjelivsanvändare går nånstans, där läkarna verkar vara så liberala med behandling - jag hittar dem ju inte i verkliga livet!

Intressant med det du skriver i ditt senare inlägg om endokrinologen! Hoppas att det stämmer, eftersom jag är obehandlad. Samtidigt känner jag personligen att Levaxin absolut är värt att testa och att jag hellre vill att mina nivåer ska vara optimerade. Därför vill jag gärna hitta en läkare som tänker samma.

Jag har för övrigt också antikroppar och mitt tsh har pendlat mellan 3 och 5 under de senaste åren, så det är inget enstaka värde.
  • Ellkaramell
    Anonym (Preggo) skrev 2018-01-21 23:37:25 följande:

På fertilitetscentrum i sthlm satte de mig på levaxin vid tsh på 3,8. Vet inte deras gränsvärden men fick 50 mg och var nere på ca 1 vid nästa provtagning och vi körde igång då.

Var detta längesen eller nyligen? TACK för ditt svar!! Jag håller på att välja klinik och det betyder jättemycket för mig att kunna hitta en klinik där man väljer att optimera tsh-nivåerna innan ivf, det känns viktigt för mig! :)
  • Ellkaramell
    Anonym (Preggo) skrev 2018-01-21 23:37:25 följande:

Haha såg nu att du heter "Preggo" - det kanske inte var alltför längesen då...? ;) och grattis!!
  • Ellkaramell
    Anonym (Nordic ivf) skrev 2018-01-21 22:43:39 följande:

Jag hade 2.6 tror jag o fick då 0.25 som höjdes till 0.5, detta var 2015. Äter fortfarande levaxin då vi gärna vill försöka med syskon om ngt år. Tror att kliniken inte ville behandla över 2 , senast låg jag på 0.7.

Har också läst att de har blivit ändring på värdet o jag undrar varför? Kan det vara att det har kommit fram att det inte har någon betydelse ....

Oj! Sjukt att läkarna behandlar så otroligt olika! Läste i en annan tråd om tsh att nån inte fått behandling trots tsh 6.2 liksom och du fick behandling vid 2.6... 

Jag har läst att det kom nya riktlinjer i november förra året. Det var nånting om att man "överskattat" dom studier som finns och att det inte finns tillräckliga bevis som stödjer att man ska behandla så låga nivåer. Det enda som är bevisat är högt tsh över 10 har betydelse. Exempelvis mina läkare (jag försökte först få min ivf-läkare att medicinera, sen bad jag att få prata med en annan läkare på kliniken som sa samma sak, sen sökte jag min husläkare som sa samma sak, då sökte jag en privat gynekolog som sa samma sak... så jag har verkligen kämpat för behandling) säger att de inte behandlar tsh förrän det är över 10 eftersom det inte finns bevis på att det förbättrar något att behandla lägre nivåer. 

Men aaaallas läkare på familjeliv verkar behandla från 2.5 typ och jag tycker att det är extremt stressande!! Känns som att jag betalar massa pengar för ingenting om jag kör igång med ivf hos min klinik nu utan att få optimala nivåer (bevis eller ej). Men man borde väl bara lita på läkarna kanske, i normala fall gör jag det och googlar inte så mycket... 
Svar på tråden Vilka gränsvärden för TSH har de olika IVF-klinikerna?